Inlägg från: elitepearl |Visa alla inlägg
  • elitepearl

Ni med dreads!

Hej!

Jag håller precis på att skaffa dreads. Så nu har det gått två veckor utav attt tvätta med diskmedel och inte borsta håret. Igår tvättade jag med en helt ekologisk hårdtvål och håret blev mycket torrare utav det än av diskmedlet, så jag tror att jag kör på det. Det har börjat att dreada sig lite. Den 23 augusti kommer en komips och virkar och tovar mitt hår, spännande!

För tillfället blir det utan förlängning eftersom jag inte har råd, men jag kommer att sätta i det om ett tag.

Jag har ganska långt, tjockt hår och har inte klippt det på 2½ år, så det är ordentligt slitet och torrt och det verkar vara bra, så jag vet inte om du behöver klippa håret innan.

Jag har inga tips att ge, eftersom jag är brutal nybörjare, men jag LÄNGTAR efter mina dreads.. :)

• elitepearl
    Julita skrev 2011-08-03 05:39:36 följande:
    Tvätta med diskmedel?? Fungerar det som schampo sen också när man har dreads?

Hur blir håret av diskmedel?

Jag har också börjat förbereda håret. Hört att man ska sluta tvätta med balsam och tvätta håret mer sällan. Men jag tycker håret blir fettigt som tusan med bara schampo! Är det kanske bättre med diskmedel? Har funderat på att börja tvätta håret med dreadschampo eller vanlig tvål som inte lämnar rester redan nu.

Vad är det för ekologisk hårdtvål du kör med? Jag vill också prova :)

Varför jag egentligen vill klippa mig är för att ha håret lika långt. Det är ganska uppklippt nu och stripigt längts ner så vet inte hur snygga dreadsen skulle bli? Har fått för mig att de blir snyggare med jämntjockt hår. Men har inte klippt mig än så det kanske inte blir av alls.

Kan du inte lägga upp bilder när du fått dina dreads :) 

Jag blev förvånad, för jag tycker att håret blir ganska lent av diskmedlet faktiskt.. Men nu ska jag villigt erkänna att mitt hår börjar att kännas rätt så sunkigt.. :) Det kliar en del i hårbotten också, vet inte om jag kanske misslyckades med att få bort allt diskmedel sist.

Tvålen blev inget bra, jag får tyvärr ändra mig där, håret blev torrt, men när jag tog i håret så blev fingrarna flottiga, typ som när man klappat en smutsig hund *Smickrande..*

Jag lägger GÄRNA upp bilder så for jag är klar! När tänker du göra dina? Ska du gåt ill salong och få dom gjorde?
  • elitepearl
    Lottalök skrev 2011-08-10 19:16:04 följande:
    ooohhh va glad jag är att jag har hittat detta forum. =) jag vill göra dreads och har massa frågor. Fått några svar här redan. Har inte så kort hår som på min presentationsbild..=) det ärt en gammal bild. Har nu ner till axlarna.
    Jag har tänkt gå till salong läst en massa och hittat lika många olika sätt att göra på. Det jag läst och hört bäst om är när man flätar och tuperar. Har hört både pos och neg. med att man lägger i permanent. Det jag tycker verkar svårast är underhållet. Att hålla dom snygga och virka in själv men det kanske inte är svårt? sen tänker jag på hygien mässigt. Jag tränar varannan dag och svettas och då vill man ju duscha. Idag duschar ajg dagligen annars får jag väldigt fett hår. Kan man duscha så ofta?
    Tycker också det är svårt att veta vilket schampoo får lite olika bud här med.
    lilltian: bara 400? vart gjorde du då? jag har kollat på olika salonger och det billigaste jag hittat om man bara har eget hår är 1500.
    Hej!
    Jag har läst att det inte är bra att tvätta håret för ofta, det tar tydligen lång tid för dreadsen att torka helt, och saker som aldroh får torka, luktar surt och äckligt. Sen tror jag att dom har svårare att låsa sig om man tvättar för ofta, men jag kan ha fel, och då är det säkert nån som vet bättre som rättar mig :)

Jag har en kompis som ska göra min och vi kör den 23 och den 24 augusti, spännande! Vi ska tupera och virka håret-
  • elitepearl

Jag tvättar mitt hår med yes diskmedel och det fungerar kanon bra. Mitt hår har redan börjat att dreada sig och jag upplever det inte som flottigt. Billigare än kakorna, men det kanske inte luktar lika gott :)

