• Akinator

Jag skäms för min son

Hej!

För att berätta lite om mig själv så är jag en kille i 25-30 års åldern som redan är tvåbarns-pappa. När alla mina vänner fortsatte leva livet när vi var unga så hittade jag min kärlek och jag blev far när jag var väldigt ung.

Idag har jag en son som är 7 år och en dotter som är 4 år. Jag oroar mig mycket för min son som inte riktigt är som alla andra barn om man ska skriva så. Alla hans klasskamrater har väldigt normala intressenen, de gillar fotboll, innebandy och annat som barn gillar i den åldern. Detsamma gäller mina jobbarkompisar som har en barn i den åldern.

När det gäller min son är han intresserad av kyrkor. Jag är själv väldigt sekulär, men tror inte han är religiös, det är nog snarare byggnaden som fascinerar honom. Han älskar att studera dem och läsa om deras historia. Han kan namnet på ett flertal både i vår kommun, och utanför. Jag frågar till vilken nytta, men han säger bara att han tycker att det är kul.

Han har även andra intressen som är väldigt avvikande. Han tycker det är jätteroligt att läsa om blommor och kan därför sitta timmar och plocka i vår trädgård. Min svärfar gillar hon jättemycket eftersom han släktforskar vilket min son intresserar sig för mycket.

Finns även en del annat, men det jag tagit upp här är väl det som utmärker honom mest. Jag är lite orolig, han är inte som alla andra barn och jag kan skämmas för honom. Det tar emot när jag måste erkänna att han är min son och jag har ingen aning om vad mina kompisar tycker och tänker om de undrar vad som gått fel. Han har nästan inga vänner heller, eftersom han inte intresserar sig något för fotboll och liknande. Så han är inte med i någon sportöfreing eller liknande och på rasterna i skolan leker han aldrig med de andra.

Min fru tycker vi ska kolla om han har aspergers syndrom, men jag vägrar just nu. Jag önskar bara att han var normal och som alla andra. Jag hoppas att han får lite andra intressen med åldern, men jag är ytterst tveksam.  

Tacksam för svar. Vad ska jag göra? Vad är fel på honom? 

• Svar på tråden Jag skäms för min son
  • MammatillAlva

Har läst hela tråden nu och de är läskigt att läsa de du skriver TS, förstår inte alls hur du tänker och hur du kan missa hur fantastisk din son måste vara. Tänk vad begåvad han måste vara redan nu och du som bara tjatar om att han ska vara "som alla andra".

Varför är det så viktigt att han är som "alla andra"? Vem är det egentligen som avgör hur man är "när man är som alla andra"? Varför låter du inte honom utvecklas och växa som den fantastiska lilla människa han redan är? Acceptera hans intressen och försök vara delaktig i dom. Köp hem böcker och filmer och kika tillsammans, besök platser och diskutera med varandra.

Tänk över vilka alternativ de finns att träffa barn som har samma intressen som han har. De finns allt ifrån orientering, schack, scouterna osv. till aktiviteter de har i kyrkan där han får möjlighet att träffa andra barn. Du kan säkert höra med komunen om fler aktiviteter som rör hans intressen.

Sen bör du fundera på hur du ställer dig till frågorna om han nu skulle ha AS? Varför vill du då inte hjälpa honom och ta tester för hans eget bästa, om du ändå är orolig? Bör poängtera att det inte är något fel att ha AS och att människor med AS oftast är helt fantastiska personer.

Min bästa vän sedan 12 år tillbaka har AS och hon har lärt mig otroligt mycket. Hon har haft sina egna små intressen, haft svårt att knyta kontakter och vara social etc. men vänskapen i mellan oss har alltid funnits där och de kommer den nog alltid göra. Hon är en del utav mig och en del utav att jag är den starka, trygga och självständiga människa jag är i dag. Så mitt råd till dig är att vara stolt över din son, oavsett om han har AS eller inte och uppmuntra hans intressen och försök vara delaktig. Har du oro inom dig så be om att få göra tester för att se om han har någon diagnos, så att ni efteråt kan gå vidare åt de håll som krävs.

Men glöm aldrig bort att oavsett om din son har AS eller inte, så ska du som förälder vara stolt över honom. Du ska uppmuntra hans intressen, stärka hans självkänsla och hjälpa honom framåt i livet så han utvecklas till en stark, trygg och självständig individ.

• multivitaminjuice
    MammaG skrev 2011-05-06 23:01:46 följande:
    Det är inte farligt OM han har asperger. Det som är farligt är att vilja slå på alla som "avviker" en etikett. Det är inte så att alla som inte gillar fotboll, big brother, och allt annat som "alla andra" gillar har en diagnos.

