• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 14:47:40 följande:
    Nu har vi nog helt pratat förbi varandra. Min poäng var att OM man väljer att inte skaffa barn därför att man känner att man inte vill sätta någon annans behov före sina egna, om man känner att en viktig anledning till att man inte vill ha barn är att man alltid vill ha det sista kexet själv, om man alltid vill kunna använda hela sin fritid och sin tillgängliga inkomst på sig själv och ingen annan... varför är det så tokigt att säga att det är ett val som man träffar därför att man är egoistisk?

Observera att jag inser att det kan finnas hundraelva andra skäl till varför man väljer att inte skaffa barn, men om just detta är huvudanledning, då är väl egoistisk ett rätt beskrivande ord. Eller?
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Om jag nu väljer att shoppa upp all min lön så är det väl en egoistisk handling mot min partner, han är levande och missgynnas av en sådan situation och det skulle få praktiska konsekvenser (ex. han får stå för räkningarna och får mindre fickpengar osv.).
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
    Förstår du?

(förlåt om jag är lite otydlig, det beror på minimalt intag av mat och lite sömn, magsjukan härjar här hemma).
  • LivL
    Anova skrev 2011-03-06 15:01:51 följande:
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
  • Bibbidi

För att man inte vill?

Lika självklart som det är för mig och många andra att skaffa barn så är det lika självklart för många andra att itne skaffa barn. Det behöver inte betyda att man aldrig någonsin har umgåtts med barn och därför "inte förstår" det underbara med dem eller att man skulle vara egoistisk. Vissa vill bara inte ha barn. De kanske gillar barn, älskar till och med! Men de vill bara inte ha några egna...

• LivL
    jaghopparhögt skrev 2011-03-06 16:15:51 följande:
    För att man har ett bättre liv utan barn?
    Heja! Skål
  • Thursday
    Anova skrev 2011-03-06 15:01:51 följande:
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Nej, med din definition blir det ju inte en egoistisk handling per se att "välja bort" barn. Däremot menade jag i mtit första inlägg att man kan hävda att man har en egoistisk läggning/beteende om man inte anser sig kunna/vilja ta hänsyn till någon annan än sig själv. Därmed skulle man kunna hävda att man är "för ego" för att skaffa barn.
  • Zygo
    Fru Kwasthilda skrev 2011-03-06 14:21:01 följande:
    Jag tycker inte om barn, jag är fullständigt ointresserad av andras barn. Men jag har egna och dem älskar jag.
    Samma här.
  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 16:36:58 följande:
    Nej, med din definition blir det ju inte en egoistisk handling per se att "välja bort" barn. Däremot menade jag i mtit första inlägg att man kan hävda att man har en egoistisk läggning/beteende om man inte anser sig kunna/vilja ta hänsyn till någon annan än sig själv. Därmed skulle man kunna hävda att man är "för ego" för att skaffa barn.
    då är det alltså ett personlighetsdrag? Jag skulle nog kalla det egocentrisk än egoistisk. Fast, visst, egocentrisk kan ju också förkortas "ego"
  • Magnux
    Anova skrev 2011-03-06 16:49:26 följande:
    då är det alltså ett personlighetsdrag? Jag skulle nog kalla det egocentrisk än egoistisk. Fast, visst, egocentrisk kan ju också förkortas "ego"
    Ego betyder egocentrisk.
  • SnuffTM

Måste bara inflika att uttalandet om att man är ego om man inte skaffar barn är helt vridet.

Det mest egoistiska man kan göra är väl att skaffa en genetisk avbild av sig själv (Ja det blir det ju inte i alla fall men för att förtydliga - att skaffa sig en avkomma)...*suck*

Barnet ber liksom inte om att få bli skapat, utan det är något föräldrarna gör för sin egen skull...DET är av rent egoistiska skäl.

Dubbelmoral tjohoo! 

Baby Red - min lilla best
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?