• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • Julita
    jojo22 skrev 2012-07-05 07:44:27 följande:
    Hallååå???Ingen?Tungan ute

Jag brukade bara sätta upp i toffs eller stor fet knut på skallen. Knuten var nog vanligast på jobbet. Nu är mina under utborstning faktiskt. Det var alldeles för mycket jobb att hålla dem snygga, jag har varken tid eller lust att hålla på med dem. Har dessutom två hundar som kräver en hel del pälsvård så jag har inte tid med mitt efget hår

Men det var kul att prova iaf! Hade de skött sig själva lite mer så hade jag haft kvar dem tror jag.  
  • umbrella

Det var väldigt länge sedan jag skrev i den här tråden. Här kommer en liten uppdatering.

Mina dreads har blivit 8,5 månader och jag gör nästan ingenting med dem förutom tvättar och separerar. Har några pärlor och wraps i också för att hjälpa dem lite på traven. Jag har aldrig tidigare tyckt om mitt hår, nu älskar jag det trots att jag vet att det säkert tar ett år till innan dreadsen är "snygga". Jag saknar min längd en del, mina dreads har krympt säkert 15-20 cm och det hände nästan över natten när de var ca 5 månader gamla, men de kommer snart att börja växa igen hoppas jag.

För mig är inte dreadsen bara en frisyr även om jag från början trodde att det var det, de har blivit så mycket viktigare än så. Tack vare mina trassliga och vilda dreads är jag en mycket gladare person idag än tidigare. Så kan det gå.

• Julita
    umbrella skrev 2012-07-24 23:49:20 följande:
    Det var väldigt länge sedan jag skrev i den här tråden. Här kommer en liten uppdatering.

Mina dreads har blivit 8,5 månader och jag gör nästan ingenting med dem förutom tvättar och separerar. Har några pärlor och wraps i också för att hjälpa dem lite på traven. Jag har aldrig tidigare tyckt om mitt hår, nu älskar jag det trots att jag vet att det säkert tar ett år till innan dreadsen är "snygga". Jag saknar min längd en del, mina dreads har krympt säkert 15-20 cm och det hände nästan över natten när de var ca 5 månader gamla, men de kommer snart att börja växa igen hoppas jag.

För mig är inte dreadsen bara en frisyr även om jag från början trodde att det var det, de har blivit så mycket viktigare än så. Tack vare mina trassliga och vilda dreads är jag en mycket gladare person idag än tidigare. Så kan det gå.
    Jag trivdes väldigt bra i mina också, de blev som en del av en själv. Man blev "hon med dreadsen" och de var en del av min identitet. Skönt att du inte behöver göra så mycket med dem, jag behövde pilla på dem jämt kändes det som annars såg de förjävliga ut. Och jag orkade inte. Dessutom gjorde det förbannat ont att virka in utväxten. Nu har jag borstat ut alla och visst saknar jag dem. Men det är skönt utan också! Det som också är skönt är att torktiden på håret har sjunkit drastiskt
  • umbrella
    Julita skrev 2012-08-11 11:44:30 följande:
    Jag trivdes väldigt bra i mina också, de blev som en del av en själv. Man blev "hon med dreadsen" och de var en del av min identitet. Skönt att du inte behöver göra så mycket med dem, jag behövde pilla på dem jämt kändes det som annars såg de förjävliga ut. Och jag orkade inte. Dessutom gjorde det förbannat ont att virka in utväxten. Nu har jag borstat ut alla och visst saknar jag dem. Men det är skönt utan också! Det som också är skönt är att torktiden på håret har sjunkit drastiskt

Haha, ja det där med torktiden är ju ett ämne för sig. Tar många timmar om jag inte hjälper till med hårtorken lite grann. Förstår att det blir mycket att hålla på med dem hela tiden och att du inte orkar det. Det kanske blir dreads igen någon gång i framtiden. Tycker du förresten att håret har tagit stryk och blivit slitet av att vara dreadat nu när du har borstat ut det? Tog det lång tid?
  • meullis47

Jag har haft mina dreads några veckor nu..
    Det har lossnat en hel del hår, men jag tackar er för tipsen här... som jag ska testa.
    Har hittills rullat dom

eftersom jag inte fixar det med att virka, så jag fortsätter med det efter tipset här
    om att det funkar.
    Jag trivs jättebra med dom annars & kommer att ha dom så länge det går.
    Jag har löshår i mina, äkta hår som jag färgade svart eftersom mitt eget hår är färgat, d funkade jättebra.
    Nån som vet om det går att köpa lösa dreads och sätta fast i underhåret i nacken som lossnat? 