• elitepearl
    Julita skrev 2011-08-13 13:06:58 följande:
    Lottalök: Jag tror inte alla funkar, vissa är tydligen mjukgörande så man får kolla. Men den med havsalt (seanic?) ska funka! Någon i tråden skrev det tidigare :P

elitepearl: Jag ska kanske också börja med diskmedlet.. Jag kör grumme grönsåpa och tycker inte håret blir riktigt rent alltså. Det känns visserligen strävt men också flottigt. Och flott(igt) vill vi ju inte ha det!
    Nej fy fasen - flottigt går bort :)
    Det funkar fint med yes, se till att du verkligen sköljer ur det ordentligt bara, det kliar som sjutton om det är kvar i hårbotten, tror inte huden tycker så mycket om det...

Nu är det inte lång tid kvar för min del, den 23 och den 24 dreadar vi här hemma, längtar!!!

Just ja, jag använder sjalar för att dölja håret uppe på huvudet, tycker inte det är så fint när jag inte borstar och så.. Skönt att gömma det, så inte alla ser mitt råttbo till hår :))
  • elitepearl

Här är dom helt nygjorda.

Det tog två kvällar och det gjorde ont utav bara helvette..:) Och då vill jag ha natirliga mjuka dreads, så vi har inte dreadat dom ända in i hårbottnen, vilket jag gissar gör ännu ondare..

första veckan var tuff, dom var hårda att ligga på, stog rakt ut när jag inte hade håret uppsatt och jag hade konstant huvudvärk. Nu har dom mjuknat lite och jag tror att jag snart kan ha håret utsläppt utan att se ut som clownen i Simpson. Håret blev nästan hälften så långt, så jag tänker sätta in löshår.

Jag har massor med löst hår som jag behöver virka in, men jag har inte lärt mig ännu. Så det liksom står upp en liten ozonkant av hår runt skallen på mig.. Hahaha.. Känner mig sädär snygg just nu :)

Just ja, jag köpte en scampokaka från Lush och det är värt det, känns lyxigare att tvätta mig med den och den luktar godare och hårbottnen blir inte lika uttorkad och klianden som utav yes.
  • elitepearl
    Hi5 skrev 2011-09-07 13:41:11 följande:
    Såhär såg de ut efter någon vecka. Jag lämnade en slinga i luggen odreadad. 
    Ursäkta den fåniga bilden, jag sitter uttråkad, höggravid och drar i mig 1.5 liter tonic för att få igång värkarna.
    (Det funkade inte, kan jag meddela.)

Dina dreads är var ju asfina! Varför använde du vax i dom? Blev dom jämnare och mindre frizziga utav det?
    Visst hade du virkade?
    Vilket vax är det bästa?
  • elitepearl
    Julita skrev 2011-09-07 12:32:36 följande:
    Ååh vad snygga!! Jag misstänker att jag också kommer ha en ozonkant av hår runt skallen sen, det har jag liksom redan nu när håret är som vanligt. Hade du vax i också?

Blir dom naturligare om det är lite löst runt hårbotten? För jag funderar också på det nämligen.. Funderar också på att ha lite löst hår hängade framme runt ansiktet, det är rätt läckert Hur gör folk egentligen för att inte ha en massa spret runt skallen? Måste det virkas hela tiden eller??

Jag köpte också från Lush för ett tag sen, kör på seanic eller vad den hette, det känns toppen! Gillade inte att det på diskmedelsflaskan stod "kan ge allvarliga ögonskador" heller
    Tack!
    Jag har inte använt vax.. Jag gjorde helt fel och underhöll dom inte alls och satte upp dom med en hård gummisnodd, vilket resulterade i att min kompis fick slita isär dom och virka om dom igen, vilket gjorde precis lika ont som när vi först gjorde dom, så inte att rekomendera mao.. fy!

Nu har jag fått veta att jag ska rulla dom varje dag, ge fan i att sätta eller knyta upp lockarna och att bara tvätta varannan vecka. Så jag försöker att vara lydig nu och hoppas på att det fungerar.. ;)

Jag är så total ohändig, så jag har inte lärt mig att virka in dom själv, jag gör det bara värre när jag försöker. Dessutom är jag så håröm så jag tror inte att jag klarar av att göra det själv.

Jag har lång lugg på båda sidorna som är odreadat, jag tycker att det ser mjukare ut på det sättet, men det är ju en smaksak. Vad jag fattat så släpper det alltid kring hårfärstet, men det är bara skönt att det inte sitter så hårt.

