• Akinator

Jag skäms för min son

Hej!

För att berätta lite om mig själv så är jag en kille i 25-30 års åldern som redan är tvåbarns-pappa. När alla mina vänner fortsatte leva livet när vi var unga så hittade jag min kärlek och jag blev far när jag var väldigt ung.

Idag har jag en son som är 7 år och en dotter som är 4 år. Jag oroar mig mycket för min son som inte riktigt är som alla andra barn om man ska skriva så. Alla hans klasskamrater har väldigt normala intressenen, de gillar fotboll, innebandy och annat som barn gillar i den åldern. Detsamma gäller mina jobbarkompisar som har en barn i den åldern.

När det gäller min son är han intresserad av kyrkor. Jag är själv väldigt sekulär, men tror inte han är religiös, det är nog snarare byggnaden som fascinerar honom. Han älskar att studera dem och läsa om deras historia. Han kan namnet på ett flertal både i vår kommun, och utanför. Jag frågar till vilken nytta, men han säger bara att han tycker att det är kul.

Han har även andra intressen som är väldigt avvikande. Han tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och kan därför sitta timmar och plocka i vår trädgård. Min svärfar gillar hon jättemycket eftersom han släktforskar vilket min son intresserar sig för mycket.

Finns även en del annat, men det jag tagit upp här är väl det som utmärker honom mest. Jag är lite orolig, han är inte som alla andra barn och jag kan skämmas för honom. Det tar emot när jag måste erkänna att han är min son och jag har ingen aning om vad mina kompisar tycker och tänker om de undrar vad som gått fel. Han har nästan inga vänner heller, eftersom han inte intresserar sig något för fotboll och liknande. Så han är inte med i någon sportöfreing eller liknande och på rasterna i skolan leker han aldrig med de andra.

Min fru tycker vi ska kolla om han har aspergers syndrom, men jag vägrar just nu. Jag önskar bara att han var normal och som alla andra. Jag hoppas att han får lite andra intressen med åldern, men jag är ytterst tveksam.  

Tacksam för svar. Vad ska jag göra? Vad är fel på honom? 

• Svar på tråden Jag skäms för min son
  • sheena82
    Alvi skrev 2011-05-04 22:12:29 följande:
    Han har nästan inga vänner och leker aldrig med de andra på rasterna. Ja, visst kan det vara så att han är på ett annat sätt än de andra, men kan inte sannolikheten finnas att det beror på att han är annorlunda på ett så "stort" sätt, som Aspergers syndrom?

Man kan ju inte bara förklara ett utanförskap med "barn är olika". Det är heller inte schysst mot barnet.

"Lena pratar aldrig med de andra i lunchrummet och blir heller inte medbjuden på after work. Men - hon är ju så olika oss andra här på jobbet." 

Vettigt tänk där, eller?
    Visst kan det vara så att han har aspergers, men en AS-diagnos har rätt mycket mer att göra med om man har vänner eller ej. Klart man kan utreda varför det är som det är i skolan osv, jag har väl inte skrivit att man bara ska strunta i honom?
  • MammaG

Kan säga också att jag har en son som också är 7 år. När han var tre meddelade han att han skulle bli paleontolog och forska på dinosaurier när han blev stor. Fyra år senare är han fortfarande lika övertygad, han kan allt om dem och har ett eget "bibliotek" i ämnet. Han älskar att gå på konstutställningar tycker om statyer och kryp. Älskar att läsa. Gillar inte någon typ av sport, gillar inte bilar och hatar gymnastik (rör sig dock otroligt mycket ändå), och han är FULLT normal, och jag är STOLT över honom.

• SaramedM
    Alvi skrev 2011-05-04 22:01:59 följande:
    Min tanke är också Asperger.... fungerar det för honom i skolan? Om det fungerar med både inlärning och kompisar så kan man ju vänta, men OM han har Asperger och dessutom har bekymmer på ett eller annat sätt, är det ju inte schysst att stoppa huvudet i sanden och ignorera det för att DU mår dåligt. HAN kommer eventuellt ha sin beskärda del av dåligt mående, särskilt om han inte får den hjälp han behöver.
    min med

Om din fru vill utreda honom så stötta henne idet, att inte få en diagnos i tid ger bara ett ännu större helvete
    jag var över 30 och får börja om från noll nu
  • poik07

Blir ledsen när jag läser det du skriver....

Om det nu skulle vara så att din son har något handikap.... skulle du då skämas för honom??
    Att ha ett barn med någon form av handikap är en prövning som INTE är något att skämmas för utan snarare en glädje av att barnet valt just dig som mor/far.
    Tycker du borde ta och fundera på din roll som pappa... hur bra uppfostrar man ett barn om man skäms för de val han /hon gör i livet.

