BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Grattis till dig med Ladycocos, såklart!
Och tack alla för stöttningen. Det känns lite tungt, men jag har inte tappat hoppet ännu, även om det är förhöjd risk så är ändå chansen att han/ hon är frisk större. Jag ska försöka tänka så.
Fy vilket jobbigt besked att få Coerulea! Vad blev det för siffror? Jag förstår att det känns tungt nu och jag hoppas innerligt att det går bra när ni gör moderkaksprovet. Visst är svaret man får från det helt säkert?
Hur gick det för er Pållan?
Kramar
Ladycocos: å det låter ju jättebra, väldigt grundligt! Så grundligt var inte ultraljudet som vi gjorde idag. Synd att vi inte bor i Linköping
coerulea: Bra att du håller hoppet uppe! Man blir ju så rädd för de där undersökningsresultaten, det är lätt att glömma att oftast går det faktiskt bra. Skönt att ni fick tid för moderkaksprov så snart, då får ni ju ett riktigt svar istället för bara en sannolikhetskalkyl. Jag håller tummarna allt vad jag kan. Ta hand om varandra ordentligt nu under den jobbiga väntan!
Vi gjorde vårt KUB-test idag. Allt såg bra ut och vi fick "låg risk", fast jag tyckte inte att siffran var så låg. 1:460. Nackspalten var 2 mm på ena mätningen och 2,2 på andra så de räknade på 2,2 mm. Det är ju under normalvärdet, men en relativt bred nackspalt (här i Stockholm säger de att den ska vara under 3,0). Barnmorskan sa att ingenting på ultraljudet indikerade att nåt är fel, att det är min ålder (37 år) som ökar risken och tydligen är det också vanligt att man får en (falskt) förhöjd risk på blodprovet när man har gjort ivf eller andra hormonbehandlingar, eftersom blodprovet mäter hormonhalter. Min man är betydligt lugnare än jag, som inte kan låta bli att googla statistik och oroa mig. Men vi har bestämt att inte gå vidare till moderkaks/fostervattensprov eftersom resultatet ändå räknas som låg risk och risken för missfall skulle vara betydligt högre än vad risken för kromosomfel är.
Annars var det jätteroligt att göra ultraljudet! Det verkar vara en livlig krabat där inne, den sparkade och viftade med sina små händer.
Pållan: jag fick ungefär samma siffror på mitt landstingsNUPP och jag kände mig lugn efter det!! Jag har alla gånger också fått höra att IVFbehandlingen i sig ger lite sämre siffror.
Men visst är det svårt att sluta googla... Föreställ dig att du radar upp 460 barn, det finns en risk att ett av dem mår dåligt, men det är inte säkert, sen så ska det vara just ditt barn.. ÄNNU mindre risk
En klok väninna och jag kom en gång fram till att: Man kan nojja, och försöka kontrollera så mkt som möjligt, men tänk allt som man inte kan kontrollera!! Barnet kan tex bli riktigt übersmart eller rätt korkat utan att man kan kontrollera det
Anledningen till att jag gjorde det privata var del att jag redan hade bokat den tiden innan jag fick redan på att landstinget här numera erbjuder NUPP till alla,
samt för att jag inte var riktigt nöjd med den som gjorde första undersökningen. Hon verkade ny, och hämtade flera gånger en kollega som fick kolla måtten, och hon blandade vid två tillfällen ihop tvillingarna.. Crocus mäter alla måtten tre gånger för att se att det inte blivit mätfel osv..
Jag bodde faktiskt i Stockholm när jag väntade sonen, men hade hört så mkt bra om Crocuskliniken att jag då gjorde resan hit enbart för ett KUB
Ladycocos: du har så rätt - och din väninna också Men i min närhet har jag ett par riktigt smärtsamma exempel på hur sorgligt kan bli om man får ett barn med grava skador/handikapp, det är nog därför jag är extra nojig. Visserligen beror ingen av dem på just kromosomfel, men... Ska försöka slappna av och njuta av att allt verkar ok, fast jag måste ju säga att jag blir väldigt frestad att åka till Crocus och göra ett nytt test
Vi gjorde vårt test hos Ultraljudbarnmorskorna i Liljeholmen. Barnmorskan var proffsig, trevlig och verkade mkt erfaren men jag tycker att det gick lite fort. Undersökningen tog 10-15 minuter och hon kollade inte t ex näsbenet (eller sa i alla fall ingen om det, fast vi tycker oss se ett näsben inne i den lilla näsan som syns på bilderna vi fick med oss hem). Och när jag ville veta mera om hur stor roll de respektive resultaten (blodprov, ultraljud, min ålder) spelade för resultatet svarade hon inte, sa bara att allt räknas in. Jag är väl något av ett kontrollfreak, jag blir lugnast om jag får se alla resultat i siffror. Kanske är det ett resultat av att min första fertilitetsutredning missade enkla och väsentliga saker som mitt höga TSH-värde. Numer vill jag dubbelkolla allt
Har du koll på ungefär hur långa väntetider det är och vad det kostar på Crocus?
Pållan, jag förstår din oro. Men om du har en risk på 1:460 så är det endas 0,22% risk att något är fel. Jag tror att ni gör helt rätt i att skippa vidare tester.
Pållan! Skönt att allt så bra ut och att bebben var livlig och verkade må bra. Förstår att du är orolig och vill dubellkolla allt. Jag är likadan. Brukar alltid begära ut mina provsvar och läsa på själv om referensnivåer m.m Litar inte riktigt på att vissa läkare har den tid och engagemang som krävs. Har också råkat ut för att provsvar har försvunnit och glömts borts. Fått läkemedel som var farligt att ta när man försöker blir gravid med risk för fosterskador. Gynekologen sa inget om det. Hann som tur är inte ta några tabletter. Jag läste på själv, ringde upp honom och påpekade detta. Var ganska så arg kan man lugnt säga.
Vi ska på KUB imorgon på läkarhuset vid Odenplan.
Karmosin: du har så rätt! Det siffran gör mig på bättre humör
Ladycocos: lysande! Jag blir ännu mera frestad, men ska försöka att slappna av lite nu.
Neam: Tack! Gud vad läskigt att du fick medicin som kan ge fosterskador. Förstår verkligen att du blev arg. Tur att man är ett sånt kontrollfreak . Massor av lycka till på KUB imorgon!!!
Idag känner jag mig lite mindre orolig. Försöker tänka att vår risk är lika med 0,22 % risk att nåt är fel och då känns det lite bättre.
Neam, fy vilken läskig läkare som har noll koll. Tur att du har ögonen med dig.
Pållan, vad skönt att det känns lite bättre