• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • Julita

Hmm vi har haft Lush i ett centrum här i krokarna... Men vet inte om det är kvar. Får kolla upp det! Låter ju lite trevligare än såpa ;) Men såpan får duga så länge! Jag hittade en halvfull flaska längst in i städskåpet!

Tack så mycket! Jag hoppas det kommer gå bra :)

• lilltian

Jag gjorde dreads för en vecka sen och än så länge har jag tvättat med vanligt schampo, men tror inte jag ska göra det mer, har tagit det så länge jag inte haft något annat bara.
    Men 5000:- för förlängning lät väldigt mycket? Jag gjorde mina med mitt eget hår för 400:- och så lärde hon mej hur jag skulle virka dom sen, fast än så länge tycker jag det är svårt att göra det själv, men det lär man sej väl.
    Men försök få håret så slitet som möjligt ,platta/locka håret mycket, det är lättare att göra dreadsen då, har man glansigt hår så glider det lätt ur. 

• Lottalök

ooohhh va glad jag är att jag har hittat detta forum. =) jag vill göra dreads och har massa frågor. Fått några svar här redan. Har inte så kort hår som på min presentationsbild..=) det ärt en gammal bild. Har nu ner till axlarna.
    Jag har tänkt gå till salong läst en massa och hittat lika många olika sätt att göra på. Det jag läst och hört bäst om är när man flätar och tuperar. Har hört både pos och neg. med att man lägger i permanent. Det jag tycker verkar svårast är underhållet. Att hålla dom snygga och virka in själv men det kanske inte är svårt? sen tänker jag på hygien mässigt. Jag tränar varannan dag och svettas och då vill man ju duscha. Idag duschar ajg dagligen annars får jag väldigt fett hår. Kan man duscha så ofta?
    Tycker också det är svårt att veta vilket schampoo får lite olika bud här med.
    lilltian: bara 400? vart gjorde du då? jag har kollat på olika salonger och det billigaste jag hittat om man bara har eget hår är 1500.

• elitepearl
    Lottalök skrev 2011-08-10 19:16:04 följande:
    ooohhh va glad jag är att jag har hittat detta forum. =) jag vill göra dreads och har massa frågor. Fått några svar här redan. Har inte så kort hår som på min presentationsbild..=) det ärt en gammal bild. Har nu ner till axlarna.
    Jag har tänkt gå till salong läst en massa och hittat lika många olika sätt att göra på. Det jag läst och hört bäst om är när man flätar och tuperar. Har hört både pos och neg. med att man lägger i permanent. Det jag tycker verkar svårast är underhållet. Att hålla dom snygga och virka in själv men det kanske inte är svårt? sen tänker jag på hygien mässigt. Jag tränar varannan dag och svettas och då vill man ju duscha. Idag duschar ajg dagligen annars får jag väldigt fett hår. Kan man duscha så ofta?
    Tycker också det är svårt att veta vilket schampoo får lite olika bud här med.
    lilltian: bara 400? vart gjorde du då? jag har kollat på olika salonger och det billigaste jag hittat om man bara har eget hår är 1500.
    Hej!
    Jag har läst att det inte är bra att tvätta håret för ofta, det tar tydligen lång tid för dreadsen att torka helt, och saker som aldroh får torka, luktar surt och äckligt. Sen tror jag att dom har svårare att låsa sig om man tvättar för ofta, men jag kan ha fel, och då är det säkert nån som vet bättre som rättar mig :)

Jag har en kompis som ska göra min och vi kör den 23 och den 24 augusti, spännande! Vi ska tupera och virka håret-
  • Lottalök

elitepearl: ok ja det va en bra betalning. Jag vill inte ha så tjocka dreads gillar när de är tunnare. Inbillar mig att man kan duscha oftar då med iom. att de borde torka snabbare. kan det va bra att torka lite med en hårfön?

• Lottalök

Ja de gör det ju säkert. Nu ska jag bara hitta nåt ställe att göra det utan att bli ruinerad och med bra teknik

• Julita

Ååh vad kul en till!! :D

Lottalök, jag vill också ha tunna dreads och inbillar mig att man då kan tvätta dom oftare ;) Det borde ju vara så kan man tycka, de torkar ju snabbare än tjocka dreads. Men jag kommer nog köra på hårfön för det mesta. Tror jag skrev det tidigare också att jag funderar på att skaffa en hundfön. Den har inte lika varm luft men blåser hårdare så det torkar snabbare och sliter mindre på håret.

Jag funderar på att göra mina dreads här:
    http://www.seienstyle.net/html/dreads/riktigadreads/riktigadreads.html

Men har inte bestämt något än, är ett tag kvar till oktober :)

Nu har jag varit riktigt äcklig! Tvättade håret igår för första gången sen i lördags, båda gångerna med grumme grönsåpa! Det var riktigt flottigt igår och jag tycker inte att det blev riktigt rent av såpan. Känns fortfarande flottigt på sina ställen. Ska nog köpa sånt där schampo från lush, finns att beställa på nätet såg jag också! Mycket bra :)

Håller på att vänja av håret vid att inte tvättas så ofta. Varje dag är nog alldeles för mycket när man har dreads, det tror jag. Man ska ju tydligen inte ens blöta dreadsen första månaden! Uscha :P Får skaffa dreadsmössa direkt!

• Lottalök

Julita: hur lång tid innan bör man vänja håret? att inte tvätta så ofta. Jag duschar varje dag och får fett hår så fort det går längre tid. Schampoo från Lush är det just om man ska skaffa dreads?
    Jag hade tänkt göra på Seienstyle va dit i tisdags när jag var i sthlm. Men fy de va så otrevliga där så dit kommer jag absolut inte att gå igen... nä så nu ska jag kolla på lite andra ställen.

Svar på tråden Ni med dreads!