Jag vill ha naturliga, mjuka, mera bohemiska dreads, och då tror jag att det är bäst att göra dom hemma, virka och lämna en bit i hårbotten. Vill du ha hårda dreads från hårbotten, typ rockabilly, så är det nog mera så dom blir på studio, men det är kanske bara mina fördommar :)

Ang ozonlagret så har vi inte hittat ett sätt att komma överens på ännu... jag funderar på vax, om det hjälper att taighta ihop dom, men min kompis sa att man blir så fettig i ansiktet av vaxet, så jag känner mig tveksam...

Just ja, dom krymper som satan... Och fortsätter att göra efter att dom är klara. Så jag önskar mig löshår att dreada och sätta in, tycker att det är såååå fint med långa dreads.

Sen hittade jag ett halsband som jag tog pärlorna ifrån och satte in i lockarn, det blev skitfint!

Ok, ok, lycka till!!!!
  • elitepearl
    Julita skrev 2011-10-24 22:16:35 följande:
    Nu har jag dreads!!

Det tog sjukt lång tid, tolv timmar totalt från när de började tills jag lämnade salongen. Och det gjorde fruktansvärt ONT! Varför har ingen sagt det för?? :P Jag tror visserligen att det mest berodde på att den ena tuperade fruktansvärt hårdhänt, jag trodde hårrötterna skulle dras ut. Den andra tuperade lite snällare mot hårbottnen men hela huvudet var ömt, och är det fortfarande. Mycket bättre idag dock.

De använde inget vax, däremot använde de dust it då och då! De rekomenderade också att man skulle handflatsrulla dreadsen i sånt där dust it för att hålla dom i form. Så det ska jag införskaffa.

Det där med ozonskikt av hår runt huvudet löste dom helt enkelt med att klippa bort det. Det sista dom gjorde var att klippa runt varenda dread. Tog sin tid, jag har 43 stycken.

Lämnade kvar hår längst fram men tror att det blev lite för mycket så kommer troligtvis att göra två dreads till på varje sida så småningom.

Har precis tvättat dem för första gången. Det gick sådär. Är som sagt fortfarande öm i hårbotten så var lite för försiktig. Tycker det är svårt också att få tillräckligt med schampo från schampokakan för tvätta dreadsen, tror det är lättare med ett flytande schampo. Tungt om huvudet blev det och min stackars ömma hårbotten gnällde men nu har jag fönat dom och det är bättre igen. De är fortfarande lite fuktiga.

Det har varit väldigt jobbigt med dreadsen då de är i vägen för det mesta. Och varje gång har det gjort ONT! Men nu när hårbotten börjar läka så märker man inte att de är i vägen på samma sätt eftersom det inte gör lika ont längre.

Att sova är väldigt ovant, men det jobbigaste var att det gjorde ont. Efter en alvedon var det inga problem, lite knöligt bara. Upptäckte att det är mindre knöligt om man sätter upp dom i en knut på skallen.

De är ganska hårt virkade mot hårbotten också, längtar till de har växt ut lite gran. De var även ganska så stenhårda och svårrörliga men nu efter tvätten är de mjukare.

Men förutom smärtan så älskar jag mina dreads!!
    Jag lägger upp en bild sen, vet inte var sladden för överföring av bilder har tagit vägen.
    Grattis till dina dreads!

Menar du att jag missade att berätta detaljen om hur ont det gör... :D

Nu är det lite mer än 2 månader sen jag gjorde mina och nu börjar dom att mjukna och ligga lite mera som normalt hår.

Hakar på tipset om att köpa en lite virknål och virka in håret själv. Jag gör det varje morgon, brukar skratta lite åt mig själv när jag står där, andra står och borstar sitt hår och jag virkar det.. Sen har jag filat vorknålen på sandpapper för att den ska bli så liten som jag behöver den, funkar kanon!
  • elitepearl

Tittade lite på dreadhead förut och det skulle finnas någon typ av parfym att ha på? Någon som testat? Saknar den där nytvättadehårlukten..mycket..:)

Jag fick tipset att raka mina draeds, för att bli av med frisset, det funkade, men nu är dom ännu mera stickiga... Är era stickiga? Skulle önska att dom var mjukare, men det kanske kommer med tiden?

Shit det är ju värsta processen att bli med dreads, ena stunden ångrar jag mig som fasen, nästa stund älskar jag dom för att i nästa tycka att dom är skitfula.. Är det bara jag som är så? :)

Jag tänker köpa löshår, har ni tips om vart? Å hur sjutton ska jag veta hur mycket jag behöver??

Svar på tråden Ni med dreads!