education skrev 2011-10-16 20:30:19 följande:
Butterscotch
Precis, om det inte är så att man gör förflyttningen från ett hyresobjekt.
I övrigt tycker jag att det är ett trist antagande att tro att alla som väljer att inte hoppa på tåget, "göra som alla andra", och kliva in på bostadsmarknaden inte lever livet fullt ut e
ller som du uttrycker det; "sätter livet på vänt". Och samtidigt, om jag får lov att tolka det fritt, nog har ganska kassa levnadsförhållanden och omständigheter som "bara" bor i hyresrätt eller som inte byter upp sig från ett mindre objekt så fort banken ger sin tillåtelse. Är livet inte då mycket värt förrän den dagen man tagit på dig ett flermiljonerslån eller vad är det jag har missat?
För de som är ekonomiskt oberoende eller som åtminstone inte ser något värde i, säg, 300 000 kronor så kan jag bara gratulera till det ekonomiska välståndet men för min personliga del är jag intresserad både av att bo bra, ha livskvalitet OCH att göra en bra affär den dagen jag tar på mig mitt livs största banklån. För det är inte momentant, det är en sak som är säker.
Argumentet kring inflation och de där 300 000 kronornas förhållandevis föga betydelse om 30 år brukar komma in någonstans här i diskussionen men man ska väl leva hela vägen fram till det där 30-årsstrecket också? Och vad händer om inflationen inte alls blir sådär härligt käck och hög som den våra föräldrar har upplevt? Eller om man drabbas av skilsmässa eller sjukdom eller arbetslöshet och tvingas sälja redan om 10 år?
In med kritiskt tänkande, livskvalitet, förnöjsamhet och goda affärer. Ut med premissen om att allt våra föräldrar upplevt de senaste åren, kommer att återupprepas.
Alla är vi olika, men syftar på MIG och min familj, hur vi vill bo och leva. Vi vill bo i hus med egen trädgård. punkt slut.