Inlägg från: MammatillAlva |Visa alla inlägg
  • MammatillAlva

Jag skäms för min son

Har läst hela tråden nu och de är läskigt att läsa de du skriver TS, förstår inte alls hur du tänker och hur du kan missa hur fantastisk din son måste vara. Tänk vad begåvad han måste vara redan nu och du som bara tjatar om att han ska vara "som alla andra".

Varför är det så viktigt att han är som "alla andra"? Vem är det egentligen som avgör hur man är "när man är som alla andra"? Varför låter du inte honom utvecklas och växa som den fantastiska lilla människa han redan är? Acceptera hans intressen och försök vara delaktig i dom. Köp hem böcker och filmer och kika tillsammans, besök platser och diskutera med varandra.

Tänk över vilka alternativ de finns att träffa barn som har samma intressen som han har. De finns allt ifrån orientering, schack, scouterna osv. till aktiviteter de har i kyrkan där han får möjlighet att träffa andra barn. Du kan säkert höra med komunen om fler aktiviteter som rör hans intressen.

Sen bör du fundera på hur du ställer dig till frågorna om han nu skulle ha AS? Varför vill du då inte hjälpa honom och ta tester för hans eget bästa, om du ändå är orolig? Bör poängtera att det inte är något fel att ha AS och att människor med AS oftast är helt fantastiska personer.

Min bästa vän sedan 12 år tillbaka har AS och hon har lärt mig otroligt mycket. Hon har haft sina egna små intressen, haft svårt att knyta kontakter och vara social etc. men vänskapen i mellan oss har alltid funnits där och de kommer den nog alltid göra. Hon är en del utav mig och en del utav att jag är den starka, trygga och självständiga människa jag är i dag. Så mitt råd till dig är att vara stolt över din son, oavsett om han har AS eller inte och uppmuntra hans intressen och försök vara delaktig. Har du oro inom dig så be om att få göra tester för att se om han har någon diagnos, så att ni efteråt kan gå vidare åt de håll som krävs.

Men glöm aldrig bort att oavsett om din son har AS eller inte, så ska du som förälder vara stolt över honom. Du ska uppmuntra hans intressen, stärka hans självkänsla och hjälpa honom framåt i livet så han utvecklas till en stark, trygg och självständig individ.

Svar på tråden Jag skäms för min son