Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alla frivilligt barnlösa har väl sitt skäl..

Jag har aldrig haft tankar på barn och förstår fortfarande inte varför jag ska skaffa barn.. Är det för att passa in i samhället? Är det för att ha en säkerhet då jag blir gammal? (och är inte det det mest egoistiska skälet?)
    Om jag är en bra bit över 30 nu, varför skulle jag ändra mig?

• Anova
    Melisabet skrev 2011-02-27 16:37:18 följande:
    Är detta en omröstningstråd för människor som inte väljer att skaffa barn? Då bör du kanske se över hur du formulerar alternativen, så att folk blir intresserade av att svara. "För att man är ett ego" liksom... det känns inte alls som du respekterar deras val, även om du skriver att du accpeterar det. 

"För att man inte inser vad man missar" var ett av alternativen. Det känns som att det här snarare är en omröstningstråd för människor som har barn, där de kan spekulera i varför andra människor gör andra val. Det känns lite bakvänt. Är du verkligen intresserad av att veta, så rikta frågan till dem det gäller och se över dina svarsalternativ. 
    Tyvärr måste jag nog säga att svaren bygger på påståenden som vi frivilligt barnlösa alltid får höra. (man är ju luttrad).
    Jag tror inte att TS är speciellt intresserad av att veta vad vi frivilligt barnlösa tycker, utan att starta en omröstning är nog viktigrare för henne..
  • Anova
    Skehamn2011 skrev 2011-02-27 17:44:06 följande:
    Den är riktad till alla. Trodde inte det fanns så många frivilligt barnlösa på en familjesajt.
    Du har missat att det finns en hel forumkategori va?
  • Anova
    Åskan skrev 2011-03-05 20:26:36 följande:
    De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.
    På vilket sätt är man egoistisk? Det går över mitt förstånd.
  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 13:35:46 följande:
    Äh, det där blir ju hårklyveri, men ett sätt att tänka runt ordet egoistisk är att man har svårt att sätta någon annans intressen före sina egna. Typ, ge någon annan det sista kexet i paketet, prioritera bort nya kläder till sig själv för att någon annan ska få. Man kan ju hävda då att om man har barn så VILL man inte ha det sista kexet, man VILL ge det till sin unge, men om går så långt kan vi ju hävda att Moder Teresa är ett sant egoistisk människa - hon hjälpte väl de fattiga i slummen för att hon VILLE det?

Jag har lätt att förstå att man väljer bort barn, hade mycket väl kunnat göra ett sådant val men nu blev det att jag valde åt andra hållet. Och personligen vill jag ha kexet. Jag vill sitta ifred och glo på TV, men jag får lov att prioritera bort sånt för jag tycker att min son är viktigare. Jag har jobbat med en del lite äldre, barnlösa (barnfria?) människor och jag tycker nog att om man får lov att generalisera så är de som grupp (inte på individnivå nödvändigtvis) mer kompromisslösa, mer ovilliga att ställa upp för laget, lite mer ego helt enkelt. Det behöver inte vara något negativt, det kan vara rätt befriande och bra att jobba med sådana människor.

Men visst är det att vara förälder en evig lång träning i att bortse från sina egna behov, och istället prioritera någon annas. Det går liksom inte att komma ifrån.
    Det blir ju en filosofisk fråga av det hela..

Jag kan förstå att man agerar på ett egoistiskt sätt om man väljer att sätta sina egenintressen före någon annans. Men om det inte finns "någon annan" hur ska man då kunna vara ego? Ska man då hela tiden ha något slags "låtsasbarn" som man ska jämföra med.. ex. Jag gör en handling som kan uppfattas egoistisk för att mitt "låtsasbarn" skulle lida om hen fanns?
    Om jag nu väljer att shoppa upp hela min lön, är det då en egoistisk handling? Ingen drabbas ju av den och shoppingen ger ju mig glädje.

