• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Polly S
    Some skrev 2011-02-27 19:31:30 följande:
    Jo, de flesta alternativen är vinklade åt det negativa hållet.
    Frågan är inte ett dugg känslig för mig. Däremot är jag trött på fördomarna som TS baserar sina alternativ på.
    samma här.
  • Alessia

Det är väl bättre att medvetet välja bort barn än att tanklöst, slarvigt och likgiltigt sätta ett liv till världen...

• LivL
    Kitsune skrev 2011-02-27 19:07:16 följande:
    Jag väljer frivilligt bort barn men jag älskar barn, älskar mina syskonbarn men tycker att jag får det bästa med barn genom att inte ha barn och de får precis samma från mig för att jag inte har barn. Sedan prioriterar jag redan människor som finns i mitt liv och vill det bästa för de, jag behandlar mina syskonbarn som de var mina egna så det finns ingenting som jag inte skulle göra för de. Jag upplever som att det finns redan barn som jag kan älska, bry mig om och vara där när de behöver.
    Väldigt bra skrivet!

Jag känner exakt likadant, jag har två systerdöttrar som är "mina" barn. Och det hade ju absolut inte varit en dans på rosor (som det är nu) om de varit mina egna.

Så vi är väl frivilligt heltidsbarn-lösa...  
  • MatsAtari

Jag är väldigt skeptisk till att det är särskilt många som frivilligt väljer bort barn.

Antingen träffar man inte rätt man/kvinna, börjar försöka för sent i livet, har en otrygg anställning eller inget jobb alls.
    Största anledningen till att folk inte skaffar barn tror jag att jag har läst är en otrygg ekonomisk situation.

• svt
    MatsAtari skrev 2011-02-28 00:47:37 följande:
    Jag är väldigt skeptisk till att det är särskilt många som frivilligt väljer bort barn.

Antingen träffar man inte rätt man/kvinna, börjar försöka för sent i livet, har en otrygg anställning eller inget jobb alls.
    Största anledningen till att folk inte skaffar barn tror jag att jag har läst är en otrygg ekonomisk situation.
    Du kunde inte ha mer fel! Det är kvinnor från de övre samhällsskikten som i alla tider (och i högsta grad nu, när fertiliteten kan regleras med preventivmedel och aborter) fött färre barn än de från arbetar- och underklassen.
  • Decnet
    HannaS86 skrev 2011-02-27 20:43:17 följande:
    Ni som är så övertygade om att ni vill ha barn, hur kommer det sig att ni är det? Jag har det inte i mig naturligt och jag tycker nästan lite synd om mina föräldrar eftersom de skaffade 4 barn och det verkar inte som att varken jag eller någon av mina syskon är intresserade av att skaffa egna barn så i så fall blir det inga barnbarn. Det starkaste skälet jag har till att skaffa barn är att jag inte vill vara själv när jag är kanske 50år eller äldre. Min farmor berättade om en person hon kände lite som tillbringade jul ensam i sin lägenhet med lysena släkta eftersom hon inte hade någon att fira jul med och hon skämdes över att vara själv hemma över jul och ville att grannarna skulle tro att hon rest bort för att fira med någon. Det är så tragiskt och jag vill inte att det ska bli så för mig.
    Människan och livet i sig självt är totalt utan syfte.. Vad vi vet.. Det vi vet är att vi kan ha kul under tiden.. Men att veta att man inte bidrog till meningslösheten genom att sätta en "ätt" till världen som eventuellt får erfara det syfte med livet och mänskligheten vi inte har idag är för mig tillräckligt anledning till att skaffa barn..

Jag kan försäkra mig om att någon gång om tusentals år kommer vi på det "syfte" vi är menade till och kanske.. kanske.. kanske får mina barnbarns-barn in infinity uppleva det.. och hade det inte varit för mig, hade mitt syfte här på jorden varit lika meningslöst som det är idag.. Därigenom kan mina framtida barn ge mig ett syfte istället för att andas existensiella frågor som alla andra på planeten...

Var det ett tillräckligt flummigt svar på din i min mening flummiga fråga? Svaret var dock 100% genuint och baserat på totalt egoistiska skäl till varför jag vill skaffa barn..
    I need you to step out of the car sir...
  • Magnux

Viljan att skaffa barn är naturligtvis en social konstruktion.

• Safir

Jag har också svårt att förstå varför man frivilligt väljer bort barn. Jag har heller aldrig träffat någon som verkar 100% tillfreds med sin barnlöshet. De verkar alltid provocerade när andra talar om barn.

Jag hade tre kolleger som inte hade barn på en tidigare arbetsplats. Alla var i 50-årsåldern. De var ganska egocentriska alla tre, mycket kretsade kring deras personlighet. En av dem var en uppsnofsad dam som pratade om sig själv hela tiden och hade ett lite skrytigt och framfusigt sätt. En av dem var en sådan typisk tuff tanta som ägnade sitt liv åt sina djur (hon födde upp hundar) och att debattera med bossarna. Den tredje var en väldigt ensam kvinna som såg äldre ut än vad hon var. Hon hade varken föräldrar, syskon, sambo eller släktingar. Det var bara hon och hennes hund. Jag fick så ont i hjärtat av henne.

Hursomhelst så fick jag ofta intrycket av att ingen av dessa var riktigt nöjda med sin barnlöshet. De kändes ensmma på något vis. Jag har inga fördomar och vlill någon vara utan barn så är jag den siste att dumförklara. Däremot har jag aldrig träffat en människa som verkar harmonisk med sin barnlöshet. Aldrig!

Ni som inte känner lusten att skaffa barn; det kan vara så att lusten aldrig infinner sig, att man aldrig får det där kallet. Det ska man inte vänta på heller, tycker jag. I stället ska man visualisera sitt liv. Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är i 40-årsåldern? Vill du fira jularna med dina barn, vill du hjälpa dina barn genom livet, vill du se dem växa och utvecklas? Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är pensionär? Vill du se barnbarnen komma, vill du se hela din släkt växa runtomkring dig, livets efterrätt?
    Vill du alla dessa saker - så vänta inte på kallet! Just do it!
    Men känner du absolut ingen vilja att ha det såhär - ja då ska du ju heller inte tvingas ha det.

• Esther M
    Safir skrev 2011-02-28 08:58:34 följande:

Jag har också svårt att förstå varför man frivilligt väljer bort barn. Jag har heller aldrig träffat någon som verkar 100% tillfreds med sin barnlöshet. De verkar alltid provocerade när andra talar om barn.

Jag hade tre kolleger som inte hade barn på en tidigare arbetsplats. Alla var i 50-årsåldern. De var ganska egocentriska alla tre, mycket kretsade kring deras personlighet. En av dem var en uppsnofsad dam som pratade om sig själv hela tiden och hade ett lite skrytigt och framfusigt sätt. En av dem var en sådan typisk tuff tanta som ägnade sitt liv åt sina djur (hon födde upp hundar) och att debattera med bossarna. Den tredje var en väldigt ensam kvinna som såg äldre ut än vad hon var. Hon hade varken föräldrar, syskon, sambo eller släktingar. Det var bara hon och hennes hund. Jag fick så ont i hjärtat av henne.

Hursomhelst så fick jag ofta intrycket av att ingen av dessa var riktigt nöjda med sin barnlöshet. De kändes ensmma på något vis. Jag har inga fördomar och vlill någon vara utan barn så är jag den siste att dumförklara. Däremot har jag aldrig träffat en människa som verkar harmonisk med sin barnlöshet. Aldrig!

Ni som inte känner lusten att skaffa barn; det kan vara så att lusten aldrig infinner sig, att man aldrig får det där kallet. Det ska man inte vänta på heller, tycker jag. I stället ska man visualisera sitt liv. Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är i 40-årsåldern? Vill du fira jularna med dina barn, vill du hjälpa dina barn genom livet, vill du se dem växa och utvecklas? Hur vill du att ditt liv ska se ut när du är pensionär? Vill du se barnbarnen komma, vill du se hela din släkt växa runtomkring dig, livets efterrätt?
    Vill du alla dessa saker - så vänta inte på kallet! Just do it!
    Men känner du absolut ingen vilja att ha det såhär - ja då ska du ju heller inte tvingas ha det.

Jag har visualiserat mitt liv, och fattat beslut efter hur jag vill ha det nu och i framtiden. Jag är snart i 40-årsåldern.

Jag är nöjd med min barnfrihet.  Det är mitt val, och mitt liv är utformat efter mina drömmar om vad jag vill göra.
  • Caranlachiel

Min kusin kommer inte skaffa barn, för hon tycker inte om barn.

Om mamma hade vuxit upp i dagens samhälle skulle hon inte skaffat barn, för hon tycker inte om barn. Sina egna barn och barnbarn tycker hon om och älskar såklart, men hon är inte barnkär i grunden.

Jag var inte intresserad av barn innan jag fick barn. Nu när jag fått barn vill jag bara ha fler. Nu känns det som att det är det här livet går ut på, på ett positivt sätt.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?