• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Skehamn2012
    Melisabet skrev 2011-02-27 16:37:18 följande:
    Är detta en omröstningstråd för människor som inte väljer att skaffa barn? Då bör du kanske se över hur du formulerar alternativen, så att folk blir intresserade av att svara. "För att man är ett ego" liksom... det känns inte alls som du respekterar deras val, även om du skriver att du accpeterar det. 

"För att man inte inser vad man missar" var ett av alternativen. Det känns som att det här snarare är en omröstningstråd för människor som har barn, där de kan spekulera i varför andra människor gör andra val. Det känns lite bakvänt. Är du verkligen intresserad av att veta, så rikta frågan till dem det gäller och se över dina svarsalternativ. 
    Den är riktad till alla. Trodde inte det fanns så många frivilligt barnlösa på en familjesajt.
  • Anova
    Skehamn2011 skrev 2011-02-27 17:44:06 följande:
    Den är riktad till alla. Trodde inte det fanns så många frivilligt barnlösa på en familjesajt.
    Du har missat att det finns en hel forumkategori va?
  • LivL

Emmi27:

TACK!!! Underbara och kloka ord.

Angående det du skrev om att inte "veta vad man missar". De som har barn missar mycket- som att uppleva drömmar man inte hann med eller nya som poppat upp i skallen. Man missar helgmorgon-sex (ska man låsa sovrumsdörren??), de missar lugn och ro (!), och inte minst sagt spontaniteten. Att kunna packa en rygga och dra till Paris över helgen med 2 dagars varsel.

De missar mycket tid till annat som de tillbringar med att städa, laga mat, tvätta etc.

Lika mycket som vissa vill ha barn, vill jag det inte. Helt normalt.

Inget barn ska behöva växa upp med en egoistisk förälder!!! Ingen förtjänar en mamma som mig. Men jag är världens bästa dotter, syster, barnbarn etc.

Tack igen för det du skrev.

• Thursday
    LivL skrev 2011-02-27 17:46:25 följande:
    Angående det du skrev om att inte "veta vad man missar". De som har barn missar mycket- som att uppleva drömmar man inte hann med eller nya som poppat upp i skallen. Man missar helgmorgon-sex (ska man låsa sovrumsdörren??), de missar lugn och ro (!), och inte minst sagt spontaniteten. Att kunna packa en rygga och dra till Paris över helgen med 2 dagars varsel. De missar mycket tid till annat som de tillbringar med att städa, laga mat, tvätta etc.
    Alltså, nu är jag verkligen den förste som skriver under på att det är helt normalt att inte skaffa barn, och inte har några problem med att tänka mig hundra fullgoda skäl till ett sådant val. Men. Ditt resonamng är ju lite bakvänt här. Vi som har barn VET precis vad vi missar, för vi är (i alla fall en del av oss) kapabla att minnas hur det var innan vi fick barn. En del av oss tycker till och med att det där livet innan var rätt trist och trivs bättre nu. Men vi vet vad vi jämför med. Det gör man rimligen inte om man aldrig levt med barn.
  • Emmi27
    LivL skrev 2011-02-27 17:46:25 följande:
    Emmi27:

TACK!!! Underbara och kloka ord.

Angående det du skrev om att inte "veta vad man missar". De som har barn missar mycket- som att uppleva drömmar man inte hann med eller nya som poppat upp i skallen. Man missar helgmorgon-sex (ska man låsa sovrumsdörren??), de missar lugn och ro (!), och inte minst sagt spontaniteten. Att kunna packa en rygga och dra till Paris över helgen med 2 dagars varsel.

De missar mycket tid till annat som de tillbringar med att städa, laga mat, tvätta etc.

Lika mycket som vissa vill ha barn, vill jag det inte. Helt normalt.

Inget barn ska behöva växa upp med en egoistisk förälder!!! Ingen förtjänar en mamma som mig. Men jag är världens bästa dotter, syster, barnbarn etc.

Tack igen för det du skrev.
    haha varsågod, och jag förstår precis hur du menar! Känner samma sak, får panik när jag tänker på att alltid ha det där barnet i bakhuvudet, att alltid ha det ansvaret, att inte vara fri. Vi har 3 katter och det är nog med dom om man ska resa bort, eller för den delen när de kommer upp i sängen när man ska ha sex XD, dom kan man ju putta ner och gosa med sen, en unga som börjar gasta mitt i snuskandet kan man ju inte bara ignorera. Så känner man som du och jag gör så ska man ju inte ha barn, inget konstigt med det. Jag kanske ändrar mig om några år vem vet, men tänker inte skaffa barn bara för att jag annars inte vet vad jag missar.

Tycker det krävs tillräckligt med planering för vissa saker som det är, och har man då barn också.. hujeda mig.
  • Emmi27
    Thursday skrev 2011-02-27 17:50:39 följande:
    Alltså, nu är jag verkligen den förste som skriver under på att det är helt normalt att inte skaffa barn, och inte har några problem med att tänka mig hundra fullgoda skäl till ett sådant val. Men. Ditt resonamng är ju lite bakvänt här. Vi som har barn VET precis vad vi missar, för vi är (i alla fall en del av oss) kapabla att minnas hur det var innan vi fick barn. En del av oss tycker till och med att det där livet innan var rätt trist och trivs bättre nu. Men vi vet vad vi jämför med. Det gör man rimligen inte om man aldrig levt med barn.
    Ja men man kan inte uttala sig INNAN man fått barn om att andra inte vet vad de missar. Och vad vet ni som har barn om vad vi som kanske inte vill ha barn missar? Om vi inte VILL ha barn pga att vi vill vara fria och helt enkelt inte bundna, är det lämpligt att skaffa barn då? Nej. Ni som har barn tycker det är värt att "missa" (en del tycker ju inte att de missar nåt såklart!) en massa saker.
  • LivL

Good point. Du har helt rätt, sorry.

Antar att jag försöker tjata om de sakerna jag tycker är helt fantastiska som man behöver ge upp för barnens skull.

Men nu är jag nyfiken: Vad är det jag missar?
    By the way, jag kanske är mindre intresserad av egna för att jag ofta umgås med deltidsbarnen som stannar hela helger och de är en STOR del av mitt liv. Så det är inte så att jag missar saker som morgonmys vid tv:n, kramarna, första orden etc. Det finns barn i mitt liv.
    Så vad är det jag missar?

• lotties

Vänder på frågan till dig TS varför skaffade du barn? och är nyfiken på varför du bryr dig om vad alla andra gör med sina liv? Jag bestämmer över mitt och du över ditt och jag är övertygad om att du har gjort rätt val för dig!
    Jag anser att vi i allmänhet kikar alldeles för mycket på vad alla andra gör och har istället för att vara tacksam och nöjd för vad man själv har valt, åstadkommit och har i ens liv!!!

• Eisa

Det är värt att skaffa barn bara för att uppleva entusiasmen gällande jul och nöjesparker och badhus och resor igen. Precis som när man var liten. (jaja det är roligt när man är vuxen också men inte exakt på samma vis)

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?