• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Bea08
    LivL skrev 2011-03-05 19:02:38 följande:
    Helt rätt!!
    Längtan efter att kunna ge ALLT för min familj/kärleken till min familj, speciellt mina föräldrar som börjar bli till åren och mina syskonbarn, är djupare än någonting annat för mig!

Undrar bara, ni som har barn: Varför skaffade ni barn? Alltså, av vilka anledningar? Ni har ju hört en massa anledningar till att frivilligt barnlösa INTE vill ha barn. 
    Kul motfråga. Jag ville inte ha barn alls, jag tyckte inte om barn, men så började jag få mammakänslor, under ett halvt år utvecklades de så pass att jag verkigen ville ha barn. Det var pga den biologiska klockan antar jag som jag skaffade barn. Har aldrig upplevt något så häftigt faktiskt. 
  • violatricolor
    FannyGioia skrev 2011-03-05 18:36:55 följande:
    Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.

Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden. 

Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan. 
    Ja, jag håller med, tycker inte det går att jämföra med en sak eller in hobby. En längtan efter barn och kärlek till barn är något annat längtan efter bil och att gilla sin bil. Det är ju dessutom något evolutionärt över det, dvs att vi bland annat skaffar barn för att föra generna vidare. 
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Det är jag också. Väldigt väldigt glad och tacksam.

Jag lägger ingen värdering i det. Det ena är inte bättre än det andra, men längtan efter barn är helt väsensskild från längtan efter exempelvis hund. Jag kan inte se barn som ett intresse, på samma sätt som vuxna inte kan vara det. Vad har det med fertilitet att göra?
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Fast jämför du valet att skaffa/inte skaffa barn med valet att t ex skaffa/inte skaffa stereoanläggning? Jag tycker ändå det är vitt skilda saker och jag tror att det som avgör vårt val är olika även om man kan säga "Viu är olika helt enkelt" när det gäller barn/inte barn.
  • Dimes

Bestämde mig för att jag inte ville ha barn när jag var 11 år gammal och har inte vacklat en sekund. Varför? Jag vet inte. Jag gillar inte barn och jag vill lägga all min tid och fokus på min framtid och karriär. Ett barn platsar inte i mitt liv.

På grund av min omgivning som ständigt kritiserar mig för att jag inte vill ha barn (det är ju tydligen någon slags universal 'mening med livet', enligt vissa människor) har jag många gånger tänkt igenom mitt beslut och ibland även försökt klämma fram någon slags moderskänsla när jag ser ett spädbarn. Nope, ingenting. Inga känslor, ingenting.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • Joual
    FannyGioia skrev 2011-03-05 19:18:41 följande:
    Det är jag också. Väldigt väldigt glad och tacksam.

Jag lägger ingen värdering i det. Det ena är inte bättre än det andra, men längtan efter barn är helt väsensskild från längtan efter exempelvis hund. Jag kan inte se barn som ett intresse, på samma sätt som vuxna inte kan vara det. Vad har det med fertilitet att göra?
    Återigen: för DIG är längtan efter barn väsensskild från längtan efter t ex en hund. För andra kanske det inte är så. Deras liv skulle sakna mening om de inte hade hundar, men barn har de ingen längtan efter. För dem är inte hundar ett intresse, det är ett sätt att leva och en mening med livet.

Jag har inga problem med det, även om jag själv inte har hund. 
  • Joual
    violatricolor skrev 2011-03-05 19:19:28 följande:
    Fast jämför du valet att skaffa/inte skaffa barn med valet att t ex skaffa/inte skaffa stereoanläggning? Jag tycker ändå det är vitt skilda saker och jag tror att det som avgör vårt val är olika även om man kan säga "Viu är olika helt enkelt" när det gäller barn/inte barn.
    Ja, DU tycker att det är vitt skilda saker. Det är helt okej. Men varför är dina värderingar/prioriteringar bättre eller mer relevanta än andras? 
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 19:25:30 följande:
    Ja, DU tycker att det är vitt skilda saker. Det är helt okej. Men varför är dina värderingar/prioriteringar bättre eller mer relevanta än andras? 
    Jag tycker inte alls att mina prioriteringar är bättre än andras utan det är en misstolkning du gör. Jag förstår att inte alla vill ha barn och tycker inte att det är sämre eller bättre än något annat. Däremot så är inte barn en hobby eller en pryl. Kanske för en del men jag tycker inte det och jag måste ju få säga vad jag tycker? Jag ser inte barns om en hobby eller en sak och kan inte riktigt förstå varför man ser på det så. Att skaffa barn är någon generativt, dvs fokus flyttas från den egna individen till de som kommer efter och hör framtiden till, man bill ge kärlek, uppfostra, betyda något för en annan människa, sprida sina gener. Jag har svårt att se hur det valet är samma sak som att välja att skaffa en hobby eller en sak men du får gärna förklara.
  • Magnux
    Glass skrev 2011-03-05 19:18:21 följande:
    Annat, för att man helt enkelt inte vill ha barn. 

Tycker att svaren är rätt vinklade faktiskt.

Vinklade!? Det är klart att svaren i en debatt är vinklade.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?