• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • M i l l a n

Intressant artikel från e24. http://www.e24.se/business/fastighet-och-bygg/havstang-mot-boendet-skrammer-i-jm_3174578.e24

I bloggen Cornucopia? tas ovanstående artikel också upp: http://cornucopia.cornubot.se/2011/11/sagning-av-jm-hos-e24.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FxnFd+%28Cornucopia%3F%29

Vi svenskar blir snuvade på otroliga summor av det byggbolaget. Vi är tydligen fartblinda och betalar mycket mer för deras hus än vad dom gör i övriga Europa.

• Linnea och Hillevi
    Hoppsaan skrev 2011-11-17 08:56:00 följande:
    Beror på så mycket. Hur stort är lånet? Hur gör ni med ränteavdrag (behöver ni använda detta varje månad för att få det att funka ekonomiskt)?

Vi har ett hyffsat stort lån (2,5 mille) på ett hus som är värderat till mer än så. 2/3 är rörligt sen ett tag, vilket vi tjänat ekonomiskt på. Men när vi köpte huset band vi nästan allt just för att vi var nya som husägare/huslånstagare och inte ville oroa oss för den grejen också. Då visste vi våra månadskostnader gällande den biten för ett par år framöver och kunde koncentrera oss på annat.

Idag tror jag att vi istället hade valt att binda kanske 1/3 men lägga undan på ett konto varje månad till just framtida räntehöjningar (eller annat husrelaterat). Och då minst lägga undan det som skiljer jämfört med om vi hade bundit räntan.

Den största faktorn tror jag ändå är: hur mkt is i magen har ni? Hur "oroliga" är ni som personer? Kan ju i längden vara värt den extra månadskostnaden, om ni får större sinnesro med bunden ränta.

för övrigt, eftersom vi vill byta bank, känner vi oss glada över att inte ha så mkt bundet.
    Lånet är på 1,5 mille. Vi kommer troligen ansöka om ränteavdrag.. lite beroende på hur höga månadskostnaderna blir för oss. Svårt att säga nu innan vi har flyttat in.
    Vi är noga ganska så oroliga av oss då vi inte heller har någon direkt budget att plocka av om det skulle krisa sig. Men vi försöker spara ihop till det. Det lutar åt att vi kommer att binda halva lånet på 5 år. Vi har handelsbanken..
  • John D
    Butterscotch skrev 2011-11-17 21:45:58 följande:
    Tycker du att det är ett troligt scenario att räntorna går upp till 90-talets nivåer igen?
    "Troligt" är ett väldigt stort ord i sammanhanget.
    Det är inte "troligt" att jag dör dom närmsta 10 åren, men likförbannat har jag en livförsäkring.
    Det är inte "troligt" att min bil blir stulen, men likförbannat har jag en stöldförsäkring på den.
    Det är inte "troligt" att mitt hus brinner ner, men jag har en hemförsäkring.
    Det var inte "troligt" att dom amerikanska bankerna skulle krascha, eller att Grekland skulle gå i konkurs, eller att vulkanen på Island skulle få ett utbrott, eller att AIK någonsin skulle åka ur elitserien, eller ... ...

Man kan inte alltid utgå från vad som är "troligt", eftersom det otroliga händer gång på gång.
    Det är inte troligt att räntorna kommer att gå upp till 90-tals nivåer inom överskådlig framtid, men jag tänker då inte riskera min privata ekonomi på det påståendet.
  • Butterscotch

Till #314: jag har inte föreslagit att någon ska riskera sin personliga ekonomi, jag frågade om det var troligt att det kan inträffa igen. Det lät på inlägget som om skribenten trodde att det var på gång, och det vore intressant att veta varför han/hon tror det. Jag antar att det finns någon form av analys bakom.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?