Inlägg från: umbrella |Visa alla inlägg
  • umbrella

Ni med dreads!

jamesbond, var i Göteborg går du? Jag funderar på dreads och skulle uppskatta lite tips om platser i Göteborgsområdet som är bra.

• umbrella
    cattitude skrev 2011-11-12 15:46:58 följande:
    jag gjorde dem hos en salong som heter alioko, så dem första ca 2 åren gick jag där men numera går jag hos safari....safari är bäst tycker jag, dessutom är det billigare när man ska göra om, alioko kostade 500 kr varje gång och servicen var jag inte nöjd med all....
    Tack för info jamesbond!

Fast nu har jag gjort mina dreads själv och behöver inte salongen. Två veckor gamla är de och jag vet att jag kommer att trivas väldigt bra med dem när de har "mognat". Jag testade olika tekniker och den jag gillar bäst är "twist and rip". Jag vågar knappt tänka på hur många timmar jag har lagt på mitt hår under de här två veckorna... MEN det är det värt! Ska bli kul att se hur de utvecklas.
  • umbrella

LinaLoj: Om du har hår till axlarna är det tillräckligt långt för dreads. Bara att sätta igång.

Du behöver absolut inte raka av dig håret om du inte vill ha dreadsen längre, det går att kamma ut dem med massor av tålamod och tid. Mina är bara 3 månader gamla och jag har gjort dem själv. Började med twist and rip och har sedan låtit dem vara helt och hållet. Bara tvättar håret 2-3 gånger i veckan med Neutral diskmedel och separerar dreadsen från varandra. Jag har massor med löst hår men älskar mina dreads ändå. Varje gång jag tvättar håret händer det saker och de blir mer och mer mogna. Det är spännande att se hur de kommer att se ut om ett år.

Här finns massor med info och bilder på dreads: http://www.dreadlockssite.com/photo/photo/listFeatured 

• umbrella
    Julita skrev 2012-02-20 15:09:41 följande:
    Jag har bild på sida 9 på mina dreads. Dock är de nu färgade bruna men annars the same.

Jag funderar seriöst på att borsta ut dom. Visserligen har du börjat mogna redan men det är ett jävla jobb ändå. Speciellt med utväxten!!! Och så gör det ONT! Och löst hår har jag överallt... Don't like.

Men jag har hittat en som vill bli min privata frisör så jag ska ge dem en chans till. Hon får piffa till dom och fixa min utväxt.

Men vad jag saknar att kunna klia mig i hårbotten ordentligt och att kunna tvätta håret på morgonen och föna det torrt innan jobbet!
    Julita, virkar du dina dreads? Det kan göra att du sliter av hårstrån med kroken och får mer löst hår. Här finns info om "Crochet recovery" http://www.dreadlockssite.com/forum/categories/crochet-and-dread-tools-recovery/listForCategory De kan vara lite väl påstridiga med den naturlig dreading på den här sidan, men det finns massor av bra info och många som delar med sig av sina erfarenheter av att sluta virka dreadsen. Kan vara värt att läsa innan du bestämmer dig för att borsta ut dem.
  • umbrella

LinaLoj: Visst blir dreadsen ganska korta, men det är ju gulligt med korta dreads tycker jag. Dessutom växer de och blir längre.

Ang. fint hår, du kommer att uppleva att håret blir mycket tjockare när du har dreads. Inga problem alls.

• umbrella

Det var väldigt länge sedan jag skrev i den här tråden. Här kommer en liten uppdatering.

Mina dreads har blivit 8,5 månader och jag gör nästan ingenting med dem förutom tvättar och separerar. Har några pärlor och wraps i också för att hjälpa dem lite på traven. Jag har aldrig tidigare tyckt om mitt hår, nu älskar jag det trots att jag vet att det säkert tar ett år till innan dreadsen är "snygga". Jag saknar min längd en del, mina dreads har krympt säkert 15-20 cm och det hände nästan över natten när de var ca 5 månader gamla, men de kommer snart att börja växa igen hoppas jag.

För mig är inte dreadsen bara en frisyr även om jag från början trodde att det var det, de har blivit så mycket viktigare än så. Tack vare mina trassliga och vilda dreads är jag en mycket gladare person idag än tidigare. Så kan det gå.

• umbrella
    Julita skrev 2012-08-11 11:44:30 följande:
    Jag trivdes väldigt bra i mina också, de blev som en del av en själv. Man blev "hon med dreadsen" och de var en del av min identitet. Skönt att du inte behöver göra så mycket med dem, jag behövde pilla på dem jämt kändes det som annars såg de förjävliga ut. Och jag orkade inte. Dessutom gjorde det förbannat ont att virka in utväxten. Nu har jag borstat ut alla och visst saknar jag dem. Men det är skönt utan också! Det som också är skönt är att torktiden på håret har sjunkit drastiskt

Haha, ja det där med torktiden är ju ett ämne för sig. Tar många timmar om jag inte hjälper till med hårtorken lite grann. Förstår att det blir mycket att hålla på med dem hela tiden och att du inte orkar det. Det kanske blir dreads igen någon gång i framtiden. Tycker du förresten att håret har tagit stryk och blivit slitet av att vara dreadat nu när du har borstat ut det? Tog det lång tid?
Svar på tråden Ni med dreads!