• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Rosa30

Det är väl minst lika egoistiskt att skaffa barn som att inte göra det? Den här planeten behöver ju knappast bli mer överbefolkad än vad den redan är. Så det är ju fantastiskt bra att det finns folk som inte vill ha barn, jag har inga som helst problem att hitta tusen skäl som gör livet roligt och meningsfullt utan barn.
    Jag har barn av egoistiska skäl-JAG ville ha barn....inget barn kan ju själv välja om det blir fött eller inte!

• Livisu
    Rosa30 skrev 2011-03-07 10:29:36 följande:
    Det är väl minst lika egoistiskt att skaffa barn som att inte göra det? Den här planeten behöver ju knappast bli mer överbefolkad än vad den redan är. Så det är ju fantastiskt bra att det finns folk som inte vill ha barn, jag har inga som helst problem att hitta tusen skäl som gör livet roligt och meningsfullt utan barn.
    Jag har barn av egoistiska skäl-JAG ville ha barn....inget barn kan ju själv välja om det blir fött eller inte!
    Tumme upp för dig!!!
    Jorden är kraftigt överbefolkad även om vi inte kan tro det med våra landskap... Våra resurser räcker inte till att föda alla... så egentligen ska vi alla som skaffar barn ha dåligt samvete eftersom vi bidrar till jordens undergång. Sedan att det hör till vår mänskliga drift att vilja föröka oss, är en annan femma, vi är faktiskt medvetna om att vi är överbefolkade, alltså gör det vårt handlande extra oförlåtligt. Jag kommer skaffa barn ändå, eftersom jag också anser att det är meningen med mitt liv, men jag är också oerhört medveten om min handling som är mycket kostsam för jordens mående.
  • Puggan

Jag har inte velat ha barn, ska dock ha nu p.g.a min mans övertalningesförmåga.
    Valde bort barn då jag inte tycker det skulle passa mig..
    Tycker det är mer egoistiskt att skaffa barn än att inte göra det, du skaffar ju barn endast för din egna skull, ett barn får inte välja om det ska födas eller inte...

• Magnux
    Livisu skrev 2011-03-07 10:33:52 följande:
    Tumme upp för dig!!!
    Jorden är kraftigt överbefolkad även om vi inte kan tro det med våra landskap... Våra resurser räcker inte till att föda alla... så egentligen ska vi alla som skaffar barn ha dåligt samvete eftersom vi bidrar till jordens undergång. Sedan att det hör till vår mänskliga drift att vilja föröka oss, är en annan femma, vi är faktiskt medvetna om att vi är överbefolkade, alltså gör det vårt handlande extra oförlåtligt. Jag kommer skaffa barn ändå, eftersom jag också anser att det är meningen med mitt liv, men jag är också oerhört medveten om min handling som är mycket kostsam för jordens mående.
    Den viktigaste miljöfrågan är att minska baranafödandet. Nästa viktiga fråga blir att uppräthålla välfärden med en åldrande befolkning,
  • PennyD
    Rosa30 skrev 2011-03-07 10:29:36 följande:
  • PennyD
    Anova skrev 2011-03-06 15:01:51 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Om jag nu väljer att shoppa upp all min lön så är det väl en egoistisk handling mot min partner, han är levande och missgynnas av en sådan situation och det skulle få praktiska konsekvenser (ex. han får stå för räkningarna och får mindre fickpengar osv.).
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
    Förstår du?

(förlåt om jag är lite otydlig, det beror på minimalt intag av mat och lite sömn, magsjukan härjar här hemma).
    Capish!
  • PennyD
    woopie skrev 2011-03-07 10:29:04 följande:
    Hmmmm... tror nog att det finns många barn med "äldre" föräldrar som INTE hålller med dig!!!!
    Jag förväntar mig inte att någon önskar tillintetgöra sin existens (vilket bara kan bli verklighet om man aldrig blivit född). Liksom att en ofödd aldrig kan sörja sin ickeexistens. Påståendet blir därmed helt irrelevant.
  • poirot

Alltså, det egoistiska vore väl att skaffa ett barn enbart för att man vill ha det utan att ta hänsyn till förutsättningarna. Inte tvärtom. 

• slangbella

För att man kan ha ett lika bra liv utan barn

För mig var det inte helt självklart att jag nånsin skulle bli förälder. Inte för att jag har tänkt egoistiskt eller för att barn skulle vara jobbiga eller så. Men jag hade inte träffat rätt person att bilda familj med och trodde inte att jag nånsin skulle göra det. För mig var inte drivet att bli förälder så hårt så att jag skulle blivit ensamförälder medvetet. Därför blev jag förälder sent och det var inte av egoistiska skäl.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Ellia
    Mumlan74 skrev 2011-03-07 10:20:58 följande:
    Det obehagliga i hela resonemanget är inte bara oförståelsen, utan det ibland illa dolda föraktet  för framför allt kvinnor som inte vill ha barn. De är liksom inte "riktiga" kvinnor. För såna vill fortplanta sig. Det vet ju alla. Män som väljer bort barn ifrågasätts inte alls på samma sätt.

Jag blir trött på argumentet; De vet inte vad de går miste om. Nej. Det må så vara. Men de som skaffar barn vet inte vad DE går miste om.
    Alla människors liv ser olika ut och alla människor har olika drivkrafter. Kvinnor som väljer att bli mödrar är inte "bättre" kvinnor än de som väljer att inte bli det och har ingen rätt att se ned på dem som gör andra val.

Är själv gravid nu och hoppas att få en liten bebis i slutet av sommaren. Trots det har jag inga problem över huvud taget att se att man kan dra paralleller mellan barn och andra stora passioner i livet som man kan ha. Om det så är hundar eller segling eller yoga eller bergsklättring. En del människor har lika stort "kall" att hålla på med det som andra människor kan ha att skaffa barn.
    Vi är helt enkelt bara olika...
    Instämmer till fullo!! När jag läser det som PennyD ("en vädjan, bara..") skriver blir jag mörkrädd. Som om man inte kan ändra sig och vilja ha barn när man är 40 utan att det skulle vara fult och motiverat av någon slags statusgrej! Hur ska vi kunna komma överens här i världen o visa varandra hänsyn och omtanke om det bara finns ETT sätt som är rätt att leva livet på? Tycker det är lite tröttsamt med snusförnuftiga vet-alltare i 20-25-års åldern så jag kanske inte är så mycket bättre själv iofs...
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?