• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • umbrella

LinaLoj: Visst blir dreadsen ganska korta, men det är ju gulligt med korta dreads tycker jag. Dessutom växer de och blir längre.

Ang. fint hår, du kommer att uppleva att håret blir mycket tjockare när du har dreads. Inga problem alls.

• Julita
    LinaLoj: Du kan ju ha extensions både för extra längd och tjocklek. Dreadsen kommer att bli tjockare sen när håret växer i och med att de ca 100 hårstrån du skulle ha tappat om dagen stannar kvar i dreaden. Men ditt längre hår har redan tappat dessa 100 strån om dagen och är redan tunt pga det.

Umbrella: Jo mina är virkade. Ska kolla runt där på sidan då. Men de lösa stråna som stör mig är inte de runt dreadsen, utan de runt skallen. Och hur dreadar man utväxten utan virknål?
  • Julita

Ingen som vet hur man dreadar utväxten utan att virka??
    Eller hur man dreadar utan att det gör så jävla ont??

• jojo22

Jag virkar bara,vill man va fin får man lida pin Tungan ute
    Jusst nu gör jag en riktig fixning av mitt håt,virkar i mer löshår på vissa dreads som blivit tunna.Börjar ju se rätt "städad" ut i skallen nuSkrattande 

Vad tvättar ni håret med för produkter? Har nån något tips på ett superduper schampo?

• Dalatjej

Ohh så snygga i håret ni är tjejer! Jag hade dreads i 11 år innan jag tog bort dom för tre år sedan. Men efter den här tråden blir man ju skapligt sugen igen haha. Ville bara säga till er som tycker det är pyssligt att underhålla dreadsen, stå ut! I början är det lite fix men när jag hade haft mina ett tag var de så gott som underhållsfria. Rullade dom i hårbotten kanske två ggr om året. Mina var lååånga till rumpan och ganska väldigt tjocka (har rätt tunt hår vanligtvis men med dreadsen blev det så småningom supertjockt). 80-90 st dreads hade jag. Enda nackdelen var att det slet så på min dåliga rygg pga tyngden. Klipp INTE håret som står ut från dreadsen det är därför det blir stickigt. Dra in det i locken istället och rulla så stannar det tillslut där och dreadden blir tjockare. Klipper du bort löshåret kommer det bara nytt och du får klippa igen osv med resultat att dreadsen aldrig tjockar på sig. Ha inte vax i. Andra speciella dreadprodukter kan jag inte säga något om men jag hade mina helt naturliga utan något alls i. Dreaddade ett tjugotal människor också utan produkter och vad jag vet/har hört så är alla nöjda. Rulla topparna så blir dreadden mer kompakt också, om ni vill ha det utseendet på locken dvs. Och kasta virknålen efter ett tag och rulla bara i hårbotten (kom ihåg att rulla åt samma håll varje gång tex medsols). Mina såg väldigt välvårdade ut trot det lilla fixet, dom formar sig liksom. Och i nacken var dreadsen så hårda att det nästan inte gick att sticka igenom en virknål när en kompis provade. Åhhhh vad ni gjorde mig sugen på att bli en trollskalle igen haha.

• Julita

Dalatjej: Vad skönt det låter med underhållsfria!!! Då hade det nästan var lugnt känner jag Är det så för alla hårtyper? Jag har väldigt fint hår och har svårt att tänka mig att det blir någon form av dreads av utväxten om jag inte virkar Har en sån där jätteliten loose hair tool som min man sitter och drar in lösa hårstrån med ibland men de åker snabbt ut efter nästa tvätt.

Just nu har jag hamnat i något läge då jag inte orkar bry mig. Funderar till och med starkt på att borsta ur flera stycken och ha någon blandning av dreads och vanligt hår. Jag har varken tid eller ork att underhålla alla 45 dreads! Men har jag kanske 10 så känns det mer okej. Jag får se hur jag gör.

Eller så låter jag dem bara vara nu ett tag och ser vad som händer. Börjar få mycket löst hår nu alltså..

Sen har jag även problem med torktiden! Nu har jag flera gånger tvättat på natten och gått och lagt mig med blöta dreads. Vet inte om det är bra eller dåligt eller inte spelar någon roll? Men jag vill kunna gå ut och springa på kvällen, komma hem och duscha och gå och sova.

• Hi5

Nu har jag syntetdreads istället! Funkar mycket bättre än riktiga för mig, och är jättesnyggt. Får många komplimanger :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • jojo22

Inga fler som kan lägga ut bilder?Skrattande

Vilken är eran favvo frilla? Bara slänga upp det i tofs eller något mer avancerat? Bilder!!

Svar på tråden Ni med dreads!