• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Isalel

Tycker snarare det vore konstigt om alla ville ha barn. våra intressen är ju helt enkelt olika.

• violatricolor

Några förklararingar jag hört ett flertal gånger är:

* Jag skulle inte bli någon bra förälder.
    * Jag vill inte sätta barn till denna hemska värld. 
    * Jag tycker om barn men har ingen önskan om egna barn.
    * Jag har inget behov av det.
    * Min man/fru vill inte ha barn.
    * Jag har inte träffat någon tillräckligt god medförälder/partner. 

• Magnux

Så får vi ju inte glömma att inte skaffa barn av miljöskäl. Varje ny människa kommer att förbruka ändliga resurser på jorden.

• violatricolor
    Magnux skrev 2011-03-05 17:34:03 följande:
    Så får vi ju inte glömma att inte skaffa barn av miljöskäl. Varje ny människa kommer att förbruka ändliga resurser på jorden.
    Ja, tråden ligger ju trots allt i Etikforumet...
  • Joual

Varför väljer man frivillig bort barn? tja... 
    Varför väljer man frivilligt bort att bo i vill? Eller att ha hund? Eller att åka till Australien minst en gång i livet? Hoppa bungy-jump? 

Buslätt. För att alla människor inte är likadana, och vi vill göra olika saker med våra liv. Barn är inte allas grej.  

• FannyGioia

Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.

Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden. 

Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan. 

• Magnux
    FannyGioia skrev 2011-03-05 18:36:55 följande:
    Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.

Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden. 

Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan. 
    Jag håller med. Det är inte samma dignitet på att skaffa barn som att köpa villa. Men ändå är dett val Eller så är det inget man väljer.

Men visst är det så att man snarare behöver motivera varför man inte skaffar barn än varför man gör det. För det är en naturlig sak - naturligtvis.
  • Joual
    FannyGioia skrev 2011-03-05 18:36:55 följande:

För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
  • LivL
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Helt rätt!!
    Längtan efter att kunna ge ALLT för min familj/kärleken till min familj, speciellt mina föräldrar som börjar bli till åren och mina syskonbarn, är djupare än någonting annat för mig!

Undrar bara, ni som har barn: Varför skaffade ni barn? Alltså, av vilka anledningar? Ni har ju hört en massa anledningar till att frivilligt barnlösa INTE vill ha barn. 
  • Bea08

Jag bryr mig int evarför folk inte vill skaffa barn men om man inte vill av någon anledning så ska man ju inte heller ha barn. 

Sen kan de som inte har barn aldrig veta vad de missar men om de anser sig ha ett rikt liv utan så är det upp till dem så klart.  

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?