Inte skäms jag för min son som älskar att springa runt i nagelack och rosa kjol.
    Och inte skäms jag för att mitt handikapade barn skriker , slåss och bråkar så halva matafären stirrar på oss.
    Men jag skäms för de som stirrar på mig och mina barn som inte lärt sig att "alla är vi olika, och att vi alla är människor med olika behov, laster och egenskaper...på gott o ont" 

Bara för att barnet gillar kyrkor och inte bandy så har han inte Aspergers.
    Men du säger ju att du har mer saker som du ej skriver. Så då är mitt förslag för er och hans skull att ni söker hjälp hos läkare så ni kan få den hjälp och de stöd som ni behöver.

Men var stolt över att du är pappa till en son....

• Farfalla

Det är garanterat inget FEL på honom, han är precis så som den människa han är!

Var en bra pappa och finns för honom och stötta honom!

Och hade jag varit dig så skulle jag skämmas för att jag ens skulle tänkt en sådan tanke om mitt eget barn! 

• Nape
    Alvi skrev 2011-05-04 22:01:59 följande:
    Min tanke är också Asperger.... fungerar det för honom i skolan? Om det fungerar med både inlärning och kompisar så kan man ju vänta, men OM han har Asperger och dessutom har bekymmer på ett eller annat sätt, är det ju inte schysst att stoppa huvudet i sanden och ignorera det för att DU mår dåligt. HAN kommer eventuellt ha sin beskärda del av dåligt mående, särskilt om han inte får den hjälp han behöver.
    Jag tänker också på asperger. Man kan ha lindrig sådan, så bli inte skraj och tänk "Rain man" nu. *lugnar*
    Jag har träffat på många barn och vuxna med asperger eller "aspergerliknande tillstånd".

Det som får mig att tänka på just asbergers är detta med specialintressen. Personer med detta snöar in på tex indianer, tåg eller kända byggnader. De kan fokusera på samma (i våra ögon) trista saker i timmar. Ritar de så är detaljerna häpnadsväckande.

Barn kan ofta upplevas som "lillgamla", intelligenta, udda. Udda kan vara BRA! Många av våra genier har dessa drag, som ett slags "nerd-gen". Duktiga programmerare, professorer inom smala områden osv osv.

Läs på lite så kanske du ser att det inte är så hemskt. Han kanske är lite annorlunda, men det är ok. Han är fin och bra- precis som han är. Och han kommer att få ett bra liv. Förmodligen ett mer välbetalt jobb än de flesta av oss. *s*

/Lärare och mamma till en son med "adhd och aspergertendenser"
  • Akinator

Precis, hela hans sociala liv går ju åt skogen. Jag är orolig, och som far bryr jag mig också. Jag förstår att ni tycker att jag borde vara stolt för att han är som han är, men jag är orolig att det kommer innebära problem senare i livet om han sticker ut så mycket som han gör.

Det där med schack sitter han och lär sig men tror inte nån schackklubb vore det rätta. Finns väl knappt någrai  hans ålder där ändå? Är väl mest pensionärer och dylikt? 

• Nape

Glömde- barn med asperger kan tyckas "lägga på sig". Det är för att de rör sig lite annorlunda, lite klumpigare, än "normalstörda" barn. Det kan vara svårt att lägga märke till det, enklast är att observera en barngrupp när de tex har gymnastik. Inte så att barnet är superklumpigt, men..man ser lite skillnad i rörelsemönstret. Stillasittande intressen gör kanske sitt till med.

Vuxna personer jag träffat på har _inte_ varit överviktiga. De är som du och jag- alla olika.

• Nape

Testa fotboll! Det ger motion, vänner och lite mer gemenskap på rasterna. Och kolla med specialläraren på skolan, de sitter inne med mycket kunskap.

• Rebushka

Det första jag tänkte på var också Aspergers. Det är ju väldigt karaktäristiskt att ha udda specialintressen då. För vad ni i tråden än säger så ÄR det ovanligt att ett barn har så pass udda intressen och att i så unga år helhjärtat djupstudera något. Det är ju inte "normalt". Men om det nu skulle visa sig att det är så, så går ju inte jorden under. Han verkar ju vara helt underbar! Kan du inte berätta något med om din son? Är det något annat hos honom som "avviker" mer än att han har andra intressen än de andra barnen? Jag tycker oavsett inte att du ska skämmas över honom. Jag tror du har ett guldkorn där.

Svar på tråden Jag skäms för min son