• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • umbrella
    cattitude skrev 2011-11-12 15:46:58 följande:
    jag gjorde dem hos en salong som heter alioko, så dem första ca 2 åren gick jag där men numera går jag hos safari....safari är bäst tycker jag, dessutom är det billigare när man ska göra om, alioko kostade 500 kr varje gång och servicen var jag inte nöjd med all....
    Tack för info jamesbond!

Fast nu har jag gjort mina dreads själv och behöver inte salongen. Två veckor gamla är de och jag vet att jag kommer att trivas väldigt bra med dem när de har "mognat". Jag testade olika tekniker och den jag gillar bäst är "twist and rip". Jag vågar knappt tänka på hur många timmar jag har lagt på mitt hår under de här två veckorna... MEN det är det värt! Ska bli kul att se hur de utvecklas.
  • jojo22

Hur ofta tvättar ni håret?
    Jag försöker göra det 1gång i veckan för min hårbotten behöver detSkrattande

• Julita

Ja jag med, dreadsen verkar inte behöva tvättas så ofta men hårbotten börjar klaga rätt rejält. Kliar och så kliar man så lossnar det död hud och så voila har man massor av mjäll!

Jag använder nu apotekets mjällschampo för att se om det mildrar något, men en gång i veckan blir det iaf! Håret som inte är dreadat måste jag tvätta oftare för det blir flottigt efter 3-4 dagar. Funderar på att dreada alltihop men då går jag till en annan salong.

Om inte hon som äger stället är där så är det svårt att göra sig förstådd och förstå de andra som jobbar på salongen.

Hur lång tid tar det för dreadsen att mogna? Nåt år eller?

• jojo22

dom blir ju bara snyggare med årenSkrattande
    vart gjorde du dina?
    sköter du inte utväxten själv?

• Julita

Går så låååångsaaamt... Jag tycker dom blir mjuka och tunna så himla fort och det är ett väldans virkande och handrullande hela tiden och det tar snå TID. Mogna NU

Jag gjorde dom på african magic salong och de hade att man fick gå tillbaka en gång gratis och fixa till dom inom en månad, så det var det jag gjorde. Fast de fixade inte dreadsen så mycket utan virkade in utväxten. Jag har tänkt fixa den själv i framtiden men inte kommit så långt än, bara haft dom en månad  

• jojo22

Mna blev mjuka å tunna fort dom med...så det är en del virkande å så!Har köpt dredheads lock peppa och ska prova det,så dom tightar till sej lite merSkrattande

Jag gjorde också mina där,har vart tillbaka en gång å fixat utväxten.Men det kommer jag aldrig göra igen,fyfan vad missnöjd jag blev plus att det kostade 2500 spännRynkar på näsanSå nu fix å trix själv!
    Jag gör det bättre själv!!

• Julita

Aaah jag har också köpt lock pappa! Det blir vitt pulver överallt Hur länge har du haft dina?

Varför blev du missnöjd? Jag är lite halvt missnöjd också nämligen De brydde sig inte om att "tuppera" utväxten, inte för att det går så bra kanske, men man ska ju typ gnugga håret så det blir fluff eller nåt och sen tvinna och virka. Har jag fått för mig. Då borde utväxtdreaden bli lika tjock som det andra men nu är de helt tunna. Ser skitlöjligt ut. Framförallt en dread är helt skrattretande! Vet inte vad jag ska göra åt den riktigt...

Jag har inte gått tillbaka en andra gång heller om det hade kostat, men tänkte att det var lika bra att utnyttja när det var gratis

Tydligen ska man kunna ta toppen av dreaden och dra den genom utväxten? Och sen tvinna och virka antar jag, annars ser det helkonstigt ut. Någon som provat det?

Har du inte bild på dina?

• jojo22

dom klippte bort allt utstickande hår på varje dreads och så klippte dom bort mina pollisonger(har lugg)plus att dom klippte "rent"i hårbotten....vilket resulterade i skit fult!!!!kände mej gråtfärdig!
    har haft mina 2år nuSkrattande
    har ochså nån skit ful dread som är sjukt tunn...så jag frågade en annan salong om man kunde virka i mer hår å det kunde man...så ska fixa löshår nu å prova!

vad tyckte du om lock pepparn?

har aldrig provat den metoden faktiskTungan ute

hmm har tyvärr ingen bild jusst nu...

• jojo22

har bild på min profilbild på fejjan,men kunde inte skicka pm till dej här vad jag heterTungan ute

• Veronica 223

Jag och mina dreads har hängt ihop i 7 år nu! I början hade jag jättelånga tovade dreads (bara mitt eget hår) men de ville inte tova sig så jag började knyta istället. De gick av i brytpunkten mellan tovning och knytning efter ett tag, men nu har det börjat bli anständig längd på dem! Virkar in lite löst hår medans jag tittar på tv. Använder mjällschampoo när jag tvättar dem, ca 1 gång/månad. Har jag tränat och blivit svettig håller jag upp dreadsen och bara sköljer av hårbotten med vatten. Förr vaxade jag dem(naturligt bivax) men det resulterade ju bara i att massa damm och ludd fastnade, ser rätt gross ut i topparna, har dock inte vaxat på över ett år nu så det ser bättre ut, får helt enkelt leva med topparna. När jag badar på sommaren brukar jag bara doppa håret första doppet om jag badar i sjö/pool om ens alls, badar jag i salta hav doppar jag det så ofta jag vill. Saltvatten är rent och känns bra för dreaddisarna!  :)

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
Svar på tråden Ni med dreads!