• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Luella

Talica, nu hängde jag nog inte med riktigt vad gäller fosterdiagnostik och prover när barnet är fött?

Får man fråga vart du bor någonstans, du behöver så klart inte svara

Nu ska jag och mitt illamående gå och lägga oss Obestämd

• Maria123

coerulea:  ÄP 14 feb, ET 16 feb, BF  6nov, VUL 24 mars
    ladycocos 39 år, Linköping: BF  1 nov med tvillingar TUL 18/4
    pållan: BF  6 november, vet ej VUL ännu
    Neam:  ÄP 16 feb, ET 18 feb BF  8 november, VUL 24/3
    Sola: ET 11/2 BF: 31 okt. VUL nr 2 1/4
    Karmosin: ÄP 11/2, ET 16/2, BF: 3 nov, VUL 21/3
    IShotMyMan: ÄP 24/2, ET 1/3, BF: 16 nov, VUL 8/4
    Viksan07: ÄP 8/3, ET 10/3, BF: 27/11
    Maaroj: ÄP 2/3, ET 4/3, BF: 22/11, VUL 13/4
    MrsStarlight 27 år, Göteborg: ÄP 3/3, ET 5/3, BF: 25/11, VUL 13/4
    Talica 29 år Södertälje  FET 14/2,  BF 1 nov , Vul 1 22/3, vul2 31/3
    Maria123: 27 år, Göteborg, BF 9 nov, VUL 24 mars

• Talica

hehe ja vad vågen hamnar på sen är en bra fråga..

Varför jag undra om ni gått upp, var för jag gick upp massor, värsta vikt ökningen kom av progynonen.. Så efter massa misslyckanden under 2009 och 2010..Pratade jag med dem för då stod vågen på nästan 20 kg mer än vad ja vägde när jag började..Så fick rådet att försöka gå ner i vikt innan dem skulle sätta in vårat sista embero. För ökade chanser.. o det gav ju resultat.  Skrattande

Karmosin- Jo pre fosterdiagnostik, görs innan dem sätter in emberot, då man har ärftlig genetisk sjukdom.
    och det är 50% chans att vårat barn får den, då jag har den. Då väljer dem bort emberona som bär på anlaget. Man kan bära på anlaget utan att det ens bryter ut. ( alla emberon med anlaget kasseras) Men hade det funkat normalt för oss hade det vart 50% chans ändå. Så valde bort den sortens fosterdiagnostik. då jag inte lider av min sjukdom. Vårat barn kan inte få värre symtom än vad jag har, utan det blir samma eller lindrigare-sa läkaren. Och 1 barn på 3000 föds varje år med min sjukdom (om ja minns rätt) Den kan uppstå som en nymutation oxå som det så fint heter. och då blir man först i släkten med den.  så man behöver inte ärva den.. Den är helt ofalig o smittar inte. det både låter värre än vad det är när man berättar och läser om den.. Det är inte riktigt en sjukdom heller utan mer ett sjukdoms tillstånd, så beskeriver min läkare den- ett sjukdoms tillstånd.

• pållan

Här kommer ett riktigt självupptaget inlägg från mig: vi var på ultraljud idag och allt såg bra ut! Vi fick se det lilla hjärtat slå och storleken var exakt som den ska vara för graviditetslängden. Är så lättad och glad att nu måste jag bara sova!

• Luella

Grattis Pållan!

Talica, tänk vad dom kan se redan på cell-nivå. Helt otroligt. Men NUPP och KUB kollar ju även kromosomförändringar, kan man kolla det också innan genom pre fosterdiagnostik?

Vikten har jag nog glömt  att svara på. Jag har bara gått upp 1 kilo men om man ser mig ser det ut som 5 kilo minst eftersom magen har svällt upp som en ballong. Jag ska se till att få det där KUB-testet så snabbt som möjligt så jag kan berätta för folk sen, men innan jag vet att allt är ok så vågar jag inte.

• Talica

Karmosin- vet ej om dom ser sånt på prefosterdiagnostik. Men dem ser det mesta där fick vi förklarat. Så dem borde ju se sånt oxå tycker man.  Nu är detta ingen kromosonförändring, utan en gen det är fel på.
    Men jag tyckte det lät enklast med att ta ett enkelt blodprov på barnet när det är fött, för att se om arvanlag finns, eller om han/hon har det.  hehe jadu ballong mage har jag med , känner mig jääte uppsvälld..

Har inte läst så mkt om Nupp och Kub test.. vad vissar dem??? ena är väl downs

I usa gör vissa prefosterdiagnostik för att se kön,ögon/hår färg mm, berättade min vän som bor där.

• Talica

Hmm ja nu ska ja rätta mig... det ja skrev tidigare, kom på att ja hade lite fel.. Brukar inte prata så mkt om det, bara om nån frågar.. varför man har massa pigment fläckar..

det är fel på en gen som sitter på ett kromosonpar.. Så ja Karmosin- du hade rätt att det
    Dvs det är fel på arvsmassan (gen) en mutation som uppstått i det befruktade ägget. Om den inte ärvs.

bara säga till så kan ja försöka länka sidan.

nån som fått nått sug än?

• Luella

Talica, Med KUB och NUPP upptäcker man olika komosomförändringar som tex Downs och ytterligare kromosomavvikelser.

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF