Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Jag anser verkligen inte att det är något fel på personer som inte vill ha barn. Jag kan väl inte säga att jag förstår det till hundra procent, men jag bryr mig inte för fem öre.

Däremot tycker jag absolut inte att det går att jämföra barn med varken intressen, djur eller resor. Att ha barn är ingen hobby. Jag skulle nog inte kalla livet med barn en speciell livsstil heller. Viljan/längtan efter barn och kärleken till de egna barnen går betydligt djupare än något annat på jorden. 

Men självklart gör man bäst i att välja det liv man önskar sig. Med barn, eller utan. 

• FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Det är jag också. Väldigt väldigt glad och tacksam.

Jag lägger ingen värdering i det. Det ena är inte bättre än det andra, men längtan efter barn är helt väsensskild från längtan efter exempelvis hund. Jag kan inte se barn som ett intresse, på samma sätt som vuxna inte kan vara det. Vad har det med fertilitet att göra?
  • FannyGioia
    LivL skrev 2011-03-05 19:02:38 följande:
    Helt rätt!!
    Längtan efter att kunna ge ALLT för min familj/kärleken till min familj, speciellt mina föräldrar som börjar bli till åren och mina syskonbarn, är djupare än någonting annat för mig!

Undrar bara, ni som har barn: Varför skaffade ni barn? Alltså, av vilka anledningar? Ni har ju hört en massa anledningar till att frivilligt barnlösa INTE vill ha barn. 
    Men jag tror verkligen inte att det är möjligt att älska någon/något på samma sätt som en förälder älskar sitt barn. Lika mycket kanske, men inte lika villkorslöst och gränslöst. Jag kan inte förklara det för dig eftersom skillnaden måste upplevas. Om jag ska vara riktigt überflummig skulle jag säga att det är som att försöka beskriva färgen rosa för en person som föddes blind. Jag kan inte, för inga ord räcker till.

Jag valde att försöka få barn av just den anledningen: jag ville uppleva dessa nya dimensioner som jag föreställde mig fanns "på andra sidan". För att jag visste att jag skulle ångra mig om jag inte åtminstone försökte. Livet med barn blev inte som jag hade tänkt mig, men något helt annat är det utan tvekan.

Det betyder inte att jag ser ner på människor som inte har eller vill ha barn. 
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 19:24:03 följande:
    Återigen: för DIG är längtan efter barn väsensskild från längtan efter t ex en hund. För andra kanske det inte är så. Deras liv skulle sakna mening om de inte hade hundar, men barn har de ingen längtan efter. För dem är inte hundar ett intresse, det är ett sätt att leva och en mening med livet.

Jag har inga problem med det, även om jag själv inte har hund. 
    Okej. Jag tror inte att det går att jämföra. Alls.

Det är inte tänkt att man ska offra sitt liv för en hund, medan de flesta föräldrar skulle hoppa framför ett tåg för sina barn. Innan jag fick barn förstod jag det inte riktigt men det gör jag nu.
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:07:15 följande:
    Good for you. Men vi är olika. 
    Tror du att man älskar ett barn och en hund lika mycket?
  • FannyGioia
    Ginevra skrev 2011-03-05 20:15:14 följande:
    Det finns ju faktiskt människor som dödar sina egna barn, så uppenbarligen stämmer inte det alltid.
    Friska människor?
  • FannyGioia
    Ginevra skrev 2011-03-05 20:19:48 följande:
    Nej, de flesta som gör det är förmodligen inte friska, men vad jag vill säga är att alla föräldrar tydligen inte har de här känslorna som du talar om.
    Det vet jag, men det finns hjälp att få i de allra flesta fall.
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:23:55 följande:
    Man behöver inte ens gå så långt som till människor som dödar sina barn. 

Min mamma jobbade på soc under hela min uppväxt, med bl a LVU-utredningar och fosterhemsplaceringar. Tro mig: det är långt ifrån alla som älskar sina barn. Men det är så tabu att prata om att samhället gärna sopar det under mattan....  
    Visst är det så. Tyvärr. Men oavsett så handlar det oftast om familjer som inte fått adekvat stöd i tid.
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:30:27 följande:
    Och det är du säker på, eftersom du själv jobbar med sådana saker... eller? 
    Jag ska arbeta med sådant i framtiden, ja. Anknytningsproblematik känner nog de flesta, insatta eller ej, till. Men jag har inga siffror om det är det du efterfrågar.
  • FannyGioia
    Joual skrev 2011-03-05 20:30:00 följande:
    De flesta jag känner som har barn har det för att det är ego. Jag tycker nämligen att själva konceptet med att skaffa barn är väldigt egoistiskt. För ärligt talat: Det är något som människor gör för att de själva vill, inte för barnets skull. Så allt beror väl hur man vrider och vänder på begreppen. 
    Jo, det är väldigt egoistiskt. Inte fick jag min son för hans skull.
  • FannyGioia
    LivL skrev 2011-03-05 20:00:32 följande:
    Men jag har ju inga barn, alltså är kärleken till någon annan den starkaste.
    Och jag är nöjd. Blir varm och lycklig bara av att tänka på min familj och hade inte klarat mig en dag utan dem.

Jag vet att det är "skillnad" på olika kärlekar. Men jag känner inget behov av att ta reda på hur det känns. Därför är det ingen big deal för mig med förälder-barn-kärlek.
    Och då ska du givetvis inte göra det mot din vilja, bara för att "man ska". Usch, den tiden är tack och lov förbi.

