Inlägg från: LivL |Visa alla inlägg
  • LivL

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Det är svårt för mig att förstå varför man VILL ha barn.

Det är mitt mitt mitt liv och pengar, tid och energi går till MIG och den familj jag redan har, syskon t.ex.
    Älskar mina syskonbarn helt vansinnigt mycket. Men det räcker gått och väl med dessa deltidsbarn, jag vill ha friheten!
    Jag vill kunna festa, resa, shoppa, spendera timmar i badrummet, inte behöva ge bort katter för ett allergiskt barns skull, kunna ha vilken bil jag vill, jag vill ha pengar, kunna jobba övertid, ha hem älskare som jag vill, ha sex i hela huset och när som helst, slipps laga klok mat varenda jäkla kväll, slippa vara hushållerska öht.

Barn skriker, luktar, snorar och förstör saker (inte minst förhållanden).

Jag är väl medveten om att jag låter som en bortskämd snorunge. Men jag är 27 år, skjutsar farmor när helst hon ber om det, ställer upp för mina föräldrar och tillbringar mycket tid med dem, jag super sällan, slösar inte pengar osv osv.
    Jag vill bara vara FRI.

Jag ser ingen som helst poäng med att ha barn! Mitt liv är perfekt så varför skulle jag förändra det?? Jag har allt jag vill och behöver, saknar ingenting.

• LivL

Jag har förresten iphone och kan inte se omröstningen. Läste att det tydligen finns ett alternativ om att man skulle vara egoistisk. Jag hade gärna röstar på det, jag ser nämligen inget fel med det. Så länge jag inte skaffar barn så drabbar det ingen annan. Jag är inte ett dugg egoistisk när det gäller min familj, jag finns alltid där för dem och tar gärna hand om sjuka familjemedlemmar som kräks och skiter ner sig...

Så det är enligt mig inget fel med att vara ego, för det drabbar som sagt ingen annan. Stackars barn om jag haft några...

• LivL

Emmi27:

TACK!!! Underbara och kloka ord.

Angående det du skrev om att inte "veta vad man missar". De som har barn missar mycket- som att uppleva drömmar man inte hann med eller nya som poppat upp i skallen. Man missar helgmorgon-sex (ska man låsa sovrumsdörren??), de missar lugn och ro (!), och inte minst sagt spontaniteten. Att kunna packa en rygga och dra till Paris över helgen med 2 dagars varsel.

De missar mycket tid till annat som de tillbringar med att städa, laga mat, tvätta etc.

Lika mycket som vissa vill ha barn, vill jag det inte. Helt normalt.

Inget barn ska behöva växa upp med en egoistisk förälder!!! Ingen förtjänar en mamma som mig. Men jag är världens bästa dotter, syster, barnbarn etc.

Tack igen för det du skrev.

• LivL

Good point. Du har helt rätt, sorry.

Antar att jag försöker tjata om de sakerna jag tycker är helt fantastiska som man behöver ge upp för barnens skull.

Men nu är jag nyfiken: Vad är det jag missar?
    By the way, jag kanske är mindre intresserad av egna för att jag ofta umgås med deltidsbarnen som stannar hela helger och de är en STOR del av mitt liv. Så det är inte så att jag missar saker som morgonmys vid tv:n, kramarna, första orden etc. Det finns barn i mitt liv.
    Så vad är det jag missar?

• LivL
    Esther M skrev 2011-02-27 18:35:22 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte vad det är man ska ha barnen till. Vad ska de bidra med till mitt liv? Jag gillar barn och att umgås med dem, men jag vill kunna välja när jag ska göra det och kunna gå hem till lite frid och ro när jag tröttnar. 

Jag förstår inte hur ts kan tycka att det är självklart att alla ska vilja ha barn mer än det skulle vara självklart att alla vill ha en hund, gräsklippare eller blont hår. 
    Bra skrivet!! Jag känner precis likadant själv. Vad ska man ha dom till? (hoppas ingen blir stött nu)
  • LivL
    Kitsune skrev 2011-02-27 19:07:16 följande:
    Jag väljer frivilligt bort barn men jag älskar barn, älskar mina syskonbarn men tycker att jag får det bästa med barn genom att inte ha barn och de får precis samma från mig för att jag inte har barn. Sedan prioriterar jag redan människor som finns i mitt liv och vill det bästa för de, jag behandlar mina syskonbarn som de var mina egna så det finns ingenting som jag inte skulle göra för de. Jag upplever som att det finns redan barn som jag kan älska, bry mig om och vara där när de behöver.
    Väldigt bra skrivet!

Jag känner exakt likadant, jag har två systerdöttrar som är "mina" barn. Och det hade ju absolut inte varit en dans på rosor (som det är nu) om de varit mina egna.

Så vi är väl frivilligt heltidsbarn-lösa...  
  • LivL
    Joual skrev 2011-03-05 18:53:36 följande:
    För DIG är längtan efter barn/kärleken till dina barn djupare än något annat. För MIG är det inte det. Jag är oerhört tacksam att jag lever i en tidsperiod där kvinnor själva kan styra över sin fertilitet. 
    Helt rätt!!
    Längtan efter att kunna ge ALLT för min familj/kärleken till min familj, speciellt mina föräldrar som börjar bli till åren och mina syskonbarn, är djupare än någonting annat för mig!

Undrar bara, ni som har barn: Varför skaffade ni barn? Alltså, av vilka anledningar? Ni har ju hört en massa anledningar till att frivilligt barnlösa INTE vill ha barn. 
  • LivL

Men jag har ju inga barn, alltså är kärleken till någon annan den starkaste.
    Och jag är nöjd. Blir varm och lycklig bara av att tänka på min familj och hade inte klarat mig en dag utan dem.

Jag vet att det är "skillnad" på olika kärlekar. Men jag känner inget behov av att ta reda på hur det känns. Därför är det ingen big deal för mig med förälder-barn-kärlek.

• LivL
    Åskan skrev 2011-03-05 20:26:36 följande:
    De jag känner (2 st) som inte ivll ha barn vill inte ha det för att de är ego. De har själv sagt att det är så. Sen behöver det ju inte alltid va så. Men jag tycker alternativen går hand i hand. Självklart kan man ha ett bra liv utan barn, men jag tycker faktiskt inte riktigt det räknas som en anledning.
    Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt att vara ego!!!

Jag är ego när det kommer till MITT hem, MINA pengar, MIN fritid osv osv. Jag vill ha det för mig själv, och eftersom jag inte har barn drabbar det ingen. Bra va!
    Stackars barn som skulle växa upp med en förälder som mig... 
  • LivL

Egoistisk är man väl om man skaffar barn och inte vill dela med sig av hem, pengar, fritid etc. Känner någon som inte ens pallar att barnet kanske råkar gå emot bilen... "Köp en egen bil att kladda på!" Hallå??

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?