HannaS86 skrev 2011-02-27 20:43:17 följande:
Ni som är så övertygade om att ni vill ha barn, hur kommer det sig att ni är det? Jag har det inte i mig naturligt och jag tycker nästan lite synd om mina föräldrar eftersom de skaffade 4 barn och det verkar inte som att varken jag eller någon av mina syskon är intresserade av att skaffa egna barn så i så fall blir det inga barnbarn. Det starkaste skälet jag har till att skaffa barn är att jag inte vill vara själv när jag är kanske 50år eller äldre. Min farmor berättade om en person hon kände lite som tillbringade jul ensam i sin lägenhet med lysena släkta eftersom hon inte hade någon att fira jul med och hon skämdes över att vara själv hemma över jul och ville att grannarna skulle tro att hon rest bort för att fira med någon. Det är så tragiskt och jag vill inte att det ska bli så för mig.
Människan och livet i sig självt är totalt utan syfte.. Vad vi vet.. Det vi vet är att vi kan ha kul under tiden.. Men att veta att man inte bidrog till meningslösheten genom att sätta en "ätt" till världen som eventuellt får erfara det syfte med livet och mänskligheten vi inte har idag är för mig tillräckligt anledning till att skaffa barn..
Jag kan försäkra mig om att någon gång om tusentals år kommer vi på det "syfte" vi är menade till och kanske.. kanske.. kanske får mina barnbarns-barn in infinity uppleva det.. och hade det inte varit för mig, hade mitt syfte här på jorden varit lika meningslöst som det är idag.. Därigenom kan mina framtida barn ge
mig ett syfte istället för att andas existensiella frågor som alla andra på planeten...
Var det ett tillräckligt flummigt svar på din i min mening flummiga fråga? Svaret var dock 100% genuint och baserat på totalt egoistiska skäl till varför
jag vill skaffa barn..