• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • education
    Roxter skrev 2011-09-09 20:59:54 följande:
    Alla stackare som tvingas sälja? Svensk stabiliseringspolitik och inflationsmålet på 2% innebär väl ändå att om man har något form av ekonomiskt tänk och har kalkylerat för ökade bostadsräntor kommande året/åren så ska man inte behöva bli en "stackare som tvingas sälja"? Ändrade regleringar som påverkar efterfrågan på bostadsmarknaden ändrar inte mkt för de som redan bor eller ska köpa, endast för säljaren.
    Folk uppenbarligen och pustar ut över att räntan inte höjs med 0,25 procent eftersom det skulle påverka ekonomin så mycket - frågan är då om den där rejält tilltagna kalkylen där man minsann räknat på både åtta och nio procent, verkligen stämmer?

Och alla undersökningar som görs i samband med räntehöjningar där frågan ställs om hur mycket högre ränta man skulle klara av avslöjar att den bittra verkligheten inte är så bra som man kan tro. Och - även om man skulle klara av att betala högre räntor så innebär det ju att pengar tas ifrån konsumtion i stället. Och vad händer när en himla massa pengar läggs på att betala räntor och läggs på konsumtionen längre? Det har en ganska stark effekt på sysselsättningen som du vet.

Det går bra att kalla mig negativ
  • f90pema

IMF-chefen varnar idag för "en kollaps i den globala efterfrågan" (se www.di.se, "Varnar för kollaps"). Sverige är ett litet exportberoende land med en stor banksektor. Att inse vad som  händer med den uppblåsta bostadsmarknaden i ett sådant land om IMF-chefens farhågor slår in kräver inget större mått av fantasi...

• Linnea och Hillevi
    f90pema skrev 2011-09-24 20:43:31 följande:
    IMF-chefen varnar idag för "en kollaps i den globala efterfrågan" (se www.di.se, "Varnar för kollaps"). Sverige är ett litet exportberoende land med en stor banksektor. Att inse vad som  händer med den uppblåsta bostadsmarknaden i ett sådant land om IMF-chefens farhågor slår in kräver inget större mått av fantasi...
    Vad händer? Jag kan inte se kopplingen, må vara lite trög men jag hoppas på ett prisras..
  • Linnea och Hillevi

((eeh... by the way.. hur f*n lyckades jag få ovanstående inlägg till att bli en länk?!))

• f90pema
    Om den globala efterfrågan "kollapsar" drabbar det svenska företag mycket hårt. Arbetslösheten kommer att stiga snabbt, vilket kommer att få efterfrågan på bostäder att sjunka. Priserna faller då, oavsett vad räntan satts till. Detta händer även i andra länder. De svenska bankerna kan då komma att få problem och med tanke på att bankerna är stora i förhållande till BNP (ca 5 ggr BNP, Island var 8 ggr, så skillnaden är inte så stor), så påverkar detta svensk ekonomi allvarligt, vilket minskar statens utrymme att stimulera ekonomin.

Den här artikeln är närbesläktad:

"Uppblåsta bostadspriser, hög skuldsättningsnivå bland hushållen och överdimensionerade banker jämfört med ekonomiernas storlek utgör risker i de nordiska länderna, inklusive Sverige, enligt en ny rapport från kreditvärderaren Fitch Ratings.

Bland annat pekar Fitch-analytikerna på storbankernas beroende av kortsiktig finansiering i utländsk valuta och en skuldsättningsnivå bland hushållen som är bland de högsta i världen."

Se:

www.svd.se/naringsliv/fitch-varnar-for-nordiska-risker_6509398.svd
  • tre guldklimpar
    Isabell012 skrev 2011-09-09 20:11:30 följande:

Hela världsekonomin håller på att krascha!
    Men nej då, vi kommer inte att drabbas!

Tillåt mig småle   

Varsågod och småle du. Tillåt mig förklara varför jag yttrat mig att vi inte kommer få någon bostadsbubbla av märkbar storlek. ( Det var jag som skrev under Vildabarns signatur.)

Jag håller med dig i att ekonomin i en hel del länder inte är på topp inklusive Sveriges. För att komma till rätta med detta måste ekonomin stimuleras och det gör man INTE genom kraftigt höjda räntor. Hela systemet är beroende av att folk vågar och har ekonomisk möjlighet att ta lån och detta beteende kräver någorlunda normala räntor (dvs ej över fem-sex procent). Några skyhöga räntor som tvingar folk att sälja blir det därför inte tal om.

• education

Tre guldklimpar
    Folk kan tvingas sälja även om inte räntorna går upp. De behöver inte ens komma upp i normalnivån som du beskriver innan paniken börjat märkas av. Problemet kommer nämligen när marknadsvärdet sjunker och blir lägre än lånet på huset. Räntorna kan visserligen påverka en sådan utveckling men husprisernas fortsatt höga nivå är inte så direkt avgörande enbart av räntan som du vill få det att låta. Du gör en väldigt enkel men felaktig sammanfattning. Däremot då håller jag med dig om att räntorna nog inte kommer att gå upp så mycket, allt för att försöka rädda svensk ekonomi. Men i det läget är de fallande priserna redan ett faktum och ingen potentiell köpare kommer att vilja fånga den fallande kniven.

• tre guldklimpar
    education skrev 2011-10-06 18:26:43 följande:
    Tre guldklimpar
    Folk kan tvingas sälja även om inte räntorna går upp. De behöver inte ens komma upp i normalnivån som du beskriver innan paniken börjat märkas av. Problemet kommer nämligen när marknadsvärdet sjunker och blir lägre än lånet på huset. Räntorna kan visserligen påverka en sådan utveckling men husprisernas fortsatt höga nivå är inte så direkt avgörande enbart av räntan som du vill få det att låta. Du gör en väldigt enkel men felaktig sammanfattning. Däremot då håller jag med dig om att räntorna nog inte kommer att gå upp så mycket, allt för att försöka rädda svensk ekonomi. Men i det läget är de fallande priserna redan ett faktum och ingen potentiell köpare kommer att vilja fånga den fallande kniven.
    Men varför skulle marknadsvärdet då sjunka så pass drastiskt så att folk får panik och börjar sälja enligt dig?  
    Om vi nu antar att räntan inte kommer höjas något nämnvärt - vilket vi ju båda inte tror. 
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?