Jag skäms för min son
Alvi skrev 2011-05-04 22:01:59 följande:
Min tanke är också Asperger.... fungerar det för honom i skolan? Om det fungerar med både inlärning och kompisar så kan man ju vänta, men OM han har Asperger och dessutom har bekymmer på ett eller annat sätt, är det ju inte schysst att stoppa huvudet i sanden och ignorera det för att DU mår dåligt. HAN kommer eventuellt ha sin beskärda del av dåligt mående, särskilt om han inte får den hjälp han behöver.Jag har träffat på många barn och vuxna med asperger eller "aspergerliknande tillstånd".
Det som får mig att tänka på just asbergers är detta med specialintressen. Personer med detta snöar in på tex indianer, tåg eller kända byggnader. De kan fokusera på samma (i våra ögon) trista saker i timmar. Ritar de så är detaljerna häpnadsväckande.
Barn kan ofta upplevas som "lillgamla", intelligenta, udda. Udda kan vara BRA! Många av våra genier har dessa drag, som ett slags "nerd-gen". Duktiga programmerare, professorer inom smala områden osv osv.
Läs på lite så kanske du ser att det inte är så hemskt. Han kanske är lite annorlunda, men det är ok. Han är fin och bra- precis som han är. Och han kommer att få ett bra liv. Förmodligen ett mer välbetalt jobb än de flesta av oss. *s*
/Lärare och mamma till en son med "adhd och aspergertendenser"