JAG tror att man är alldeles för angelägen att slå på alla som avviker det minsta lilla en diagnos och därmed få en förklaring. Vi är inte lika. Alla människor skiljer sig åt, rent individuellt, men väldigt få vågar erkänna det genom egna intressen och val. Därför ska de som vågar "medarbetas", inte motarbetas. det finns faktiskt INGET egenvärde i att vara "som alla andra".
    Men, jag har aldrig påstått att alla måste gilla samma och att alla som sticker ut måste ha en diagnos. Jag har själv haft intressen när jag växte upp som inte var jättevanliga bland jämnåriga.
    Du verkar vara väldigt anti diagnoser och det är det som jag kritiserar, inte att människor är olika.
    smufflan skrev 2011-05-07 00:16:54 följande:
    Eftersom ts skriver att barnets mamma vill göra en AS utredning så tar jag förgivet att det finns fler anledningar än pojkens intressen till att man funderar på detta. En utredning gör heller ingen skada men att låta bli att utreda kan försvåra avsevärt för pojken i framtiden, med rätt hjälpmedel o pedagogik tidigt i livet får man verktyg o bättre möjligheter att klara sig bra senare i livet.
    Skriver under på det här!
  • Lapsang

Ett nödvändigt kriterium för att få en psykiatrisk diagnos ö h t är att ens svårigheter vållar lidande eller att man inte fungerar i vardagslivet. Det är således omöjligt att få en aspergerdiagnos bara för att man har udda intressen och inte gillar att umgås.

• AnnaT

Alltså lägg av Asperger bara för att han gillar vissa saker mer än fotboll, stakars unge som har dig till pappa!!

• gemigsinnesro

Men va f*n är det viktigare vad dina kompisar ev tycker om ditt barn än att ditt barn får känna sig accepterat och älskat hemma? 
    Han föddes inte för att förverkliga dina drömmar vet du. Det spelar ingen som helst roll hur du vill att han ska vara, han är den han är så du får nog bara gilla läget.
    OM han nu har en diagnos så lär ju inte den försvinna för att du vägrar acceptera den och sticker huvudet i sanden heller för den delen så stötta din fru istället och ta reda på hur det ligger till.
    Och vet du vad? Man kan älska ett barn med aspergers över allt annat. Det gör jag ,för mitt barn är en helt underbar egen person. 

• malin91

du/ni ska inte göra något åt han låt han ha sin intresen och om ni inte har dom låt han vara med sin morfar som har dom, då kan dom lära varndra mycket saker.

ni borde vänta med och kolla om han har någon dinogs för det kan påvärka han mer negtivt för att ingen annan i klassen får lov att göra det.

så länge han klara av vardagen så behöver han ingen exra hjälp.

men ni kna försöka få han att hitta på mer intresen.

kankse bliar visa *crosningar och sånt*
    cyklar simma. det finns mycket saker som inte har med bollar att göra.

han kan helt enkelt var bollrädd och därför inte med dom andra i klassen. och då har han börja läsa iställe för att tiden ska flytta på.

• Tonx

Men du ska ju inte skämmas! Förmodligen är han förbannat smart, uppmuntra istället hans intressen och var uppmärksam på om det blir ett problem för honom.

• Imortaelis
    MammaG skrev 2011-05-06 19:47:02 följande:
    Det är inte så att alla vare sig vill eller behöver ett jättestort kompisgäng. Om någon är fullt nöjd med sitt eget sällskap och sina intressen betyder inte det att personen ifråga har en diagnos. Människor är olika, varför ska det vara så svårt att acceptera det. Tycker behovet av att trycka in både barn och vuxna i mallar är både obehagligt och skrämmande
  • Eisa

Hur kan du skämmas för honom? Han låter ju som en fantastisk liten kille.

• hondentjejen

Du har då verkligen ingenting att skämmas över!
    Jag tycker precis som andra har skrivit tidigare att han verkar som en klok liten pojke.
    Min pappa och jag satt och åt mat idag, är själv sjutton år. Har två äldre syskon. Min äldsta bror låter lite som du beskriver, men han är 21 år nu. Han har alltid varit väldigt udda, men ändå världens snällaste, goaste kille. Han är snällare än alla killar jag har träffat. I alla fall, som sagt är han lite speciell. Han spelade visserligen handboll hela sitt liv typ och det gör alla som bor här, så visst gjorde han väl saker som andra. Men har haft lite udda intressen.

Idag när pappa och jag pratade med varandra så frågade jag honom om han skulle ändra på något om han hade fått göra om allting, med hur våra föräldrar uppfostrat oss osv. Han tvekade inte länge innan han svarade, även om jag såg att det  var svårt för honom att erkänna det, det tog emot, det syntes.

Han sa mig att han inte hade varit så hård mot min storebror, att han önskat att han hade accepterat honom som han var, när han var liten, trots att han inte var som alla andra. Att min bror kanske hade blivit säkrare i sig själv då om inte pappa hade skällt på honom och få honom att bli "som alla andra". Mot mig och min syster har pappa aldrig varit så. Vi har väl mer varit snälla och lydiga små tjejor som är som vilken liten gullig flicka som helst.

Och jag tror du kommer ångra detsamma om du fortsätter skämmas över din son. Du kommer ångra att du inte uppmanade honom att utveckla det han är bra på. Min pappa tror själv att han förstört massor för min bror genom att inte låta honom vara sig själv.

Svar på tråden Jag skäms för min son