Inlägg från: PennyD |Visa alla inlägg
  • PennyD

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Ett bättre alternativ hade varit  "För att mitt liv, utifrån den jag är, blir bättre utan barn". Vilket säkert är sant för många.

Jag vill också passa på att påpeka hur bra jag tycker det är, att människor som inte vill ha barn, inte skaffar barn!

• PennyD
    SnuffTM skrev 2011-03-06 19:24:44 följande:
    Måste bara inflika att uttalandet om att man är ego om man inte skaffar barn är helt vridet.

Det mest egoistiska man kan göra är väl att skaffa en genetisk avbild av sig själv (Ja det blir det ju inte i alla fall men för att förtydliga - att skaffa sig en avkomma)...*suck*

Barnet ber liksom inte om att få bli skapat, utan det är något föräldrarna gör för sin egen skull...DET är av rent egoistiska skäl.

Dubbelmoral tjohoo! 
  • PennyD
    doodge skrev 2011-03-07 00:25:59 följande:
    För mig är inte att skaffa barn/familj meningen med livet som för många andra. Jag är egoistisk och skulle inte klara av att vara tvungen att sätta någon annan i första hand. Jag förstår inte det fantastiska med barn. Torka bajs och snor hela dagen? Nej tack. För mig är karriären viktigare.
    Jag känner inte med dig, men jag tror jag förstår dig. Jag hoppas för dig och dina ofödda barn att du står på dig och går den väg du vill gå.

En vädjan bara, gör inte misstaget att som fyrtioplussare komma på att "fasiken, det där skulle man ju också kirrat, för statusens helhetsbilds skull" och producera en eller två ungar, bara för att.
       Vi människor förtjänar bättre. Och inte nog med att jag tycker det är ovärdigt att komma (egentligen) oönskad, så känns det ännu värre om föräldrarna snart går med rullator.
  • PennyD
    Rosa30 skrev 2011-03-07 10:29:36 följande:
    Det är väl minst lika egoistiskt att skaffa barn som att inte göra det? Den här planeten behöver ju knappast bli mer överbefolkad än vad den redan är. Så det är ju fantastiskt bra att det finns folk som inte vill ha barn, jag har inga som helst problem att hitta tusen skäl som gör livet roligt och meningsfullt utan barn.
    Jag har barn av egoistiska skäl-JAG ville ha barn....inget barn kan ju själv välja om det blir fött eller inte!
  • PennyD
    Anova skrev 2011-03-06 15:01:51 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Om jag nu väljer att shoppa upp all min lön så är det väl en egoistisk handling mot min partner, han är levande och missgynnas av en sådan situation och det skulle få praktiska konsekvenser (ex. han får stå för räkningarna och får mindre fickpengar osv.).
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
    Förstår du?

(förlåt om jag är lite otydlig, det beror på minimalt intag av mat och lite sömn, magsjukan härjar här hemma).
    Capish!
  • PennyD
    woopie skrev 2011-03-07 10:29:04 följande:
    Hmmmm... tror nog att det finns många barn med "äldre" föräldrar som INTE hålller med dig!!!!
    Jag förväntar mig inte att någon önskar tillintetgöra sin existens (vilket bara kan bli verklighet om man aldrig blivit född). Liksom att en ofödd aldrig kan sörja sin ickeexistens. Påståendet blir därmed helt irrelevant.
  • PennyD
    poirot skrev 2011-03-07 19:27:51 följande:
     Fast vädjan gällde ju att inte skaffa de där barnen i 40-årsåldern "bara för att", inte att inte skaffa barn överhuvudtaget. Det var iallafall när jag läste en ganska viktig del av innehållet av den vädjan. 

PennyD får gärna rätta mig om jag har fel.  
    Thanks.
  • PennyD
    Ellia skrev 2011-03-07 19:23:12 följande:
    Instämmer till fullo!! När jag läser det som PennyD ("en vädjan, bara..") skriver blir jag mörkrädd. Som om man inte kan ändra sig och vilja ha barn när man är 40 utan att det skulle vara fult och motiverat av någon slags statusgrej! Hur ska vi kunna komma överens här i världen o visa varandra hänsyn och omtanke om det bara finns ETT sätt som är rätt att leva livet på? Tycker det är lite tröttsamt med snusförnuftiga vet-alltare i 20-25-års åldern så jag kanske inte är så mycket bättre själv iofs...
    Ha! Vad skönt för dig att du kom på dig själv med vem du är.
  • PennyD
    Magnux skrev 2011-03-08 16:09:22 följande:
    Ja, vad har det med saken att göra? Diskussionen har väl sitt ursprung i detta naturliga behov? Som trådstartaren skriver " för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover"

Kulturer må ha utvecklats, men inte naturen.
    Naturen vill att vi ska överleva och fortplanta oss. I naturen överlever den starkaste och mest välmående. I kulturen överlever de flesta.

En människa som inte vill bli förälder blir antagligen inte heller en god sådan. I naturens hårda värld hade  dennes avkomma kanske dött, men så sker sällan i kulturens vagga.

Därför kan man som jag se det som en bra kompensation, för det naturliga urvalets ogiltighet, att människor själva tar sitt förnuft tillfånga och avstår producera avkomma.
  • PennyD

Naturen vill att vi ska överleva och fortplanta oss. I naturen överlever den starkaste och mest välmående. I kulturen överlever de flesta.

