• Linnea och Hillevi

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Vi är ju inne i en bostadsbubbla... Räntorna kommer att höjas och många kommer inte ha råd att bo kvar.

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

• Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?
  • Argo
    rudeboy skrev 2011-06-17 08:51:07 följande:

En sådan begrænsning tar en viss tid att "fortplanta" sig genom den trøgrørliga bostadsmarknaden. Den påverkar ju fræmst førstagångskøpare vars minskade køpkraft sedan påverkar "andragångskøparna" nær de får svårare att sælja sin bostad før att byta upp sig, osv.

Jag skulle tro att det ær effekterna av lånetaket vi ser nu, då marknaden faktiskt har blivit betydligt trøgare och priserna børjat sjunka tillbaka något.

Dock tror jag inte att det blir något større prisfall, som vissa hær tycks hoppas på. Sveriges ekonomi ær fortsatt stark samtidigt som den finansiella turbulensen i vår omværld kommer at fortsætta sætta begrænsa ræntorna.

Før den som letar bostad ær det nog nu ett bra tillfælle att slå till då det ær lite av "køparens marknad" før tillfællet.

Ja, DET har nog 85% bidragit till. Att ökningstakten stannar av. men att det skulle utlösa ett "ras" ... ?

Att det står relativt still på marknaden nu har nog mer med folks oro att göra än med faktiska ekonomiska faktorer.
  • Kjell2
    education skrev 2011-06-17 12:47:57 följande:
    Nedgången sedan mars är ingen förutsägning, korrekt. Att det inte kommer att gå upp igen till nivåerna vi hade i mars är dock en förutsägning. Håller du inte med? (Eller förstår du inte skillnaden?)

Varför vill du veta hur mycket det kommer att ha gått ned om sex, 12 och 24 månader? Jag försöker verkligen att förstå varför du bland andra har detta på er kravlista för att kunna ta till er det som en potentiell sanning att det verkligen är en bubbla.

Angående vad jag tror själv... Svårt att säga. Jag vågar mig inte ens på en gissning. Varken i procent, när det gäller hur djup nedgången blir för denna gång, eller över hur lång tid den kommer att sträcka sig. Det kan gå fort, det kan gå långsamt (många år). Jag bara vet att prisjusteringar är nödvändiga och att prisjusteringen denna gången kommer att bli både djup och obehaglig för många. Allt står i proportion med hur kraftig prisökningen har varit.

Enkelt.
    varför jag vill veta. Jo, för att den analys som görs, att det är en bubbla men utan vidare förutsägning när den spricker eller med hur mycket, är lika mycket värt som att säga att det kommer snö i vinter.

Du skriver själv att du dels inte vågar gissa hur många procent och dels att den kommer bli djup. Hur djup, mer än 10%, mer än 30% mer än 50%?
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 13:15:23 följande:
    varför jag vill veta. Jo, för att den analys som görs, att det är en bubbla men utan vidare förutsägning när den spricker eller med hur mycket, är lika mycket värt som att säga att det kommer snö i vinter.

Du skriver själv att du dels inte vågar gissa hur många procent och dels att den kommer bli djup. Hur djup, mer än 10%, mer än 30% mer än 50%?
    Ursäkta versalerna men DU HAR JU FÅTT ETT DATUM???? Nu orkar jag inte skriva det flera gånger. Börja bli skrattretande....

Du ska få en gissning. Det är ju fredag. Och gissa kan vi alla göra. 30-50%. Svårt att ge siffror sådär eftersom det handlar om olika typer av fastigheter och olika platser i landet. Men generellt tror jag vi hamnar däromkring innan det vänder uppåt igen.

Vad tror du?
  • Kjell2
    education skrev 2011-06-17 14:08:16 följande:
    Ursäkta versalerna men DU HAR JU FÅTT ETT DATUM???? Nu orkar jag inte skriva det flera gånger. Börja bli skrattretande....

Du ska få en gissning. Det är ju fredag. Och gissa kan vi alla göra. 30-50%. Svårt att ge siffror sådär eftersom det handlar om olika typer av fastigheter och olika platser i landet. Men generellt tror jag vi hamnar däromkring innan det vänder uppåt igen.

Vad tror du?
    Jag har hört denna typ av analyser och varning om bubblor i 15 år nu. Har nu ett datum när det vände, mars, och en nivå, 30-50%. Skönt med någon som äntligen tar ställning i frågan.

Ser nu med spänning på vad som kommer hända.

Jag tror att på lång sikt komme vi ha ett generellt bostdsprisläge som ungefär  följer inflationen, eventuell lite mera. Lokala varationer kommer förekomma med områden där priserna går ner mera och där de går upp mera. I huvudsak baserat på den lokala konjukturen.

Under resans gång kan det uppstå genrella dippar om kanske 5-10%, under ett år eller två, som sedan tar ett år eller två att nå upp igen. 

Med en massa otur, greklandkrach, storkrig, stort bankhaveri eller likande kan vi hamna i en längre djupare reccension med under lång tid låga bostadspriser.

Skulle jag ge några allmänna rekommndeationer så är det att köpa sin bostad, inte toppbelåna den och fundera på läget.

• Suzy QX
    Argo skrev 2011-06-17 12:22:25 följande:
    Lustigt nog så kan vi idag läsa i NSD att BD är det län i landet där priserna ökar mest:
    www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=622...

Men visst finns det bättre marginaler där uppe. Folk tjänar bra inom basindustrin och huspriserna är modesta i sammanhanget.

Ja fast där gällde det Luleå.. Staden vi i norr gärna kallar "Lilla Stockholm" pga mentaliteten där. Listan vi i Piteå toppar är antalet sålda hus. Priserna är även högre i Luleå då det är en något större stan (65' mot 40').

Att priserna dock fortfarande ökar här har att göra med att vi inte känner att vi har övervärderat våra fastigheter. Ett hus har alltid ett grundvärde om man sen måste betala extremt mycket mer bara för att det ligger närmare någon större stad (oavsett utsikt). Är det en väsentlig skillnad.

Här är det fortfarande billigare bo i hus med allt vad det innebär än att bo i lägenhet. Något många kalkylerar med. Tar man sen min födelseort så är priserna på husen löjligt låga där. Så låga att folk köper husen och flyttar dem ex till Piteå eller Luleå. (medelpris för normalvillan ligger där kring 300 000 kr.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Suzy QX
    Ari Gold skrev 2011-06-17 12:23:57 följande:
    Problemet i norr/glesbygd är ju att du i många fall inte ens får tillbaka det du läggwr in i standardhöjande renoveringar eller förbättringar i boendet. Finns inget dyrare ställe att bo på.

Det håller jag med om när det gäller glesbygden och inlandet, men inte i kuststäderna.

Här får man faktiskt betalt för renoveringarna. Även om det inte blir de där fantasivinsterna i miljonklassen som är i söder.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • education

Ok, tack för svaret Kjell.
    Blir spännande att se vad som händer, oavsett. Grekland är första rysaren. Om man nu kallar det rysare när man vet hur det slutar.

• Isabell012

Allt är bara spekulationer, ingen vet vad som kommer att hända.

Något som min man och jag "oroar" oss över är om pengarna skulle bli värdelösa vid en hyperinflation, eller så kanske det blir deflation, depression.

Krig, statskupp i Grekland, ingen aning.

En sak är dock säker, denna kreditbaserade "tillväxten" har ett slut, på vilket sätt har jag igentligen ingen aning om.

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?