• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • slangbella
    Ellia skrev 2011-03-07 19:23:12 följande:
    Instämmer till fullo!! När jag läser det som PennyD ("en vädjan, bara..") skriver blir jag mörkrädd. Som om man inte kan ändra sig och vilja ha barn när man är 40 utan att det skulle vara fult och motiverat av någon slags statusgrej! Hur ska vi kunna komma överens här i världen o visa varandra hänsyn och omtanke om det bara finns ETT sätt som är rätt att leva livet på? Tycker det är lite tröttsamt med snusförnuftiga vet-alltare i 20-25-års åldern så jag kanske inte är så mycket bättre själv iofs...
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • LivL
    Puggan skrev 2011-03-07 10:36:05 följande:
    Jag har inte velat ha barn, ska dock ha nu p.g.a min mans övertalningesförmåga.
    Valde bort barn då jag inte tycker det skulle passa mig..
    Tycker det är mer egoistiskt att skaffa barn än att inte göra det, du skaffar ju barn endast för din egna skull, ett barn får inte välja om det ska födas eller inte...
    Vaa, skaffar du barn fast du inte vill??? 
  • poirot
    Instämmer till fullo!! När jag läser det som PennyD ("en vädjan, bara..") skriver blir jag mörkrädd. Som om man inte kan ändra sig och vilja ha barn när man är 40 utan att det skulle vara fult och motiverat av någon slags statusgrej! Hur ska vi kunna komma överens här i världen o visa varandra hänsyn och omtanke om det bara finns ETT sätt som är rätt att leva livet på? Tycker det är lite tröttsamt med snusförnuftiga vet-alltare i 20-25-års åldern så jag kanske inte är så mycket bättre själv iofs...
     Fast vädjan gällde ju att inte skaffa de där barnen i 40-årsåldern "bara för att", inte att inte skaffa barn överhuvudtaget. Det var iallafall när jag läste en ganska viktig del av innehållet av den vädjan. 

PennyD får gärna rätta mig om jag har fel.  
  • PennyD
    poirot skrev 2011-03-07 19:27:51 följande:
     Fast vädjan gällde ju att inte skaffa de där barnen i 40-årsåldern "bara för att", inte att inte skaffa barn överhuvudtaget. Det var iallafall när jag läste en ganska viktig del av innehållet av den vädjan. 

Thanks.
  • Ellia
    poirot skrev 2011-03-07 19:27:51 följande:

Jag förstod det. Det är bara det att jag verkligen inte tror att någon gör det "bara för att".  Det var just det som var poängen- att man inte ska anta så mycket om det man inte vet....
  • slangbella
    PennyD skrev 2011-03-07 00:35:38 följande:
    Jag känner inte med dig, men jag tror jag förstår dig. Jag hoppas för dig och dina ofödda barn att du står på dig och går den väg du vill gå.

En vädjan bara, gör inte misstaget att som fyrtioplussare komma på att "fasiken, det där skulle man ju också kirrat, för statusens helhetsbilds skull" och producera en eller två ungar, bara för att.
       Vi människor förtjänar bättre. Och inte nog med att jag tycker det är ovärdigt att komma (egentligen) oönskad, så känns det ännu värre om föräldrarna snart går med rullator.
    Men seriöst, hur många tror du det är som verkligen tänker så? Jag tror att de är ganska lätträknade. Däremot tror jag det är vanligare att åldern kan göra att man värderar om saker och ting, ändrar sig och vill trots allt vill försöka bli föräldrar.
    (¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • poirot
    Ellia skrev 2011-03-07 19:34:04 följande:
    Jag förstod det. Det är bara det att jag verkligen inte tror att någon gör det "bara för att".  Det var just det som var poängen- att man inte ska anta så mycket om det man inte vet....
    Tyvärr tror jag att det finns många, både yngre och äldre, som skaffar barn av helt fel skäl. Vissa av dem växer in i rollen och det blir bra iallafall men alla gör inte det. 
  • Anova
    slangbella skrev 2011-03-07 19:37:15 följande:
    Men seriöst, hur många tror du det är som verkligen tänker så? Jag tror att de är ganska lätträknade. Däremot tror jag det är vanligare att åldern kan göra att man värderar om saker och ting, ändrar sig och vill trots allt vill försöka bli föräldrar.
    Precis. Det går ju inte att skaffa barn i "preventivt syfte"  i fall man ångrar sig senare i livet.
    Antingen så vill man ha barn eller så vill man inte, det finns inget mellanting liksom.
    Jag tror precis som du, en del omvärderar livet och föräldraskapet då de blir äldre (och mognare?). Har flera exempel ifrån min bekantskapskrets där de tjejer som var 20-25 inte ville ha barn och tyckte barn var "äckliga" fick barn mellan 30 och 35. Det beror väl snarare på personlig mognad (och en omogen person kanske inte blir någon bra förälder?)
  • PennyD
    Ha! Vad skönt för dig att du kom på dig själv med vem du är.
  • Magnux

Nu bör vi ju komma ihåg att naturen är inte inrättad så att barn ska vara ett livsstilsval som ett par lämpliga, ansvarsfyllda föräldrar ska göra i rätt skede i livet.

Det naturliga är att första barnet (ungen) kommer i stort sett direkt när kvinnan (honan) är könsmogen och barnen fortsätter komma så länge hon lever och är fortplantningsduglig.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?