• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • skorpionen80
    Magnux skrev 2011-03-08 15:19:40 följande:
    Nu bör vi ju komma ihåg att naturen är inte inrättad så att barn ska vara ett livsstilsval som ett par lämpliga, ansvarsfyllda föräldrar ska göra i rätt skede i livet.

Det naturliga är att första barnet (ungen) kommer i stort sett direkt när kvinnan (honan) är könsmogen och barnen fortsätter komma så länge hon lever och är fortplantningsduglig.
    Fast en del av oss är smartare än så och kan förbise detta djuriska. Precis som en del av oss inte dödar för föda, inte skadar andra som inkräktar på ens revir etc etc.
  • Magnux
    skorpionen80 skrev 2011-03-08 15:23:41 följande:
    Fast en del av oss är smartare än så och kan förbise detta djuriska. Precis som en del av oss inte dödar för föda, inte skadar andra som inkräktar på ens revir etc etc.
    Det valet har bara varit möjligt så länge som det funnits pålitliga preventivmedel eller abort. Eller naturligtvis celibat.

Det jag menar är att det är bara det moderna livet som överhuvud taget gör detta till ett val möjligt att göra.
  • Mumlan74

Magnux: Men vad har det med saken att göra? Vi lever ju i vår tid, där vi har möjlighet att göra det valet och inte på stenåldern. Det är ganska mycket annat "djuriskt" som vi lagt bort genom generationerna då våra olika kulturer utvecklats.

• Magnux

Ja, vad har det med saken att göra? Diskussionen har väl sitt ursprung i detta naturliga behov? Som trådstartaren skriver " för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover"

Kulturer må ha utvecklats, men inte naturen.

• Magnux
    skorpionen80 skrev 2011-03-08 15:23:41 följande:
    Fast det är vi ju inte. Se vad som händer den dag civilisationen fallerar och varje människa tvingas kämpa för sig själv, sin familj och barn. Det är samma sak överallt i hela världen och bland alla folk.

Civilisation är bara en tunn fernissa på däggdjuret människan.
  • PennyD
    Magnux skrev 2011-03-08 16:09:22 följande:
    Ja, vad har det med saken att göra? Diskussionen har väl sitt ursprung i detta naturliga behov? Som trådstartaren skriver " för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover"

Kulturer må ha utvecklats, men inte naturen.
    Naturen vill att vi ska överleva och fortplanta oss. I naturen överlever den starkaste och mest välmående. I kulturen överlever de flesta.

En människa som inte vill bli förälder blir antagligen inte heller en god sådan. I naturens hårda värld hade  dennes avkomma kanske dött, men så sker sällan i kulturens vagga.

Därför kan man som jag se det som en bra kompensation, för det naturliga urvalets ogiltighet, att människor själva tar sitt förnuft tillfånga och avstår producera avkomma.
  • Muriel

Idag blev jag påmind om hur lycklig jag är att jag inte har barn!
    Jag får det bästa av två världar, eftersom så många vänner och släktingar skaffar barn har jag många härliga småttingar i min närhet att få lek och kärlek av, men jag slipper allt det jobbiga med trötta kinkiga barn som ska hämtas och lämnas på olika ställen. Perfekt!

• LivL

Det är det allra bästa- deltidsbarnen! Och vi kan finnas där när de behöver oss för vi kan släppa allt och hjälpa andra.
    Min faster har inga barn. Det var så härligt att ha henne, särskilt när jag var tonåring. Hon är över 50 år nu, och säger att hon är glad att hon inte skaffade barn och ångrar sig INTE.

• Rosa30
    PennyD skrev 2011-03-09 22:15:25 följande:
    Naturen vill att vi ska överleva och fortplanta oss. I naturen överlever den starkaste och mest välmående. I kulturen överlever de flesta.

En människa som inte vill bli förälder blir antagligen inte heller en god sådan. I naturens hårda värld hade  dennes avkomma kanske dött, men så sker sällan i kulturens vagga.

Därför kan man som jag se det som en bra kompensation, för det naturliga urvalets ogiltighet, att människor själva tar sitt förnuft tillfånga och avstår producera avkomma.
    Nej, det är en allmänt spridd missuppfattning av evolutionsteorin att det är den starkaste och mest välmående som överlever. Det är den som är mest anpassningsbar till miljön man lever i som klarar sig bäst. För vår del innebär det alltså den som anpassar sig bäst till vår miljö, d.v.s. den kultur och det samhälle vi lever i idag har bäst förutsättningar. Det naturliga urvalet är inte alls satt ur spel för att vi har en kultur, men tack vare att vi t.e.x. har en bra sjukvård så överlever de allra allra flesta barn som föds i Sverige idag, vilket är ett enormt framsteg både ur evolutionär och humanitär synvinkel.
  • D Darko
    PennyD skrev 2011-03-09 22:15:25 följande:

Har du läst ens läst vad evolutionsteorin går ut på? Ditt inlägg var f.ö ett av de mest vidriga inlägg jag någonsin läst på fl. Grattis.  De som  väljer att inte skaffa barn har lagt mycket mer tankemöda och etik bakom det beslutet än vad du kan skryta med i ditt inlägg.  Jag tycker ärligt att man borde kunna ha lite högre krav på de som vill bli föräldrar - de ska ju forma nästa generation liksom.

+ Det handlar om anpassning >>>utveckling inte om styrka. Då skulle neanderthalarna ha vunnit.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?