• Hi5

Ni med dreads!

Jag hade dreads för ett år sedan, och det var ingen hit.
    Jag gjorde dem hemma, med hjälp av en kompis, under ett par veckors tid. Det tog ca 2 timmar per dread, och jag hade runt 50 stycken.
    Håret blev ca en dm kortare.
    Vad du än gör, så gör dem på salong!
    Tvätta var inget problem. Jag använde parfymfritt, milt barnschampo. Det tog ett tag för dem att torka, dock gick det fortare när allt vax var ur efter ett par veckor.
    Mitt hår växer jättefort. Jag höll på med håret konstant, för att få det att dreada sig vid hårbotten. Det sket sig. Efter tre månader hade jag en decimeter odreadar, platt, blankt utväxthår. Såg för jävligt ut. Jag gjorde allt, hade i olika dreadprodukter, höll på med virknålar, inget funkade.
    Gick till en frisör, som sade att jag har något som kallas "glashår", dvs att inget biter på mitt blanka hår. Varken permanenter eller produkter.
    Så jag kammade ut dem igen. Detta tog ca 4 timmar per dread, och jag tappade ca en tredjedel av allt hår i olika längder, kortast mitt uppe på huvudet. Fick klippa ipp det hos en frisör för att de någorlunda normal ut.
    Så det funkar inte för alla, och det kräver asmycket underhåll om du vill ha jämna, snygga dreads.

• Hi5

Såhär såg de ut efter någon vecka. Jag lämnade en slinga i luggen odreadad. 
    Ursäkta den fåniga bilden, jag sitter uttråkad, höggravid och drar i mig 1.5 liter tonic för att få igång värkarna.
    (Det funkade inte, kan jag meddela.)

• Hi5

Det blir nog bra, det är inte så svårt att virka håret själv.

Var bara förberedd på att det inte är underhållsfritt (som jag trodde) utan ganska krävande för att det ska bli snyggt, och hålla sig snyggt.

Lycka till, och återkom med bild när du är klar ^^ 

• Hi5

Kul att du är nöjd! Jag köpte ett stort hårnät som jag sov med, för att håööa dreadsen på plats och ur vägen. Nylonstrumpebyxor funkar, och ser askul ut :P

Ett bra schampo som inte lämnar rester annat än vällukt, är respons original nektar. Testa det, det är super. Och skaffa en liten virknål så att du kan fixa med dreadsen själv.

Ser fram emot bild!

Vad kostade det, förresten?

• Hi5

Jättesnyggt, Julita! Fast jag måste säga att jag inte tycker att du ska färga dem, de kommer att blekas naturligt till sommaren, och dreads är ju allra snyggast när de är naturliga. Var glad du som har en egen hårfärg, jag har färgat mitt sedan jag var 13 i alla olika färger, och nu kommer jag aldrig att ditta tillbaks till min naturliga färg. (Och de gånger jag nästan lyckats, har jag tyckt att det var så ofantligt trist så att det har blivit blont, rött eller svart igen efter para någon månad :P)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Hi5

Aha, jag missade att det varit färgat, och att du har löshår i det. :P Det ser naturligt ut på bilden, iallafall.
    Du gör ju såklart precis som du vill, det viktigaste är ju att du är nöjd med håret :D

• Hi5

Nu har jag syntetdreads istället! Funkar mycket bättre än riktiga för mig, och är jättesnyggt. Får många komplimanger :)

Svar på tråden Ni med dreads!