Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Några förklararingar jag hört ett flertal gånger är:

* Jag skulle inte bli någon bra förälder.
    * Jag vill inte sätta barn till denna hemska värld. 
    * Jag tycker om barn men har ingen önskan om egna barn.
    * Jag har inget behov av det.
    * Min man/fru vill inte ha barn.
    * Jag har inte träffat någon tillräckligt god medförälder/partner. 

• violatricolor
    Magnux skrev 2011-03-05 17:34:03 följande:
    Så får vi ju inte glömma att inte skaffa barn av miljöskäl. Varje ny människa kommer att förbruka ändliga resurser på jorden.
    Ja, tråden ligger ju trots allt i Etikforumet...
  • violatricolor
    FannyGioia skrev 2011-03-05 18:36:55 följande:
    Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.

Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden. 

Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan. 
    Ja, jag håller med, tycker inte det går att jämföra med en sak eller in hobby. En längtan efter barn och kärlek till barn är något annat längtan efter bil och att gilla sin bil. Det är ju dessutom något evolutionärt över det, dvs att vi bland annat skaffar barn för att föra generna vidare. 
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Fast jämför du valet att skaffa/inte skaffa barn med valet att t ex skaffa/inte skaffa stereoanläggning? Jag tycker ändå det är vitt skilda saker och jag tror att det som avgör vårt val är olika även om man kan säga "Viu är olika helt enkelt" när det gäller barn/inte barn.
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 19:25:30 följande:
    Ja, DU tycker att det är vitt skilda saker. Det är helt okej. Men varför är dina värderingar/prioriteringar bättre eller mer relevanta än andras? 
    Jag tycker inte alls att mina prioriteringar är bättre än andras utan det är en misstolkning du gör. Jag förstår att inte alla vill ha barn och tycker inte att det är sämre eller bättre än något annat. Däremot så är inte barn en hobby eller en pryl. Kanske för en del men jag tycker inte det och jag måste ju få säga vad jag tycker? Jag ser inte barns om en hobby eller en sak och kan inte riktigt förstå varför man ser på det så. Att skaffa barn är någon generativt, dvs fokus flyttas från den egna individen till de som kommer efter och hör framtiden till, man bill ge kärlek, uppfostra, betyda något för en annan människa, sprida sina gener. Jag har svårt att se hur det valet är samma sak som att välja att skaffa en hobby eller en sak men du får gärna förklara.
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 19:44:32 följande:
    Väljer man en hobby? Eller en livsstil? Kanske det. Jag tror att de flesta som är hängivna en hobby eller livsstil skulle säga att det var något som växte fram med tiden, och att det är en stor del av vilka de är som personer.

Det finns människor som lägger nästan all sin disponibla tid och inkomst på allt från folkrace till hunduppfödning, politik och orkidéodling. Och handlar inte det om att flytta fokusen från den egna individen till något som hör framtiden till?  
    Ja, det har du rätt i att det är en stor del av personen.

JO, det gör det. Men har man samma känsla för det som för barnaskaffandet?
  • violatricolor
    Joual skrev 2011-03-05 19:50:14 följande:
    Det finns såklart personer som både odlar orkidéer och har barn. Självklart. 

Men ja, jag tror absolut att det finns personer som ser de här sakerna som mycket mer intressanta än att fortplanta sig. Det viktiga för en person tror jag är att ha något som gör livet meningsfullt. För många är det barn. För andra kan det vara veteranbilar eller yoga. Jag lägger ingen värdering i det.  
    Jag vet inte riktigt varför man skaffar barn men jag antar att det bland annat är just för att fortplanta sig och på det sättet är det något väsenskilt andra saker man engagerar sig i. Meningsfullheten har säkert beytdelse också.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?