• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • PennyD

Ett bättre alternativ hade varit  "För att mitt liv, utifrån den jag är, blir bättre utan barn". Vilket säkert är sant för många.

Jag vill också passa på att påpeka hur bra jag tycker det är, att människor som inte vill ha barn, inte skaffar barn!

• PennyD
    SnuffTM skrev 2011-03-06 19:24:44 följande:
    Måste bara inflika att uttalandet om att man är ego om man inte skaffar barn är helt vridet.

Det mest egoistiska man kan göra är väl att skaffa en genetisk avbild av sig själv (Ja det blir det ju inte i alla fall men för att förtydliga - att skaffa sig en avkomma)...*suck*

Barnet ber liksom inte om att få bli skapat, utan det är något föräldrarna gör för sin egen skull...DET är av rent egoistiska skäl.

Dubbelmoral tjohoo! 
  • doodge

För mig är inte att skaffa barn/familj meningen med livet som för många andra. Jag är egoistisk och skulle inte klara av att vara tvungen att sätta någon annan i första hand. Jag förstår inte det fantastiska med barn. Torka bajs och snor hela dagen? Nej tack. För mig är karriären viktigare.

• FannyGioia
    LivL skrev 2011-03-05 20:00:32 följande:
    Men jag har ju inga barn, alltså är kärleken till någon annan den starkaste.
    Och jag är nöjd. Blir varm och lycklig bara av att tänka på min familj och hade inte klarat mig en dag utan dem.

Jag vet att det är "skillnad" på olika kärlekar. Men jag känner inget behov av att ta reda på hur det känns. Därför är det ingen big deal för mig med förälder-barn-kärlek.
    Och då ska du givetvis inte göra det mot din vilja, bara för att "man ska". Usch, den tiden är tack och lov förbi.

Jag ville bara poängtera att det inte går att jämföra barn med djur eller intressen.
  • PennyD
    doodge skrev 2011-03-07 00:25:59 följande:
    För mig är inte att skaffa barn/familj meningen med livet som för många andra. Jag är egoistisk och skulle inte klara av att vara tvungen att sätta någon annan i första hand. Jag förstår inte det fantastiska med barn. Torka bajs och snor hela dagen? Nej tack. För mig är karriären viktigare.
    Jag känner inte med dig, men jag tror jag förstår dig. Jag hoppas för dig och dina ofödda barn att du står på dig och går den väg du vill gå.

En vädjan bara, gör inte misstaget att som fyrtioplussare komma på att "fasiken, det där skulle man ju också kirrat, för statusens helhetsbilds skull" och producera en eller två ungar, bara för att.
       Vi människor förtjänar bättre. Och inte nog med att jag tycker det är ovärdigt att komma (egentligen) oönskad, så känns det ännu värre om föräldrarna snart går med rullator.
  • FruLiNi
    Anova skrev 2011-03-06 15:01:51 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Om jag nu väljer att shoppa upp all min lön så är det väl en egoistisk handling mot min partner, han är levande och missgynnas av en sådan situation och det skulle få praktiska konsekvenser (ex. han får stå för räkningarna och får mindre fickpengar osv.).
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
    Förstår du?

(förlåt om jag är lite otydlig, det beror på minimalt intag av mat och lite sömn, magsjukan härjar här hemma).
    Otydlig??!! Tydligare än så kan det knappast bli! Bra där!Skrattande

Vissa vill ha barn andra inte...ska det vara någonting svårt att förstå?

Själv vill jag ha barn men förstår fullständigt om andra inte vill. Blir svintrött på argument som att det skulle vara egoistiskt att inte skaffa barn. Som Anova skriver...hur kan man överhuvudtaget få det till en egoistisk handling?!
  • Mumlan74

Det obehagliga i hela resonemanget är inte bara oförståelsen, utan det ibland illa dolda föraktet  för framför allt kvinnor som inte vill ha barn. De är liksom inte "riktiga" kvinnor. För såna vill fortplanta sig. Det vet ju alla. Män som väljer bort barn ifrågasätts inte alls på samma sätt.

Jag blir trött på argumentet; De vet inte vad de går miste om. Nej. Det må så vara. Men de som skaffar barn vet inte vad DE går miste om.
    Alla människors liv ser olika ut och alla människor har olika drivkrafter. Kvinnor som väljer att bli mödrar är inte "bättre" kvinnor än de som väljer att inte bli det och har ingen rätt att se ned på dem som gör andra val.

Är själv gravid nu och hoppas att få en liten bebis i slutet av sommaren. Trots det har jag inga problem över huvud taget att se att man kan dra paralleller mellan barn och andra stora passioner i livet som man kan ha. Om det så är hundar eller segling eller yoga eller bergsklättring. En del människor har lika stort "kall" att hålla på med det som andra människor kan ha att skaffa barn.
    Vi är helt enkelt bara olika...

• UnderbaraMix

Inte för att vara helt anal men att skaffa barn är väl ändå en totalt egoistisk handling? Inte 17 skaffar man barn för någon annans skull, man gör det för sig själv. För att man VILL ge allt till någon annan, för att man VILL älska någon ovillkorligt, för att man VILL se ens avkomma växa upp.

Jag har svårt att se att man är mer själviskt bara för att man väljer bort barn.

• woopie
    PennyD skrev 2011-03-07 00:35:38 följande:
    En vädjan bara, gör inte misstaget att som fyrtioplussare komma på att "fasiken, det där skulle man ju också kirrat, för statusens helhetsbilds skull" och producera en eller två ungar, bara för att.
       Vi människor förtjänar bättre. Och inte nog med att jag tycker det är ovärdigt att komma (egentligen) oönskad, så känns det ännu värre om föräldrarna snart går med rullator.
    Hmmmm... tror nog att det finns många barn med "äldre" föräldrar som INTE hålller med dig!!!!
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?