Julita skrev 2011-10-24 22:16:35 följande:
Nu har jag dreads!!
Det tog sjukt lång tid, tolv timmar totalt från när de började tills jag lämnade salongen. Och det gjorde fruktansvärt ONT! Varför har ingen sagt det för?? :P Jag tror visserligen att det mest berodde på att den ena tuperade fruktansvärt hårdhänt, jag trodde hårrötterna skulle dras ut. Den andra tuperade lite snällare mot hårbottnen men hela huvudet var ömt, och är det fortfarande. Mycket bättre idag dock.
De använde inget vax, däremot använde de dust it då och då! De rekomenderade också att man skulle handflatsrulla dreadsen i sånt där dust it för att hålla dom i form. Så det ska jag införskaffa.
Det där med ozonskikt av hår runt huvudet löste dom helt enkelt med att klippa bort det. Det sista dom gjorde var att klippa runt varenda dread. Tog sin tid, jag har 43 stycken.
Lämnade kvar hår längst fram men tror att det blev lite för mycket så kommer troligtvis att göra två dreads till på varje sida så småningom.
Har precis tvättat dem för första gången. Det gick sådär. Är som sagt fortfarande öm i hårbotten så var lite för försiktig. Tycker det är svårt också att få tillräckligt med schampo från schampokakan för tvätta dreadsen, tror det är lättare med ett flytande schampo. Tungt om huvudet blev det och min stackars ömma hårbotten gnällde men nu har jag fönat dom och det är bättre igen. De är fortfarande lite fuktiga.
Det har varit väldigt jobbigt med dreadsen då de är i vägen för det mesta. Och varje gång har det gjort ONT! Men nu när hårbotten börjar läka så märker man inte att de är i vägen på samma sätt eftersom det inte gör lika ont längre.
Att sova är väldigt ovant, men det jobbigaste var att det gjorde ont. Efter en alvedon var det inga problem, lite knöligt bara. Upptäckte att det är mindre knöligt om man sätter upp dom i en knut på skallen.
De är ganska hårt virkade mot hårbotten också, längtar till de har växt ut lite gran. De var även ganska så stenhårda och svårrörliga men nu efter tvätten är de mjukare.
Men förutom smärtan så älskar jag mina dreads!!
Jag lägger upp en bild sen, vet inte var sladden för överföring av bilder har tagit vägen.
Grattis till dina dreads!
Menar du att jag missade att berätta detaljen om hur ont det gör... :D
Nu är det lite mer än 2 månader sen jag gjorde mina och nu börjar dom att mjukna och ligga lite mera som normalt hår.
Hakar på tipset om att köpa en lite virknål och virka in håret själv. Jag gör det varje morgon, brukar skratta lite åt mig själv när jag står där, andra står och borstar sitt hår och jag virkar det.. Sen har jag filat vorknålen på sandpapper för att den ska bli så liten som jag behöver den, funkar kanon!