• Julita
    umbrella skrev 2012-08-11 18:02:59 följande:

Haha, ja det där med torktiden är ju ett ämne för sig. Tar många timmar om jag inte hjälper till med hårtorken lite grann. Förstår att det blir mycket att hålla på med dem hela tiden och att du inte orkar det. Det kanske blir dreads igen någon gång i framtiden. Tycker du förresten att håret har tagit stryk och blivit slitet av att vara dreadat nu när du har borstat ut det? Tog det lång tid?
    Ja det var ett helt projekt att tvätta håret!! Och jag som har börjat med löpning ett par gånger i veckan, kände att håret liksom kom i vägen och gjorde det hela överdrivet komplicerat. Men ska erkänna att jag redan nu ångrar mig som fan och funderar på att göra om det... hehehe... 

Har skaffat en superfön till hundarna som i princip kastar ur vattnet ur pälsen, borde göra samma med dreadsen tycker jag? Sen kanske det är lättare att sköta dom om man går till en dreadfrisör en gång varannan månad och låter dem göra jobbet. Kostar mer naturligtvis men man spar ju tid  Äääh jag vet inte... Sen gjorde det ju sjukt ont med utväxten varje gång också för mitt hår dreadade sig inte självt direkt.

Jorå, nog är håret slitet alltid! Men tror inte det berodde så mycket på att de var dreadade utan snarare på misshandeln som skedde under utborstningen. Det blev ju en hel del slitande om vi säger så. Och tid tog det ja! Höll på då och då i ett par veckor.      
  • Julita

Men skit också, jag ser folk med dreads på stan och bara "ååååh jag vill haaa!!!!"

Ångrar egentligen inte att jag tog ut mina dreads då de inte var riktigt så som jag ville ha dem. Jag ville ha tunnare. Måste man ha väldigt tjockt hår för det? Nu är håret rätt tunt efter att ha blivit utborstat men det går väl att lösa med extensions tänker jag. Vill inte ha så långa heller, bara jobbigare att sköta.

Vet någon här något ställe som är bra på just tunna dreads? Tänker mig typ såna här:

• ell00

Hej!
    Jag funderar på att skaffa dreads, redan imorgon! (Är detta ens möjligt, eller måste man förbreda siii hår en massa innan?) Men... Jag började läsa på för bara någon dag sedan för att inse vad jag faktiskt håller på med! Har ju nu läst i princip allt du kan hitta på internet, men det är fortfarande grejer jag inte förstår!
    1. Hur mycket tid tar det egentligen att "fixa" sina dreads? Och HUR fixar man?
    2. Jag har tjockt, väldigt blondt hår nästan ner till midjan! Hur korta kommer dem att bli och kommer dem att "stå ut" pga tjockheten?
    3. Jag har tänkt att ett par kompisar, som har gjort 1 gång förr, ska göra på mig. Kan det funka eller är det värt att söka upp någon som tar betalt? Många frågor, jag vet, ursäkta mig...
    4. Sen också, hur länge tar det för håret att torka efter dusch? 1 timme, 10 timmar? Överallt står det att man SKA duscha sina dreads ibland! Alltså, jag hade ju typ tänkt duscha håret lika mycket som innan men vad jag har förstått så kan jag ej göra det nu, eller?
    5. Kan man bada på sommaren eller får man typ ha plastpåse på huvudet då?  
    6. Och sist men inte minst, ÄR DET VÄRT ATT SKAFFA DREADS? Borde man??? Har velat fram och tillbaka i ett år nu... 
    Svara mer än gärna! 

• snilla

Eell00: Dreads "fixas" inte. De växer och tovar sig helt naturligt. Om du verkligen känner att du vill starta dreadsen med en startmetod så är det mest skonsamma för håret att köra twist & rip men var beredd för att de kommer falla ur.
    De ska falla ur så att de får plats att dreada ihop sig ordenligt.