Just Moder Theresas syn på välgörenhet har jag lite dålig koll på. Hade hon någon personlig vinning i sitt engagemang? (förutom kanske psykisk tillfredsställelse). Såg hon till att öka sin egen välfärd är ju det en egoisitk handling, men att hjälpa personer utan att uppnå någon vinning är ju en altruistisk handling. (och var det inte religionen som spelade in där?).

Jag tror att egoism är lika utbrett bland föräldrar som bland frivilligt barnlösa. Jag har motsatt erfarenhet då det kommer till yrkeslivet. De frivilligt barnlösa jag mött är de som jobbar "grispassen" (dvs. obekväma arbetstider och högtider) och, de som på kort tid kan ställa upp. Visst de har inga att ta hänsyn till, men det finns inget som säger att föräldrar inte kan jobba en lördagskväll?

Själv har jag varlt bort barn, folk uppfattar nog mig som både lojal och osjälvisk.
    Om jag nu ska bolla med ett "låtsasbarn" skulle jag nog vara ego, men nu kommer ett barn aldrig existera, varför är jag då egoistisk?
  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 14:47:40 följande:
    Nu har vi nog helt pratat förbi varandra. Min poäng var att OM man väljer att inte skaffa barn därför att man känner att man inte vill sätta någon annans behov före sina egna, om man känner att en viktig anledning till att man inte vill ha barn är att man alltid vill ha det sista kexet själv, om man alltid vill kunna använda hela sin fritid och sin tillgängliga inkomst på sig själv och ingen annan... varför är det så tokigt att säga att det är ett val som man träffar därför att man är egoistisk?

Observera att jag inser att det kan finnas hundraelva andra skäl till varför man väljer att inte skaffa barn, men om just detta är huvudanledning, då är väl egoistisk ett rätt beskrivande ord. Eller?
    Jag förstår fortfarande inte hur det kan vara en egoistisk handling att tänka så.. En egoistisk handlig bör väl alltid innefatta minst två personer? (där någon gynnas och minst en missgynnas).
    Om jag nu väljer att shoppa upp all min lön så är det väl en egoistisk handling mot min partner, han är levande och missgynnas av en sådan situation och det skulle få praktiska konsekvenser (ex. han får stå för räkningarna och får mindre fickpengar osv.).
    Om jag väljer bort barn för att jag vill göra själviska handlingar så är det väl ingen som missgynnas, ett ofött barn missgynnas väl aldrig av mina livsval? Därmed är det inte egoistiskt.
    Förstår du?

(förlåt om jag är lite otydlig, det beror på minimalt intag av mat och lite sömn, magsjukan härjar här hemma).
  • Anova
    Thursday skrev 2011-03-06 16:36:58 följande:
    Nej, med din definition blir det ju inte en egoistisk handling per se att "välja bort" barn. Däremot menade jag i mtit första inlägg att man kan hävda att man har en egoistisk läggning/beteende om man inte anser sig kunna/vilja ta hänsyn till någon annan än sig själv. Därmed skulle man kunna hävda att man är "för ego" för att skaffa barn.
    då är det alltså ett personlighetsdrag? Jag skulle nog kalla det egocentrisk än egoistisk. Fast, visst, egocentrisk kan ju också förkortas "ego"
  • Anova
    slangbella skrev 2011-03-07 19:37:15 följande:
    Men seriöst, hur många tror du det är som verkligen tänker så? Jag tror att de är ganska lätträknade. Däremot tror jag det är vanligare att åldern kan göra att man värderar om saker och ting, ändrar sig och vill trots allt vill försöka bli föräldrar.
    Precis. Det går ju inte att skaffa barn i "preventivt syfte"  i fall man ångrar sig senare i livet.
    Antingen så vill man ha barn eller så vill man inte, det finns inget mellanting liksom.
    Jag tror precis som du, en del omvärderar livet och föräldraskapet då de blir äldre (och mognare?). Har flera exempel ifrån min bekantskapskrets där de tjejer som var 20-25 inte ville ha barn och tyckte barn var "äckliga" fick barn mellan 30 och 35. Det beror väl snarare på personlig mognad (och en omogen person kanske inte blir någon bra förälder?)
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?