Butterscotch skrev 2011-11-26 08:03:18 följande:
Till #321: ja, det kan jag hålla med om. Men belåningsgrad är en sak, och troliga räntenivåer en annan (även om de båda påverkar den personliga ekonomin). Personligen tror jag inte att 15% i ränta är troligt. Jag kan klara av det med de lån vi har dock, om vi inte båda blir arbetslösa samtidigt. Det är en kalkylerad risk som jag är villig att ta. Hur stor risk andra är villiga att ta är upp till dem. Man kan hoppas att risken faktiskt är bedömd och medvetet accepterad.
Att du tagit en kalkylerad risk är helt ok, så länge du förstår risken du tagit och är medveten om vad den innebär. Det är så det ska fungera.
Men du påstår att "hur stor risk andra är villiga att ta är upp till dem", vilket faktiskt inte är helt och hållet sant. Hur stora risker andra tar påverkar i ganska hög grad din egen risk.
Om många andra överbelånar sina hus och får svårt att betala lånen, så kommer bankerna att dra öronen åt sig och börja kräva högra räntor och mer amorteringar. Resultatet är att fler får svårt att få lån, vilket gör att hus blir svårare att sälja. Priserna på hus sjunker eftersom antalet köpare minskar, vilket gör att dom som innan satt med någorlunda kalkylerade lånegrader nu finner sig vara överbelånade. Många kanske tvingas sälja, till dumpade priser, vilket mättar marknaden ännu mer och ännu fler kastas in i samma situation.
Priserna rasar vilket kastar ännu fler in i lånefällan, och kraschen är ett faktum.
Vill du se den verkliga effekten av en kraschad fastighetsmarknad relativt nyligen så titta på vårt grannland Danmark eller "stormakten" USA. Jag är ingen domedagsprofet som skriker om ett samhälle i kaos, så jag hävdar inte att det kommer att gå lika illa som det gjorde i Danmark och USA. Det finner jag föga troligt. Men, att vår marknad är upptrissad och priserna kommer att sjunka, det är jag helt övertygad om.