tre guldklimpar skrev 2012-04-06 22:16:13 följande:
Ni som tror att vi är inne i en bostadsbubbla när tror ni priserna kommer rasa? Räntorna har ju i alla fall inte gått upp så som det var trott utan de har snarare sänkts lite det senaste halvåret. Här (i en av Sveriges tre största städer) har priserna stått stilla eller möjligen, möjligen sänkts men då endast med ett par procent och det kallar inte jag någon bostadsbubbla i alla fall.
Skulle vara kul om ni ville lista det ni tror skulle vara de tre största anledningarna till ett eventuellt stort prisras på villor i den närmsta framtiden.
En ekonomisk bubbla är helt enkelt när priset på den underliggande tillgången inte är underbyggd av fundament. Tex. OECDs genomgång visade att bopriser i Sverige låg ungefär 30% för högt, sett till hyror och folkets inkomster. Så bubblan finns, otvivelaktigt, men ingen vet när den kommer att pysa ut. Det mest trovärdiga enligt mig är att priserna står stilla under många år framöver, eller falla svagt, vilket justerat mot inflation ger en prissänkning. Om däremot något förändras i makroekonomin eller i Sveriges ekonomiska politik kan vi se prisras. Om det beslutas att ränteavdraget minskar eller tas bort skulle bopriser sjunka. Om hyresmarknaden släpptes fri skulle priser sjunka. Om Sveriges banke behöver strypa utlånignen sjunker priserna. Man får helt enkelt bestämma sig för vilken risk man är villig att leva med.
Personligen känns det inte bra att stretcha sin ekonomi och köpa i ett läge när markaden står och väger. Men jag skulle gladeligen köpa med upp till typ 75% belåning. Då riskerar man iaf inte att ha lån som överstiger husets värde.