• sheena82

Jag skäms för min son

Det är väl inget fel på honom??? Bara för att han inte gillar fotboll osv betyder det väl inte att något är fel? Jag tycker det är galet av dig att skämmas, var stolt istället för det han kan och är bra på!

• sheena82
    Alvi skrev 2011-05-04 22:04:32 följande:
    Okej - såg nu (jag skummade bara, sorry) att han inte har ett "normalt umgänge" med kompisar. Jaadu...
    Men vad är normalt umgänge med kompisar? De i hans klass som umgås kanske gör det pga sina gemensamma intressen typ fotboll osv. Därför kanske TS son inte vill (eller olyckligtvis kanske inte får) vara med dem. Barn är så himla olika, vissa är "små vuxna" och trivs inte alls med typiska barnlekar.
  • sheena82
    Alvi skrev 2011-05-04 22:12:29 följande:
    Han har nästan inga vänner och leker aldrig med de andra på rasterna. Ja, visst kan det vara så att han är på ett annat sätt än de andra, men kan inte sannolikheten finnas att det beror på att han är annorlunda på ett så "stort" sätt, som Aspergers syndrom?

Man kan ju inte bara förklara ett utanförskap med "barn är olika". Det är heller inte schysst mot barnet.

"Lena pratar aldrig med de andra i lunchrummet och blir heller inte medbjuden på after work. Men - hon är ju så olika oss andra här på jobbet." 

Vettigt tänk där, eller?
    Visst kan det vara så att han har aspergers, men en AS-diagnos har rätt mycket mer att göra med om man har vänner eller ej. Klart man kan utreda varför det är som det är i skolan osv, jag har väl inte skrivit att man bara ska strunta i honom?
Svar på tråden Jag skäms för min son