• Thedrjohn

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi har precis tagit oss ur en otroligt tuff sits med framtvingat byte av arbetsort, husförsäljning och flytt. Och detta inte ens i Sverige utan i England där bostadsmarknaden toppade 2007 och har fallit lite varje år sen dess.

Mitt råd till alla är se till att låna max 60% för att inte hamna i "negative equity" vilket gör att du blir skuldsatt om du måste flytta av en eller annan anledning. Förmodligen är skilsmässa den vanligaste.

Annars kan det mycket väl vara så att huspriser i Sverige inte alls kommer stiga de närmsta 10-20 åren i reella termer, något som skett i Japan trots långvariga räntor runt 0.5-1%.

Knappas någon förnekar att bubblan nu har spruckit även i Sverige. Vi bor nu i hus (med egen stor trädgård) som vi hyr och det är en otroligt skön känsla att inte ha skulden till banken som ett tungt ok.

• Thedrjohn
    rudeboy skrev 2011-10-27 17:28:12 följande:
    Nu menar ju faktiskt de flesta seriösa bedömare att det inte finns mycket alls som talar för att vi har en bostadsprisbubbla i Sverige. Jag har liksom du bott i UK och den typ av spekulation i bostadsfastigheter som karaktäriserade marknaden där finns inte och har aldrig funnits i Sverige.

Du drar paralleller till Japan, men ska då tänka på att fastighetspriserna där, på toppen av bubblan, kunde vara så höga som en miljon dollar per kvadratmeter.  Det låter sig inte riktigt jämföras med Sverige, eller hur?

Villapriserna i Sverige har backat ca 5% från "all-time high", vilket ska jämföras med att de minskade runt 12% under finanskrisen 2008.  
    Jag håller nog inte med där -Bostadskreditnämnden släppte ju en rapport för ett par dagar sen där bedömningen gjordes att det fanns en bubbla som nu spruckit och att vi kommer se mindre prissänkningar över ett antal år. En av de siffror jag tycker är mest tydlig är att det kostar 8-9 årslöner för en genomsnittsvilla i t.ex. Mälardalen. För mig personligen handlar det mest om risknivå -man kan ju bara gissa vad som händer i framtiden och att det då finns ett möjligt scenario där man gör personlig konkurs känns helt oacceptabelt.
  • Thedrjohn
    tre guldklimpar skrev 2012-04-06 22:16:13 följande:
    Ni som tror att vi är inne i en bostadsbubbla när tror ni priserna kommer rasa? Räntorna har ju i alla fall inte gått upp så som det var trott utan de har snarare sänkts lite det senaste halvåret. Här (i en av Sveriges tre största städer) har priserna stått stilla eller möjligen, möjligen sänkts men då endast med ett par procent och det kallar inte jag någon bostadsbubbla i alla fall.

Skulle vara kul om ni ville lista det ni tror skulle vara de tre största anledningarna till ett eventuellt stort prisras på villor i den närmsta framtiden. 
    En ekonomisk bubbla är helt enkelt när priset på den underliggande tillgången inte är underbyggd av fundament. Tex. OECDs genomgång visade att bopriser i Sverige låg ungefär 30% för högt, sett till hyror och folkets inkomster. Så bubblan finns, otvivelaktigt, men ingen vet när den kommer att pysa ut. Det mest trovärdiga enligt mig är att priserna står stilla under många år framöver, eller falla svagt, vilket justerat mot inflation ger en prissänkning. Om däremot något förändras i makroekonomin eller i Sveriges ekonomiska politik kan vi se prisras. Om det beslutas att ränteavdraget minskar eller tas bort skulle bopriser sjunka. Om hyresmarknaden släpptes fri skulle priser sjunka. Om Sveriges banke behöver strypa utlånignen sjunker priserna. Man får helt enkelt bestämma sig för vilken risk man är villig att leva med.

Personligen känns det inte bra att stretcha sin ekonomi och köpa i ett läge när markaden står och väger. Men jag skulle gladeligen köpa med upp till typ 75% belåning. Då riskerar man iaf inte att ha lån som överstiger husets värde.
  • Thedrjohn
    Isabell012 skrev 2012-05-04 10:21:55 följande:
    När? Tycker redan att det börjat dala!
    Läste precis i DI att svenska banker eventuellt kommer att nedgraderas i nästa vecka, vilket då leder till högre kostnad för lån, dvs stigande räntekostnader. Kreditkontraktion. Konjunkturen och arbetslöshet.  Svårare för folk att få lån. Sen har vi också en psykologisk effekt, vem vill fånga den fallande kniven, inte många tror jag!
    Inom två år tror jag att vi har en 30% på nersidan!Glad 
    Nä de flesta jag känner väljer att avvakta, men det som brukar driva priser nedåt är de som måste sälja av en annan anledning typ jobb på annan ort eller skilsmässa. Rätt vanligt att sånt händer.
  • Thedrjohn
    arianne03 skrev 2012-05-04 19:55:56 följande:
    I Stockholm har bostadsrättspriserna i innerstan iallafall börjat gå upp igen tyvärr :-/
    Vissa säger att justeringen av bopriserna kan bli mild men i alla andra länder som haft bostadsprisbubblor har det slutat med ordentliga ras. Det kan hända att bubblan i Sverige eller iaf Stockholm ska drivas upp mer innan den spricker.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?