• Julita

Ni med dreads!

Hej hallå!

Jag är supersugen på att skaffa dreads men är lite orolig..

Att de inte behöver vara äckliga vet jag, man tvättar med speciellt schampo osv. Men hur funkar det att ha dreads på t.ex. stranden? Går det att doppa huvudet varje gång man badar eller ska man låte bli det? Sanden, hamnar den i dreadsen eller stannar den liksom utanför?

Och så undrar jag, hur ofta måste man underhålla dreades, alltså gå till frisören (eller göra själv om man kan) och virka in det som växer ut?

Samt, hur mycket kortare blev håret på längden efter att ni gjorde dreadsen?

Vore tacksam för svar och lite andra allmänna råd om dreads =)

• Svar på tråden Ni med dreads!
  • Julita

Haha nej har du fått det???

Och när du virkar in utväxten själv, hur sjutton vet du vilka lösa hårstrån som ska in i vilken dread? Det går ju inte att se bak på huvudet själv? 

• LinaLoj

Efterlyser härmed bilder på era fina dreads!! =)
    Jag har alltid velat ha det och tog mig i kragen för några år sedan. men jag gjorde fejkdreads i fakehår,själv,  för jag vart så skraj att jag skulle behöva raka av mig håret. Det fick jag ju lite iaf och nu så har jag vanligt tråkhår ner till axlarna och bara väääääntar på att det ska bli läääängre...... så att jag så småningom kan göra egna dreads av egna håret.

• umbrella

LinaLoj: Om du har hår till axlarna är det tillräckligt långt för dreads. Bara att sätta igång.

Du behöver absolut inte raka av dig håret om du inte vill ha dreadsen längre, det går att kamma ut dem med massor av tålamod och tid. Mina är bara 3 månader gamla och jag har gjort dem själv. Började med twist and rip och har sedan låtit dem vara helt och hållet. Bara tvättar håret 2-3 gånger i veckan med Neutral diskmedel och separerar dreadsen från varandra. Jag har massor med löst hår men älskar mina dreads ändå. Varje gång jag tvättar håret händer det saker och de blir mer och mer mogna. Det är spännande att se hur de kommer att se ut om ett år.

Här finns massor med info och bilder på dreads: http://www.dreadlockssite.com/photo/photo/listFeatured 

• Julita
    LinaLoj skrev 2012-02-17 21:21:46 följande:
    Efterlyser härmed bilder på era fina dreads!! =)
    Jag har alltid velat ha det och tog mig i kragen för några år sedan. men jag gjorde fejkdreads i fakehår,själv,  för jag vart så skraj att jag skulle behöva raka av mig håret. Det fick jag ju lite iaf och nu så har jag vanligt tråkhår ner till axlarna och bara väääääntar på att det ska bli läääängre...... så att jag så småningom kan göra egna dreads av egna håret.
    Jag har bild på sida 9 på mina dreads. Dock är de nu färgade bruna men annars the same.

Jag funderar seriöst på att borsta ut dom. Visserligen har du börjat mogna redan men det är ett jävla jobb ändå. Speciellt med utväxten!!! Och så gör det ONT! Och löst hår har jag överallt... Don't like.

Men jag har hittat en som vill bli min privata frisör så jag ska ge dem en chans till. Hon får piffa till dom och fixa min utväxt.

Men vad jag saknar att kunna klia mig i hårbotten ordentligt och att kunna tvätta håret på morgonen och föna det torrt innan jobbet!
  • LinaLoj
    umbrella skrev 2012-02-19 00:05:35 följande:
    LinaLoj: Om du har hår till axlarna är det tillräckligt långt för dreads. Bara att sätta igång.

Du behöver absolut inte raka av dig håret om du inte vill ha dreadsen längre, det går att kamma ut dem med massor av tålamod och tid. Mina är bara 3 månader gamla och jag har gjort dem själv. Började med twist and rip och har sedan låtit dem vara helt och hållet. Bara tvättar håret 2-3 gånger i veckan med Neutral diskmedel och separerar dreadsen från varandra. Jag har massor med löst hår men älskar mina dreads ändå. Varje gång jag tvättar håret händer det saker och de blir mer och mer mogna. Det är spännande att se hur de kommer att se ut om ett år.

Här finns massor med info och bilder på dreads: www.dreadlockssite.com/photo/photo/listFeatur... 
    Men blir de inte oerhört korta?

• LinaLoj
    lovemark79 skrev 2012-02-20 22:51:13 följande:
    Jag har en kompis som hade en stor dread av hela frillan, när han klippte den var den alldeles grön och möglig inombords. Inte fräsht!
    Nej han hade inte skött den som man skulle då. Blä!
  • LinaLoj
    umbrella skrev 2012-02-19 00:05:35 följande:

Här finns massor med info och bilder på dreads: www.dreadlockssite.com/photo/photo/listFeatur... 
    Och tack för den suveräna länken! Nu har jag läst därinne och jag älskarn!
  • LinaLoj

excuse me for spamming men jag måste fråga! Jag har "fint" dvs tunt hår. Blir det lite glest då?

• umbrella
    Julita skrev 2012-02-20 15:09:41 följande:
    Jag har bild på sida 9 på mina dreads. Dock är de nu färgade bruna men annars the same.

Jag funderar seriöst på att borsta ut dom. Visserligen har du börjat mogna redan men det är ett jävla jobb ändå. Speciellt med utväxten!!! Och så gör det ONT! Och löst hår har jag överallt... Don't like.

Men jag har hittat en som vill bli min privata frisör så jag ska ge dem en chans till. Hon får piffa till dom och fixa min utväxt.

Men vad jag saknar att kunna klia mig i hårbotten ordentligt och att kunna tvätta håret på morgonen och föna det torrt innan jobbet!
    Julita, virkar du dina dreads? Det kan göra att du sliter av hårstrån med kroken och får mer löst hår. Här finns info om "Crochet recovery" http://www.dreadlockssite.com/forum/categories/crochet-and-dread-tools-recovery/listForCategory De kan vara lite väl påstridiga med den naturlig dreading på den här sidan, men det finns massor av bra info och många som delar med sig av sina erfarenheter av att sluta virka dreadsen. Kan vara värt att läsa innan du bestämmer dig för att borsta ut dem.
Svar på tråden Ni med dreads!