• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • ploffsan

Bostadspriserna har stigit emd 7% sen förra året vid samma tidpunkt, läste jag i DN iförrgår. Men visst är det nervöst....

• tre guldklimpar

Ni som tror att vi är inne i en bostadsbubbla när tror ni priserna kommer rasa? Räntorna har ju i alla fall inte gått upp så som det var trott utan de har snarare sänkts lite det senaste halvåret. Här (i en av Sveriges tre största städer) har priserna stått stilla eller möjligen, möjligen sänkts men då endast med ett par procent och det kallar inte jag någon bostadsbubbla i alla fall.

Skulle vara kul om ni ville lista det ni tror skulle vara de tre största anledningarna till ett eventuellt stort prisras på villor i den närmsta framtiden. 

• Thedrjohn
    tre guldklimpar skrev 2012-04-06 22:16:13 följande:
    Ni som tror att vi är inne i en bostadsbubbla när tror ni priserna kommer rasa? Räntorna har ju i alla fall inte gått upp så som det var trott utan de har snarare sänkts lite det senaste halvåret. Här (i en av Sveriges tre största städer) har priserna stått stilla eller möjligen, möjligen sänkts men då endast med ett par procent och det kallar inte jag någon bostadsbubbla i alla fall.

Skulle vara kul om ni ville lista det ni tror skulle vara de tre största anledningarna till ett eventuellt stort prisras på villor i den närmsta framtiden. 
    En ekonomisk bubbla är helt enkelt när priset på den underliggande tillgången inte är underbyggd av fundament. Tex. OECDs genomgång visade att bopriser i Sverige låg ungefär 30% för högt, sett till hyror och folkets inkomster. Så bubblan finns, otvivelaktigt, men ingen vet när den kommer att pysa ut. Det mest trovärdiga enligt mig är att priserna står stilla under många år framöver, eller falla svagt, vilket justerat mot inflation ger en prissänkning. Om däremot något förändras i makroekonomin eller i Sveriges ekonomiska politik kan vi se prisras. Om det beslutas att ränteavdraget minskar eller tas bort skulle bopriser sjunka. Om hyresmarknaden släpptes fri skulle priser sjunka. Om Sveriges banke behöver strypa utlånignen sjunker priserna. Man får helt enkelt bestämma sig för vilken risk man är villig att leva med.

Personligen känns det inte bra att stretcha sin ekonomi och köpa i ett läge när markaden står och väger. Men jag skulle gladeligen köpa med upp till typ 75% belåning. Då riskerar man iaf inte att ha lån som överstiger husets värde.
  • education

Tre guldklimpar
    Att räntan inte höjts så som planerats utan fortfarande måste hållas på rekordlåga nivåer är ju knappast positivt. Det tyder på att svensk ekonomi går sämre än man trott men det är du säkert medveten om.

Och det lär inte bli bättre den närmsta tiden. Detta är bara början på en nedjustering av priserna. Det är det som är så fint med ekonomi. Att saker och ting till slut justerar sig självt.

Titta på bilden nedan, på det första diagrammet i inlägget. Vad ser du?
    cornucopia.cornubot.se/2011/12/bostadsbubblan-avsevart-varre-runt-1990.html

Ser du nedgången under början av 90-talet? Minns du / har du läst om hur allvarlig den var och hur den påverkade bostadsägare och svensk ekonomi? Titta på hur mycket högre priserna är idag. Tror du att de kommer att fortsätta uppåt i all oändlighet? Är det rimlig att tro att en nedjustering av priserna INTE kommer att ske?

Det är det som är det fina med ekonomi. Den justerar ALLTID sig själv i slutändan. Bubblor spricker alltid och vi återgår till normallägen hur smärtsamt det än blir för den enskilde.

• Isabell012
    tre guldklimpar skrev 2012-04-06 22:16:13 följande:

När? Tycker redan att det börjat dala!
    Läste precis i DI att svenska banker eventuellt kommer att nedgraderas i nästa vecka, vilket då leder till högre kostnad för lån, dvs stigande räntekostnader. Kreditkontraktion. Konjunkturen och arbetslöshet.  Svårare för folk att få lån. Sen har vi också en psykologisk effekt, vem vill fånga den fallande kniven, inte många tror jag!
    Inom två år tror jag att vi har en 30% på nersidan!Glad 

• Thedrjohn
    Isabell012 skrev 2012-05-04 10:21:55 följande:
    När? Tycker redan att det börjat dala!
    Läste precis i DI att svenska banker eventuellt kommer att nedgraderas i nästa vecka, vilket då leder till högre kostnad för lån, dvs stigande räntekostnader. Kreditkontraktion. Konjunkturen och arbetslöshet.  Svårare för folk att få lån. Sen har vi också en psykologisk effekt, vem vill fånga den fallande kniven, inte många tror jag!
    Inom två år tror jag att vi har en 30% på nersidan!Glad 
    Nä de flesta jag känner väljer att avvakta, men det som brukar driva priser nedåt är de som måste sälja av en annan anledning typ jobb på annan ort eller skilsmässa. Rätt vanligt att sånt händer.
  • Studentpappa

Att Någon bubbla skulle ha spruckit känns tvivelaktigt. Den är nog fortfarande rätt uppblåst.
    Min syster sålde precis en BR i Sthlm för nytt rekord i föreningen.
    Samt att husen i lilla staden jag bor i fortsätter uppåt. De ska ju flytta hem så ett snabbt prisras är ju väldigt välkommet för deras skull!

• arianne03

I Stockholm har bostadsrättspriserna i innerstan iallafall börjat gå upp igen tyvärr :-/

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?