• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • Julita

Ahaa.. Ja jag får se hur kort det blir, blir det för kort så lägger jag i förlängningar i alla fall :) Tack för svar!

• Lotus86
    lilltian skrev 2011-08-09 23:04:51 följande:
    Jag gjorde dreads för en vecka sen och än så länge har jag tvättat med vanligt schampo, men tror inte jag ska göra det mer, har tagit det så länge jag inte haft något annat bara.
    Men 5000:- för förlängning lät väldigt mycket? Jag gjorde mina med mitt eget hår för 400:- och så lärde hon mej hur jag skulle virka dom sen, fast än så länge tycker jag det är svårt att göra det själv, men det lär man sej väl.
    Men försök få håret så slitet som möjligt ,platta/locka håret mycket, det är lättare att göra dreadsen då, har man glansigt hår så glider det lätt ur. 
    Oj vart gick du där du bara behövde betala 400 Skulle gärna fixa till mina hemmagjorda dreads lite.
    Förresten, ni som har haft dreads ett tag, såg ni ut som ett råttbo första tiden? På mig ser det hemskt ut med små lösa hår, speciellt om man står framför en ljus vägg. Blir det bättre sen?
    Har haft mina i tre veckor.  
  • trettioplus
    Lotus86 skrev 2011-08-25 18:54:00 följande:
    Oj vart gick du där du bara behövde betala 400 Skulle gärna fixa till mina hemmagjorda dreads lite.
    Förresten, ni som har haft dreads ett tag, såg ni ut som ett råttbo första tiden? På mig ser det hemskt ut med små lösa hår, speciellt om man står framför en ljus vägg. Blir det bättre sen?
    Har haft mina i tre veckor.  
    Jag har alltid lösa hår som jag måste sitta och virka in. Speciellt efter jag tvättat håret lossnar en massa smått. Jag antar att jag får leva med det.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • elitepearl

Här är dom helt nygjorda.

Det tog två kvällar och det gjorde ont utav bara helvette..:) Och då vill jag ha natirliga mjuka dreads, så vi har inte dreadat dom ända in i hårbottnen, vilket jag gissar gör ännu ondare..

första veckan var tuff, dom var hårda att ligga på, stog rakt ut när jag inte hade håret uppsatt och jag hade konstant huvudvärk. Nu har dom mjuknat lite och jag tror att jag snart kan ha håret utsläppt utan att se ut som clownen i Simpson. Håret blev nästan hälften så långt, så jag tänker sätta in löshår.

Jag har massor med löst hår som jag behöver virka in, men jag har inte lärt mig ännu. Så det liksom står upp en liten ozonkant av hår runt skallen på mig.. Hahaha.. Känner mig sädär snygg just nu :)

Just ja, jag köpte en scampokaka från Lush och det är värt det, känns lyxigare att tvätta mig med den och den luktar godare och hårbottnen blir inte lika uttorkad och klianden som utav yes.
  • Julita

Ååh vad snygga!! Jag misstänker att jag också kommer ha en ozonkant av hår runt skallen sen, det har jag liksom redan nu när håret är som vanligt. Hade du vax i också?

Blir dom naturligare om det är lite löst runt hårbotten? För jag funderar också på det nämligen.. Funderar också på att ha lite löst hår hängade framme runt ansiktet, det är rätt läckert Hur gör folk egentligen för att inte ha en massa spret runt skallen? Måste det virkas hela tiden eller??

Jag köpte också från Lush för ett tag sen, kör på seanic eller vad den hette, det känns toppen! Gillade inte att det på diskmedelsflaskan stod "kan ge allvarliga ögonskador" heller

• Hi5

Jag hade dreads för ett år sedan, och det var ingen hit.
    Jag gjorde dem hemma, med hjälp av en kompis, under ett par veckors tid. Det tog ca 2 timmar per dread, och jag hade runt 50 stycken.
    Håret blev ca en dm kortare.
    Vad du än gör, så gör dem på salong!
    Tvätta var inget problem. Jag använde parfymfritt, milt barnschampo. Det tog ett tag för dem att torka, dock gick det fortare när allt vax var ur efter ett par veckor.
    Mitt hår växer jättefort. Jag höll på med håret konstant, för att få det att dreada sig vid hårbotten. Det sket sig. Efter tre månader hade jag en decimeter odreadar, platt, blankt utväxthår. Såg för jävligt ut. Jag gjorde allt, hade i olika dreadprodukter, höll på med virknålar, inget funkade.
    Gick till en frisör, som sade att jag har något som kallas "glashår", dvs att inget biter på mitt blanka hår. Varken permanenter eller produkter.
    Så jag kammade ut dem igen. Detta tog ca 4 timmar per dread, och jag tappade ca en tredjedel av allt hår i olika längder, kortast mitt uppe på huvudet. Fick klippa ipp det hos en frisör för att de någorlunda normal ut.
    Så det funkar inte för alla, och det kräver asmycket underhåll om du vill ha jämna, snygga dreads.

• Hi5

Såhär såg de ut efter någon vecka. Jag lämnade en slinga i luggen odreadad. 
    Ursäkta den fåniga bilden, jag sitter uttråkad, höggravid och drar i mig 1.5 liter tonic för att få igång värkarna.
    (Det funkade inte, kan jag meddela.)

• Julita

Vilken historia! Glashår säger du? Jag tror inte att jag har det, mitt är ganska lättformat. Men dina dreads är ju skitläckra på bilden iallafall!!

Jag har tänkt göra mina på salong, och utan vax. Ska försöka lära mig virka håret själv men går det åt pipan så får jag gå tillbaka till salongen så dom gör det åt mig.

• Hi5

Det blir nog bra, det är inte så svårt att virka håret själv.

Var bara förberedd på att det inte är underhållsfritt (som jag trodde) utan ganska krävande för att det ska bli snyggt, och hålla sig snyggt.

Lycka till, och återkom med bild när du är klar ^^ 

Svar på tråden Ni med dreads!