• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • Hi5

Jättesnyggt, Julita! Fast jag måste säga att jag inte tycker att du ska färga dem, de kommer att blekas naturligt till sommaren, och dreads är ju allra snyggast när de är naturliga. Var glad du som har en egen hårfärg, jag har färgat mitt sedan jag var 13 i alla olika färger, och nu kommer jag aldrig att ditta tillbaks till min naturliga färg. (Och de gånger jag nästan lyckats, har jag tyckt att det var så ofantligt trist så att det har blivit blont, rött eller svart igen efter para någon månad :P)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • jojo22

På onsdag blire å pimpa håret med sidecut...sjukt nervös alltså!

• Julita
    Toi: Jo fast hur naturliga är dreadsen nu då? Det röda är dels mitt eget hår från tidigare färgningar och dels från löshåret. Som säkert också är färgat. Jag vill ha hela hårt i någorlunda samma färg, sen får de blekas och hålla på bäst de vill

jojo22: Ohooo spännande!! Bild sen tack
  • Julita

Är det föresten bara jag som sticker hål i tummen med virknålen? AJ!

• Hi5

Aha, jag missade att det varit färgat, och att du har löshår i det. :P Det ser naturligt ut på bilden, iallafall.
    Du gör ju såklart precis som du vill, det viktigaste är ju att du är nöjd med håret :D

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • jojo22

jag har stuckit mer ett par gånger i tummen ja...men man blir ju händigare mä  tiinTungan ute

• Julita
    Toi: Ser det naturligt ut?? Jag tycker det ser ut som jag börjar bli gråhårig Jag vill ju att det ska se naturligt ut, därför jag vill färga allt i min egen färg

jojo22: Det gör skitont ju! Häromdan råkade jag sticka hål, okej det gjorde inte, men så fortsatte jag virka.. Sen stack jag ner virknålen i hålet som jag redan gjort! OOOH!!! AJ AJ!! Jag ska börja sätta en tejpbit precis där jag brukar sticka ner nålen som skydd tror jag.
  • elitepearl

Tittade lite på dreadhead förut och det skulle finnas någon typ av parfym att ha på? Någon som testat? Saknar den där nytvättadehårlukten..mycket..:)

Jag fick tipset att raka mina draeds, för att bli av med frisset, det funkade, men nu är dom ännu mera stickiga... Är era stickiga? Skulle önska att dom var mjukare, men det kanske kommer med tiden?

Shit det är ju värsta processen att bli med dreads, ena stunden ångrar jag mig som fasen, nästa stund älskar jag dom för att i nästa tycka att dom är skitfula.. Är det bara jag som är så? :)

Jag tänker köpa löshår, har ni tips om vart? Å hur sjutton ska jag veta hur mycket jag behöver??

• Julita

Haha jag känner precis som du!! Ibland hatar jag dom och ångrar mig, funderar på att borsta ut dom (svärmor skulle jubla) och i nästa stund så älskar jag dom. Oftast så älskar jag dom. T.ex. nu när de är nytvättade och har torkat och ändå inte är helt lösa och mjuka.

Och mina sticks också, speciellt nu när de är nytvättade. Känns som en riktigt stickig kofta! Jag har precis suttit och googlat runt och det finns någon balsamspray man ska använda, men då bör dreadsen vara minst 6 månader gamla. Denna är det: http://dreadstuff.com/dreadempiredreadlocksbalsamspray-p-1174.html?cPath=117

Själv har jag precis beställt dreadlocks accelerator (http://dreadstuff.com/dreadempiresdreadlockaccelerator-p-1286.html?cPath=117) och hoppas på det kommer gå snabbare att få dom tighta och fina. Har precis läst mig till också att man ska handrulla dreadsen när de är nytvättade och fortfarande fuktiga, då ska det lösa håret tydligen lägga sig lite också.

Köpte faktiskt också knotty boys dreadschampo. Det står att det ska hjälpa håret att dreada sig och jag köper det med hull och hår. Allt som kan tänkas hjälpa dreadsprocessen hamnar hemma hos mig

Och på den sidan finns det också luktspray att spraya på håret tror jag, så det luktar nytvättat Vet inte vart man köper löshår, rapunzelofsweden kanske? Köp hellre för mycket än för lite Till mitt hår gick det åt ett helt sånt där träns eller vad det heter.

Sen kan jag säga också att jag var och virkade fyra dreads till. De blev förjävliga! Katastrofdreads kallade jag dom för. Orkade inte bry mig, jag gick mest dit för att få löshåret, så virkade jag om dem när jag kom hem. Går absolut inte dit igen nu!

Har även färgat håret. Tog mellanblont men håret är brunt nu, speciellt löshåret blev nästan mörkbrunt! Vet inte vad som hände. Men jag tycker om brunt så snyggt är det. Tycker ännu mer om dreadsen efter färgningen! Och klippningen, för jag klippte håret runt ansiktet i någon slags lugg. I like

Svar på tråden Ni med dreads!