Inlägg från: poirot |Visa alla inlägg
  • poirot

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Hittills, för att jag inte har velat dra in ett barn i min livssituation Möjligen kan jag tänka mig att skaffa barn i framtiden om jag  känner att jag har tillräckligt att erbjuda ett barn, fram till dess är jag barnlös och anser att jag lever ett lika bra liv för det.

• poirot

Om jag skaffar barn så kommer det att vara en egoistisk handling så jag kan liksom inte se det egoistiska i att inte skaffa barn. Før øvrigt tror jag att de flesta behåller sin egonivå nær de skaffar barn, det ær bara det att de som ær ego (førhoppningsvis) innefattar æven barnet i sitt "jag". 

• poirot

Alltså, det egoistiska vore väl att skaffa ett barn enbart för att man vill ha det utan att ta hänsyn till förutsättningarna. Inte tvärtom. 

• poirot
    Ellia skrev 2011-03-07 19:23:12 följande:
    Instämmer till fullo!! När jag läser det som PennyD ("en vädjan, bara..") skriver blir jag mörkrädd. Som om man inte kan ändra sig och vilja ha barn när man är 40 utan att det skulle vara fult och motiverat av någon slags statusgrej! Hur ska vi kunna komma överens här i världen o visa varandra hänsyn och omtanke om det bara finns ETT sätt som är rätt att leva livet på? Tycker det är lite tröttsamt med snusförnuftiga vet-alltare i 20-25-års åldern så jag kanske inte är så mycket bättre själv iofs...
     Fast vädjan gällde ju att inte skaffa de där barnen i 40-årsåldern "bara för att", inte att inte skaffa barn överhuvudtaget. Det var iallafall när jag läste en ganska viktig del av innehållet av den vädjan. 

PennyD får gärna rätta mig om jag har fel.  
  • poirot
    Ellia skrev 2011-03-07 19:34:04 följande:
    Jag förstod det. Det är bara det att jag verkligen inte tror att någon gör det "bara för att".  Det var just det som var poängen- att man inte ska anta så mycket om det man inte vet....
    Tyvärr tror jag att det finns många, både yngre och äldre, som skaffar barn av helt fel skäl. Vissa av dem växer in i rollen och det blir bra iallafall men alla gör inte det. 
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?