• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • älskarlivet81
    Linnea och Hillevi skrev 2011-05-26 19:30:24 följande:
    Sedan vill jag tillägga, att det inte var så himlans många år sedan som riksbankchefen gick ut i Tv en dag och hux flux meddelade svenska folket att reporäntan hade höjts till 500 (!!!) %.
    Om det händer igen så är det inte roligt att sitta belånad upp över öronen...
    Jag tror inte heller vi är i en bostadsbubbla, men har man belånat sig upp över öronen får man väl skylla sig själv? Så naiv kan man ju bara inte vara..
  • Ari Gold
    Malawi skrev 2011-05-27 08:24:27 följande:
    Fast om man är belånade till mer än vad bostaden är värd kan man vid omläggning av lånen få betala på ett blancolån istället för bostadslån. Blancolån eftersom man inte längre har säkerhet för hela sitt lån och blancolån har högre ränta än bostadslån.

Fast så funkar det ju inte riktigt...att bankerna springer omkring och värderar om hus och tvingar bort folk från sina banklån hipp som happ.

Jag har bott i ett område (byggt till Bomässan -92) där priserna under 10 års tid lå lägre än vad folk köpt för, och de tvingades INTE lägga om sina bolån till blancolån.

• Ari Gold

Ja det har jag inte sagt något om. Höga räntor kan få folk att tvingas flytta. Men det har ju hävdats i denna tråd att sänkta bostadsvärden i sig kan tvinga människor att flytta. Det är ett underlig resonemang. Mitt hus blir inte dyrare för mig att äga bara för att banken skulle titta in här imorgon och säga att de värderat ner kåken till 100 tusen.

Det är en tankefälla att tro att det är bostadsvärdet som avgör boendekostnaden. Samma tankefälla är det som får folk att låna upp på huset när det ökar i värde. Man känner att man är rikare då, och borde ha råd. Men vad bostaden är värd är ju inget annat än en fiktiv siffra så länge man bor där. Det är lånets storlek i förhållande till inkomsten som avgör hur dyrt det är att bo.

Linnea och Hillevi skrev 2011-05-26 23:59:21 följande:
    Om räntorna på bolånet stiger mycket så får ju många det svårt att gå ihop ekonomiskt.
  • Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-05-27 16:29:23 följande:

Ja det har jag inte sagt något om. Höga räntor kan få folk att tvingas flytta. Men det har ju hävdats i denna tråd att sänkta bostadsvärden i sig kan tvinga människor att flytta. Det är ett underlig resonemang. Mitt hus blir inte dyrare för mig att äga bara för att banken skulle titta in här imorgon och säga att de värderat ner kåken till 100 tusen.

Det är en tankefälla att tro att det är bostadsvärdet som avgör boendekostnaden. Samma tankefälla är det som får folk att låna upp på huset när det ökar i värde. Man känner att man är rikare då, och borde ha råd. Men vad bostaden är värd är ju inget annat än en fiktiv siffra så länge man bor där. Det är lånets storlek i förhållande till inkomsten som avgör hur dyrt det är att bo.

Ok det var det du syftade på, då är jag med på ditt resonemang. Samtigt är det ju lite av en cirkel, om räntorna stiger mycket så kan folk tvingas sälja sin bostad, vilke resulterar i fler bostäder på marknaden, troligen fler än efterfrågan eftersom att många inte heller vill/kan/vågar köpa nytt med de höga räntorna. Detta resulterar ju då rimligen i att priserna på bostäder sjunker.
  • Ari Gold
    Linnea och Hillevi skrev 2011-05-27 16:38:14 följande:
    Ok det var det du syftade på, då är jag med på ditt resonemang. Samtigt är det ju lite av en cirkel, om räntorna stiger mycket så kan folk tvingas sälja sin bostad, vilke resulterar i fler bostäder på marknaden, troligen fler än efterfrågan eftersom att många inte heller vill/kan/vågar köpa nytt med de höga räntorna. Detta resulterar ju då rimligen i att priserna på bostäder sjunker.

Vart ska de som säljer bo då? I tält?

I de flesta större städer finns inga lediga hyresrätter. Att förhållandet mellan tillgång och efterfrågan skulle ändras på bostadsmarknaden känns inte troligt. Kanske priserna kan komma att sjunka på villor i den högsta prisklassen byggda för vanligt folk (rikisar brukar ju alltid klara sig) men dpå borde ju samtidigt priserna på bostadsrätter och mellanprisvillor stiga när de som flyttgar från syrhusen söker annan bostad.

• John D
    Ari Gold skrev 2011-05-20 10:56:29 följande:
    Och säljer man för att köpa ett annat boende spelar  det ingen roll om priserna gått  ned, då får  man jubetala mindre för  den nya bostaden samtidigt som man får mindre för den man säljer. Ser inget dramatiskt i detta för egen del i alla fall.
    Om du köper ett boende för två miljoner, och sedan säljer det för en miljon, så nog fan spelar det roll alltid.
    Även om det boende du ämnar flytta till också har gått ner i pris, så har du fortfarande förlorat en miljon på affären.

