Jag har inte läst hela tråden, men jag vill gärna framhålla att det finns flera anledningar till att bostadspriserna har stigit så mycket de senaste 10 åren. En viktig faktor är de skattesänkningar som har genomförts sedan 2006, både på bostäder och inkomster. Att fastighetsskatten sänktes tror jag har bidragit mycket, liksom jobbskatteavdraget som har gjort att folk får mer pengar i plånboken varje månad.
Om man tror på fortsatta skattesänkningar så kan man nog också tro att bostadspriserna kommer att ligga kvar på hög nivå eller till och med stiga. Själv är jag dock tveksam till att vi kommer att få se fler större skattesänkningar framöver. Staten har inte råd, och ingen vill hamna i en Greklandssituation. Blir det röd valseger nästa gång är nog höjningar av skatten mer aktuell än sänkningar.
Liksom flera andra tror jag mer på en pyspunka än på en smäll. Priserna kommer inte att gå ner så mycket nominellt, men inflation och tillväxt kommer att göra att de successivt sjunker i förhållande till våra inkomster.