När du slutar borsta håret så kommer du märka att ditt hår börjar tova sig, för vissa tar det kort tid (ett par månader) för andra tar det längre tid. Du kommer märka att ditt hår krymper på längden första året eller så innan de är såpass mogna att de börjar växa på längden. Att håret "krymper" uppåt är helt naturligt och en del i processen av att håret tovar sig.

Tvätta håret ska du definitivt göra och dreads älskar vatten.
    Försök att tova ett oljigt hår versus ett rent hår. Det är lite skillnad. Hårbotten behöver tvättas och det är ingen skillnad utan dreads. Själv kör jag på bikarbonat och äppelcidervinäger, fungerar super.
    Det viktiga är att få låta håret att torka ordentligt mellan tvättarna för att undvika knasigheter. Har du slutna toppar i dina dreads så kommer de ta längre tid att torka än om du har öppna toppar t ex då vattnet får droppa av håret istället för att hållas kvar i dreadsen.

Summa summarum är det bara för dig att sluta borsta och kamma ditt hår, tvätta det 2-3 gånger i veckan eller vad som passar dig bäst och när det väl börjar tova sig så drar du isär tovorna så att det inte blir en jättestor dread. Det är allt.

• Extrakt
    Julita skrev 2012-07-24 15:37:52 följande:

Jag brukade bara sätta upp i toffs eller stor fet knut på skallen. Knuten var nog vanligast på jobbet. Nu är mina under utborstning faktiskt. Det var alldeles för mycket jobb att hålla dem snygga, jag har varken tid eller lust att hålla på med dem. Har dessutom två hundar som kräver en hel del pälsvård så jag har inte tid med mitt efget hår

Men det var kul att prova iaf! Hade de skött sig själva lite mer så hade jag haft kvar dem tror jag.  
  • Extrakt
    Julita skrev 2012-07-24 15:37:52 följande:

Du vet att dreads sköter sig helt själv va?
  • Extrakt
    snilla skrev 2013-08-10 13:37:03 följande:
    Eell00: Dreads "fixas" inte. De växer och tovar sig helt naturligt. Om du verkligen känner att du vill starta dreadsen med en startmetod så är det mest skonsamma för håret att köra twist & rip men var beredd för att de kommer falla ur.
    De ska falla ur så att de får plats att dreada ihop sig ordenligt.

När du slutar borsta håret så kommer du märka att ditt hår börjar tova sig, för vissa tar det kort tid (ett par månader) för andra tar det längre tid. Du kommer märka att ditt hår krymper på längden första året eller så innan de är såpass mogna att de börjar växa på längden. Att håret "krymper" uppåt är helt naturligt och en del i processen av att håret tovar sig.

Tvätta håret ska du definitivt göra och dreads älskar vatten.
    Försök att tova ett oljigt hår versus ett rent hår. Det är lite skillnad. Hårbotten behöver tvättas och det är ingen skillnad utan dreads. Själv kör jag på bikarbonat och äppelcidervinäger, fungerar super.
    Det viktiga är att få låta håret att torka ordentligt mellan tvättarna för att undvika knasigheter. Har du slutna toppar i dina dreads så kommer de ta längre tid att torka än om du har öppna toppar t ex då vattnet får droppa av håret istället för att hållas kvar i dreadsen.

Summa summarum är det bara för dig att sluta borsta och kamma ditt hår, tvätta det 2-3 gånger i veckan eller vad som passar dig bäst och när det väl börjar tova sig så drar du isär tovorna så att det inte blir en jättestor dread. Det är allt.
    Du verkar vara medlem på dreadlockssite va? :) Vad har du för användarnamn där?

Ursäktar dubbelinlägg också, ny på forumet och hittar ingen edit knapp.
  • enuaks

Why would someone even consider getting dreads if youre white. Thats not your culture!

• Mooomin
    enuaks skrev 2016-02-13 00:23:21 följande:

Why would someone even consider getting dreads if youre white. Thats not your culture!

På svenska tack!?
Svar på tråden Ni med dreads!