Argo skrev 2011-06-09 07:03:33 följande:
Signaturen hävdade att efterssom vi tar lån för att få tag i den summa pengar som behövs så handlar det inte om betalningsförmåga. Som om "betalningsförmåga" enbart är att kunna betala allt kontant. Jag bara påpekade att betalningsförmåga är förmågan att kunna betala tillbaka det lån som togs. Alltså samma ord, men använt på två olika sätt.
Jo, min betalningeförmågan har allt att göra med om jag kan få ett tillräckligt stort lån på banken.
education skrev 2011-06-08 19:34:51 följande:
Och, jag blir ju hemskt nyfiken på vilket område du är "ibland är väldigt mycket bättre" än Cornu på? Det är inte så att ni helt enkelt har olika åsikter? Har du själv någon blogg? Själv gjort några analyser? Jag kikar gärna!
Det är helt enkelt så att ett av de områden han skriver om ibland är det jag jobbar med. Dagligen. Och hans analyser av varför och varåt i det fallet är rent ut sagt usla. Och ändå skriver han med säkerhet om vad han kommit fram till. Så hur fungerar det på andra områden han skriver om? Killen gillar ju i alla fall tekniska analyser och väl valda diagram.
Nä, jag har inget intresse av bloggar överhuvudtaget.Då är han i sällskap med Blondin-Bella då. och det säger ju något. Exemeplvis att han skriver sådant som folk gillar att höra. Du talar om "väga upp för osanningar i media". Låter lite foliehatt, det, om du frågar mig.
Och det finns givetvis ingen automatisk korrelation mellan att vara populär och att ha rätt.
Själv kan jag gå runt med en skylt som säger: jorden går under idag! Gör jag det i mågra miljarder år så får jag rätt till slut (sic). Men har jag haft rätt på vägen?
Ok, så, vilket område arbetar du inom? Och på vilket sätt har han fel? Jag motsäger inte att han har det på just det området, eftersom jag inte ens vet vilket område vi talar om här, tycker bara att det är intressant att veta vilket område han har så hutlöst fel om, enligt dig.
Sedan förstod jag inte riktigt liknelsen med foliehatten även om jag vet i vilket sammanhang man brukar referera till foliehattar... Är det någon som är emot konspirationsteorier etc så är det väl Cornucopia?
Däremot så håller jag med om att det definitivt inte behöver finnas en automatisk korrelation mellan att vara populär och ha rätt. Blondinbella var just ett bra exempel. Men vad både Blondinbella och Cornucopia bevisar är att det finns ett behov av att få läsa deras tankar och åsikter. Att väldigt många människor stämmer in och håller med, helt enkelt. Och det finns ganska få sådana tillfällen idag när de flesta än så länge lever i förnekelse inför den bubbla vi talar om. Att då få läsa bloggar liknande Cornu, Flute och Kvantitativt kan kännas som något som väger upp för det övriga båget som "experterna" bankmännen och mäklarna står för. Jag blir lika förundrad varje gång statistik presenteras i media där åsikterna baseras på vad mäklarna tror om framtiden. Det är ju ett skämt! Självklart kommer de göra allt de kan för att inte få folk att bli oroliga. De vill väl inte göra sig av med sina egna jobb??
Du gav ett ruskigt dåligt exempel på självuppfyllande profetior. Att gå runt med en skylt där det står att jorden skall gå under
idag..... ja, då bevisar man ju sig själv fel varje eviga dag. Men det är inte det Cornu och co gör. De hävdar att kreditbubblan kommer att spricka, ja. Men "idag"? Nej. Nu på sistone har de hävdat att det är nära förestående men då kan de också ge exempel på att det verkligen är så. Eller motsäger du att försäljningen går trögare idag? Med färre folk på visningarna och färre bud? Motsäger du att objekten ligger ute längre och längre? Motsäger du att mälarfirmorna allt oftare raderar historik över hur länge objekten legat ute?