Sjunkar priserna kraftigt så är det många som helt enkelt inte kommer att ha råd att sälja sina hus. Deras enda val är att bo kvar, och dom är då väldigt beroende av bolåneräntorna och i princip helt utlämnade till bankernas välvilja. Det enda sättet att skydda sig är egentligen att binda räntan på lång tid, och eftersom bankerna är väl medvetna om detta gör dom det oftast väldigt ofördelaktigt att lägga upp lånen med bunden ränta.
  • Ari Gold
    John D skrev 2011-05-27 16:55:35 följande:
    Om du köper ett boende för två miljoner, och sedan säljer det för en miljon, så nog fan spelar det roll alltid.
    Även om det boende du ämnar flytta till också har gått ner i pris, så har du fortfarande förlorat en miljon på affären.

Sjunkar priserna kraftigt så är det många som helt enkelt inte kommer att ha råd att sälja sina hus. Deras enda val är att bo kvar, och dom är då väldigt beroende av bolåneräntorna och i princip helt utlämnade till bankernas välvilja. Det enda sättet att skydda sig är egentligen att binda räntan på lång tid, och eftersom bankerna är väl medvetna om detta gör dom det oftast väldigt ofördelaktigt att lägga upp lånen med bunden ränta.

Ditt resonemang bygger på att jag skulle ha köpt mitt hus fullt belånat under de senaste fem åren. Det har jag inte och inte så fruktansvärt många andra heller.

Även om bostadspriserna skulle sjunka med 50% (vilket ändå måste sägas vara ett ytterligt worst case scenario) kan jag sälja mitt hus utan förlust. Och att jag då får mycket mindre för det än tidigare värdering spelas ju ut av att det hus jag köper istället också blir mycket billigare.

• Thursday

Jag kan ju bara konstatera att det är exakt samma tongångar som när vi köpte kåken strax före jul 2005. Den bubblan som alla varnade för då blev det inte mycket av med...

• Linnea och Hillevi
    Ari Gold skrev 2011-05-27 16:48:16 följande:

Vart ska de som säljer bo då? I tält?

I de flesta större städer finns inga lediga hyresrätter. Att förhållandet mellan tillgång och efterfrågan skulle ändras på bostadsmarknaden känns inte troligt. Kanske priserna kan komma att sjunka på villor i den högsta prisklassen byggda för vanligt folk (rikisar brukar ju alltid klara sig) men dpå borde ju samtidigt priserna på bostadsrätter och mellanprisvillor stiga när de som flyttgar från syrhusen söker annan bostad.

Är väll i sthlm gbg och malmö som det kan vara lite svårt att hitta hyresrätter, men det handlar egentligen bara om läget, alltså var i staden man vill bo. Det som är svårt att få är i de eftertraktade områdena, men finns det inga hyresrätter där så får väll folk vända sig till de lite mindre eftertraktade områdena för att hitta något att hyra. Finns liksom inte så mycket annat att välja på. I de mindre städerna finns det rätt gott om hyresrätter, och samma gäller ju där, att det är i de attraktiva områdena som det kan vara svårare att hitta hyresrätter. Har man inte råd att ta lån eller köpa sig en bostad så får man väll helt enkelt anpassa sig efter situationen, sänka kraven och ta det man får, om det så är en sliten lgh i förorten.
  • f90pema

Argumenten mot fallande priser i den hör spalten kan sammanfattas så här:

1) Folk är "testade" mot högre bolåneräntor än vad vi har nu.

Någon som prövat att leva på de pengar som man har kvar efter betalat bolån enligt bankens "test"? Och om man blir sjuk, arbetslös eller skiljer sig? Något som faktiskt kan hända vem som helst... Mina länkar till Swedbanks åsikter om svenskarnas marginaler vid bostadsköp (se mitt förra inlägg) ignoreras totalt i sammanhanget.

2) "Jag köpte så och så billigt, så mig påverkar det inte om bostadspriserna faller."

Är detta ett argument i sakfrågan över huvud taget?

3) "Min granne sålde för nytt rekordpris i området, så priserna faller inte."
    Alla som vet något om statistik vet att ett enda värde inte visar någonting. Speciellt inte om man inte talar om när den förra bostaden såldes... För övrigt förekommer det för närvarande gott om exempel även på motsatsen i debatten på olika forum. Det man måste titta på är givetvis statistik, och den talar ett annat språk. Se till exempel SBAB:s variant i

www.sbab.se/download/18.4f26df8912fa8fb40b58000696/Borantenytt_110517.pdf

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?