Jag ville bara poängtera att det inte går att jämföra barn med djur eller intressen.
  • FannyGioia
    LivL skrev 2011-03-15 18:47:05 följande:
    Mycket bra skrivet! Det är liksom inget achievement att skaffa barn. Däremot sjysst utbildning, jobb, vältränad kropp, spara ihop till en resa, ta sig tid att skämma bort sina gamla föräldrar etc etc etc.
    Fast för mig är det största och viktigaste som finns att vara en bra förälder till mitt barn. Inte att "göra honom", men allt som kommer sen.

Hur kan en vältränad kropp eller en resa mäta sig med en alldeles ny människa? Det är helt olika saker.
  • FannyGioia
    Esther M skrev 2011-03-16 08:43:14 följande:
    Det beror väl på hur man värderar en ny människa. Det finns miljarder människor, vilken roll spelar en till?
    Jag förstår att mitt barn inte betyder något för dig. Det jag menade var att det i mina öron låter konstigt att jämföra ett barn med en resa/hund/utbildning/whatever och hävda att något av det är lika viktigt för den individen som mitt barn är för mig. För det tror jag inte på.
  • FannyGioia
    LivL skrev 2011-03-16 06:06:47 följande:
    Ja, men just att göra ett barn kan ju vem som helst. Gå och bli på smällen är ju oftast lite lättare än att bli professor.

Men jo, uppfostra barn är nåt helt annat. Och det är tyvärr långt ifrån alla som klarar det bra.

Jag tycker jag har uppnått något om jag kan övertala min systerdotter att Hannah Montana är skit och att man ska vara tacksam för saker som vatten i kranen.
    Det håller jag med dig om! Speciellt biten om Hannah Montana.
  • FannyGioia
    Esther M skrev 2011-03-16 12:20:40 följande:
    Jag tror att jag och mitt liv är lika viktigt för mig som ditt barn är för dig. Det som betyder mest i vilekt människa som helsts liv är det som betyder mest; det går inte att mäta mer än man kan mäta om jag älskar min mamma mer än du älskar din mamma. Känslors betydelse står inte i relation till andras, utan till den egna personen. 
    På sätt och vis håller jag med. Det är onödigt att försöka mäta eller jämföra, för några konkreta resultat kommer vi aldrig att få. Jag brukar inte direkt prata om det här ämnet till vardags utan tar bara upp jämförelsen just i detta fall, för att det är ett diskussionsforum.

Skillnaden är att jag också har en mamma som jag älskar otroligt mycket, även efter att jag fått barn förstås, men jag älskar henne inte på långa vägar lika mycket eller på samma sätt som jag älskar min son. En annan sak jag har lärt mig är att jag aldrig kommer att älska henne lika mycket eller på samma sätt som hon älskar mig. Utifrån detta drar jag slutsatsen att den kärlek en förälder känner för sitt barn är helt väsensskild från all annan kärlek. För att jag har upplevt skillnaden.

• FannyGioia
    skorpionen80 skrev 2011-03-16 12:24:38 följande:
    Är det verkligen så tycker du? Om nu min katt är absolut viktigast i mitt liv, varför kan jag då inte jämföra den med det absolut viktigaste i ditt liv? Är det bara sålänge vi prioriterar likadant och tycker om samma saker som man kan jämföra vad som är viktigt i livet? Om mitt mål med livet är att resa för att lära mig om andra kulturer och förmedla den kunskapen till folk, hur kan du då förminska det genom att tycka att ditt mål i livet, skaffa barn, är så mycket större och viktigare än mitt?
    Det är som sagt onödigt att jämföra, men så länge du inte har barn kan du ju aldrig säga att du vet hur det känns. Jag är övertygad om att du skulle se det på ett annat sätt om du hade barn, men det betyder givetvis inte att du borde försöka få barn eller att det är det rätta livet för alla. Det tror jag verkligen inte!
  • FannyGioia
    Esther M skrev 2011-03-16 13:08:33 följande:
    Det innebär ju i alla fall inte att de saker jag älskar inte betyder lika mycket för mig som ditt barn gör för dig. Jag kanske skulle föredra att resa eller läsa böcker framför mitt barn om jag fick ett.

Det finns ju ett stort antal människor som sätter sig själva, droger, kärlekspartners eller sina arbeten framför sina barn. Deras barn betyder uppenbarligen inte så mycket för dem som ditt gör för dig.

Att du känner som du gör för ditt barn handlar om dig och dina känslor, inte alla föräldrars.
    Det tror jag faktiskt inte att du skulle göra.

Jag tror heller inte att någon frisk människa sätter något eller någon framför sitt barn. (Med vissa undantag - sådana finns ju alltid.) Människor kan ju behöva stöd på vägen för att kunna vara så bra föräldrar som möjligt. 
  • FannyGioia
    Blygdläppen skrev 2011-03-29 12:29:18 följande:
    Dessutom är barn snoriga, luktar illa, allt för högljudda.
    Det finns många snoriga, illaluktande, högljudda vuxna också. Förstår inte alls detta barnhat som råder. Barn är små människor - individer - inte en homogen grupp.
  • FannyGioia
    Ginevra skrev 2011-03-30 21:49:48 följande:
    Fast du måste väl ändå medge att det är mycket mer sannolikt att ett barn får ett utbrott och börjar gallskrika i affären än att en vuxen gör det? Att ogilla barnskrik är för övrigt inte nödvändigtvis samma sak som att hata barn, även om jag vet att somliga gärna vill tro det.
    Vuxna och barn tar givetvis plats på olika sätt, men jag håller inte med om att de ljud barn ger ifrån sig är värre eller mer störande. Att höra vuxna människor dra homofobiska skämt eller säga att det får vara nog med invandringen skär mer i mina öron, måste jag säga.
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?