En människa som inte vill bli förälder blir antagligen inte heller en god sådan. I naturens hårda värld hade  dennes avkomma kanske dött, men så sker sällan i kulturens vagga.

Därför kan man som jag se det som en bra kompensation, för det naturliga urvalets ogiltighet, att människor -som inte vill ha barn (och därför antligen inte blir bra föräldrar)- själva tar sitt förnuft tillfånga och avstår producera avkomma.

*Ett fetstilt tillägg som kanske förtydligar en del, trodde jag fick med det från början.

• PennyD
    D Darko skrev 2011-03-10 10:20:46 följande:
    Har du läst ens läst vad evolutionsteorin går ut på? Ditt inlägg var f.ö ett av de mest vidriga inlägg jag någonsin läst på fl. Grattis.  De som  väljer att inte skaffa barn har lagt mycket mer tankemöda och etik bakom det beslutet än vad du kan skryta med i ditt inlägg.  Jag tycker ärligt att man borde kunna ha lite högre krav på de som vill bli föräldrar - de ska ju forma nästa generation liksom.

+ Det handlar om anpassning >>>utveckling inte om styrka. Då skulle neanderthalarna ha vunnit.
    Att vara stark är inte enbart begränsat till fysik. Att vara anpassningsbar är en sorts styrka. Oavsett ord så överlever idag även de mest missanpassade. Det var min poäng.
  • PennyD
    D Darko skrev 2011-03-10 10:20:46 följande:
    Har du läst ens läst vad evolutionsteorin går ut på? Ditt inlägg var f.ö ett av de mest vidriga inlägg jag någonsin läst på fl. Grattis.  De som  väljer att inte skaffa barn har lagt mycket mer tankemöda och etik bakom det beslutet än vad du kan skryta med i ditt inlägg.  Jag tycker ärligt att man borde kunna ha lite högre krav på de som vill bli föräldrar - de ska ju forma nästa generation liksom.

+ Det handlar om anpassning >>>utveckling inte om styrka. Då skulle neanderthalarna ha vunnit.
    Mitt inlägg var ett svar till Magnux som skrev "Kulturer må ha utvecklats, men inte naturen.". Jag spann vidare på den banan helt enkelt.

Jag har inte gjort anspråk på att veta skäl till varför människor avstår skaffa barn. Jag uppmärksammade bara ett orsak-verkan-samband.

Vilket av det jag skrev tyckte du var vidrigt?
  • PennyD
    Rosa30 skrev 2011-03-12 10:37:21 följande:
    Poängen är att du helt har missuppfattat evolutionen som du refererar till. Du har vänt på begreppen-styrka kan i vissa fall vara en sorts anpassningsbarhet ,men i bland vara en nackdel. Neandertalarna var starkare än vi, men Homo sapiens tog troligen över för att vi var mer sociala, utvecklade språk och därmed möjliggjorde informationsöverföring och inlärning på ett helt annat sätt (inte enda teorin, men en trolig en)

Alla som överlever idag är per definition anpassade till sin miljö, just eftersom de överlevt.  Antagligen är den största anledningen till att människan överlevt så länge som art att vi har utvecklat en kultur med bl.a. sjukvård,socialt skyddsnät etc så att många barn överlever-fler gener i genpoolen innebär större chans att några överlever även om samhället skulle kollapsa än om bara ett fåtal barn överlever.

Och du behöver inte alls ha egna barn för att föra dina gener vidare, det räcker att dina syskon får barn.  Vissa människor kanske blir superbra fastrar eller morbröder men har ingen lust att skaffa egna barn för att de har andra intressen som är svåra att kombinera med att ha barn på heltid. De är nog extra glada att vi lever i ett samhälle där det faktiskt går att till viss del planera om man vill ha barn eller inte (inte alltid det går som planerat) och man inte tvingas skaffa barn!
    Jag håller med om din beskrivning, vilket gör det än grumligare för mig att förstå vad det är du anser mig ha missuppfattat.

Jag tycker för övrigt det är jätte bra om människor inte tvingas skaffa barn, har du missförstått mig även där?
  • PennyD
    Tre barn tre barnbarn skrev 2011-03-12 10:27:12 följande:
    Men det är ju väldigt många som INTE vill ha barn men som blir gravida ändå här i världen och själv känner jag en som ALDRIG ville ha barn,blev ändå med barn och upptäckte det i 5 månaden,är en va dom bästa mammorna jag vet.
    Visst.
  • PennyD
    IsadoraW skrev 2011-03-13 20:39:54 följande:
    Jag tror att det kan vara för att man har haft en svår uppväxt själv och med goda skäl tvivlar på om man kan vara en tillräckligt bra förälder. Om man inte vill ha barn tycker jag det är ansvarstagande att inte skaffa några.
    Oh ja!
  • PennyD
    IsadoraW skrev 2011-03-14 18:07:48 följande:
    Som jag skrev så tror jag att det kan vara ett skäl att inte ha egna barn att man inte tror man skulle bli en bra förälder pga svår uppväxt, men naturligtvis menar jag inte att det måste vara just så. Många känner säkert som du beskriver, ingen längtan helt enkelt.
    Konstigt att ord som kan alltid försvinner ur vissa läsares ögon.
  • PennyD
    FannyGioia skrev 2011-03-30 17:17:52 följande:
    Det finns många snoriga, illaluktande, högljudda vuxna också. Förstår inte alls detta barnhat som råder. Barn är små människor - individer - inte en homogen grupp.
    Dobro!
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?