• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Isabell012
    Linnea och Hillevi skrev 2011-10-16 21:06:03 följande:
    Ja vi har de där 15 % så det är det som vi har tänkt göra

Men sedan skrev jag ovan kring det här med handelsbanken som sägs ha höjt till 25% i kontantinsats.. så får se hur det blir med det. För det är hos dom som vi har lånelöftet.

Jag tror att kraven från bankerna bara kommer att gå åt ett håll, så om ni har fått en bra deal så får ni väl köra på det!
  • education

Bernadotte
    Hur gamla är då din äldsta dotter? Du noterade väl att jag syftade på "riktigt små barn". Äldre barn tror jag också har ett behov av att kunna ha en privat sfär och jag tror att de flesta barn mår bra av att kunna springa ut i en trädgård. Men som sagt, jag syftade på riktigt små barn. Och i allmänhet så tror jag att föräldrar är bra på att göra över sina egna önskemål på sina barn och få det att låta som att det enbart är för deras skull som man tar det där lånet. Jag tror att alla barn vill ha föräldrar som fattar förnuftiga ekonomiska besökt. Ett eget rum kommer sekundärt.

Butterscotch
    Jag förstår din poäng och vi är nog mer eniga än vad du tror. Det jag opponerar mig emot är när det ibland låter som om man på riktigt bara kan njuta av det boende som man hyr av banken. Jag har som mål att göra just det inom de närmsta sju-åtta åren men jag är väldigt noga med att inte gå och vänta på det, sätta livet på vänt eller tro att mina barn lider fram tills dess att det sker.

• f90pema

Den här kommentarspalten handlar inte precis om när bostadspriserna skall sjunka, men den är angelägen att läsa för alla som har eller funderar på att ta stora bostadslån. Åsikterna tillhör Villy Bergström, docent i nationalekonomi och före detta vice riksbankschef.

www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp

/Bostadsbubblan 2011, youtube

• Thedrjohn

Vi har precis tagit oss ur en otroligt tuff sits med framtvingat byte av arbetsort, husförsäljning och flytt. Och detta inte ens i Sverige utan i England där bostadsmarknaden toppade 2007 och har fallit lite varje år sen dess.

Mitt råd till alla är se till att låna max 60% för att inte hamna i "negative equity" vilket gör att du blir skuldsatt om du måste flytta av en eller annan anledning. Förmodligen är skilsmässa den vanligaste.

Annars kan det mycket väl vara så att huspriser i Sverige inte alls kommer stiga de närmsta 10-20 åren i reella termer, något som skett i Japan trots långvariga räntor runt 0.5-1%.

Knappas någon förnekar att bubblan nu har spruckit även i Sverige. Vi bor nu i hus (med egen stor trädgård) som vi hyr och det är en otroligt skön känsla att inte ha skulden till banken som ett tungt ok.

• rudeboy
    Thedrjohn skrev 2011-10-27 00:48:04 följande:
    Vi har precis tagit oss ur en otroligt tuff sits med framtvingat byte av arbetsort, husförsäljning och flytt. Och detta inte ens i Sverige utan i England där bostadsmarknaden toppade 2007 och har fallit lite varje år sen dess.

Mitt råd till alla är se till att låna max 60% för att inte hamna i "negative equity" vilket gör att du blir skuldsatt om du måste flytta av en eller annan anledning. Förmodligen är skilsmässa den vanligaste.

Annars kan det mycket väl vara så att huspriser i Sverige inte alls kommer stiga de närmsta 10-20 åren i reella termer, något som skett i Japan trots långvariga räntor runt 0.5-1%.

Knappas någon förnekar att bubblan nu har spruckit även i Sverige. Vi bor nu i hus (med egen stor trädgård) som vi hyr och det är en otroligt skön känsla att inte ha skulden till banken som ett tungt ok.
    Nu menar ju faktiskt de flesta seriösa bedömare att det inte finns mycket alls som talar för att vi har en bostadsprisbubbla i Sverige. Jag har liksom du bott i UK och den typ av spekulation i bostadsfastigheter som karaktäriserade marknaden där finns inte och har aldrig funnits i Sverige.

Du drar paralleller till Japan, men ska då tänka på att fastighetspriserna där, på toppen av bubblan, kunde vara så höga som en miljon dollar per kvadratmeter.  Det låter sig inte riktigt jämföras med Sverige, eller hur?

Villapriserna i Sverige har backat ca 5% från "all-time high", vilket ska jämföras med att de minskade runt 12% under finanskrisen 2008.  
  • Thedrjohn
    rudeboy skrev 2011-10-27 17:28:12 följande:
    Nu menar ju faktiskt de flesta seriösa bedömare att det inte finns mycket alls som talar för att vi har en bostadsprisbubbla i Sverige. Jag har liksom du bott i UK och den typ av spekulation i bostadsfastigheter som karaktäriserade marknaden där finns inte och har aldrig funnits i Sverige.

Du drar paralleller till Japan, men ska då tänka på att fastighetspriserna där, på toppen av bubblan, kunde vara så höga som en miljon dollar per kvadratmeter.  Det låter sig inte riktigt jämföras med Sverige, eller hur?

Villapriserna i Sverige har backat ca 5% från "all-time high", vilket ska jämföras med att de minskade runt 12% under finanskrisen 2008.  
    Jag håller nog inte med där -Bostadskreditnämnden släppte ju en rapport för ett par dagar sen där bedömningen gjordes att det fanns en bubbla som nu spruckit och att vi kommer se mindre prissänkningar över ett antal år. En av de siffror jag tycker är mest tydlig är att det kostar 8-9 årslöner för en genomsnittsvilla i t.ex. Mälardalen. För mig personligen handlar det mest om risknivå -man kan ju bara gissa vad som händer i framtiden och att det då finns ett möjligt scenario där man gör personlig konkurs känns helt oacceptabelt.
  • Meddelande borttaget
  • Isabell012

Bubblan har redan spruckit, eller börjat pysa ut. Ingentimg säljs för tillfället.
    Kreditkranen är strypt och det blir bara tuffare krav för bolånetagarna.
    Med de nya kapitaltäckningskraven för bankerna lär det ju knappast bli billigare att låna. De "seriösa" bedömarna kanske inte är så seriösa trots allt, kanske är de partiska i sina uttalande!

• f90pema
    Isabell012 skrev 2011-10-27 18:57:53 följande:
    Bubblan har redan spruckit, eller börjat pysa ut. Ingentimg säljs för tillfället.
    Kreditkranen är strypt och det blir bara tuffare krav för bolånetagarna.
    Med de nya kapitaltäckningskraven för bankerna lär det ju knappast bli billigare att låna. De "seriösa" bedömarna kanske inte är så seriösa trots allt, kanske är de partiska i sina uttalande!
    Du har helt rätt. Läs till exempel vad SEB:s VD säger om de ökade kapitaltäckningskraven:

www.di.se, 2011-10-27. Falkengren: Kapitalkrav kan orsaka kreditkris

”Det kommer att bli dyrare för alla att låna – inte minst för att man kräver att bankerna måste hålla mycket högre kapital”.

Bolånen kommer att bli dyrare även om inte styrräntan höjs. Var det slutar kan man ju fundera på men betänk detta: Ytterst få bedömare kunde i början av 90-talet, när boräntorna vad 15%, ana att de skulle vara 3% 15 år senare... På samma sätt finns det nu många som tror att räntorna aldrig kommer att gå över 4-5 %. Hela de senaste årens skenande priser bygger på just sådana förväntningar...

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?