• strössel

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Här tänkte jag att vi som precis  har fått plus med hjälp av IVF kan prata.

Bf Oktober 2011

Här kan vi prata om allt som handlar om våra graviditeter.

Hjärta Välkomna hit Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:03
    Länk till våran BF lista:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m57380282.html
  • Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !
  • strössel
    besony skrev 2011-02-17 18:20:33 följande:
    Ja, verkligen. Förra gången skulle jag ha VUL v. 8. Men fick missfall bara 2 dagar innan. Så det blev VUL hos gynakuten istället. Allt jag fick ut av VUL:et var att jag faktiskt blev gravid och att jag såg att livmodern hade vuxit. Inget mer.

Denna gången vill jag så gärna se ett foster med tickade hjärta i den växande livmodern. Jag hoppas på att det här ska gå vägen, men övertygad blir jag inte förrän jag vet att det blir bebis på riktigt. Så jag tar dag för dag nu.
    Ja man vill ju verkligen se något och jag tar oxå en dag i taget. Dom 12 första veckorna känns som år men snart är vi där. Det kommer nog gå snabbare än vad vi tror.
  • Dramaprincess
    Shibby 78 skrev 2011-02-17 14:50:21 följande:
    Sist jag var gravid behövde jag inte börja med järntabletter förrän efter halvtid.
    Tyckte det var lite jobbigt att äta dom för jag blev såååå hård i magen.
    Finns några som heter hemofer (jag åt niferex)  som ska vara lite mildare. Kanske man skulle börja med dom på egen hand i mindre skala så kanske värdena blir mer stabila denna gången.

Har för mig att man ska äta järn tillsammans med c-vitamin för då tar kroppen upp det bättre. Någon som vet?
    Jo, jag var hos en dietist för ett par år sedan och hon påpekade just att man skall äta/dricka C-vitamin tillsammans med järnet då det hjälper kroppen att ta upp det... Man skall däremot undvika koffein ihop med järn då det försämrar upptagningsförmågan.
  • Dramaprincess
    majsanna skrev 2011-02-17 15:17:03 följande:
    Hej hej!
    Vinkar igenkännande till Shibby och jag tror att jag träffat på strössel i en Rmc-tråd tidigare.

Hoppas det är ok att jag hoppar in här. Vi har äntligen lyckats efter tre år och fyra ivf-försök. Beräknad BF är 6 oktober.
    Jag hade lite rosa blödningar i helgen och var därför på Vul på gyn igår. Dock blev vi inte klokare då hon "bara"  lyckades hitta en hinnsäck som hon mätte till vecka 5+2 fast jag borde varit i 6+5 igår. Har ett ultraljud inbokat den 28e hos ivf-läkaren och hoppas att hon har mer erfarenhet att se så små varelser. Jag hoppas att det igår helt enkelt var förtidigt för att se något hjärta, men naturligtvis blev vi jätteoroliga.

Mina symtom så här långt är extremt trög mage Obestämd , blir yr om jag ställer mig upp för fort, en konstig trötthet som kommer akut, jag har också helt tappat suget för sötsaker och det är verkligen konstigt för jag har varit en riktig godisråtta förut. Lite  småhugg/pirr i livmodern ibland.
    Jag är dock glad så länge jag slipper illamående... 
    Grattis till graviditeten! Skam den som ger sig!
    Jag har också haft rosa blödningar och i morse var det lite ljusrött blod. Barnmorskan jag pratade med sade att jag inte skulle vara orolig om det inte tilltog och blev mer eller om det följdes av smärta. Ont i magen utan blod är ok, och blod utan smärta är ok, men kombinationen är tydligen mindre bra. Jag har tid för VUL om två veckor. Då är jag i v. 7. Innan dess kan man inte se något sade hon.

Jag har också extremt trög mage. Någon som har tips på mirakelkur mot tröga magar?
  • strössel

Dramaprincess: Jag läste det här på familjeliv.

Tips för att motverka förstoppning trög mage.

Drick mycket vatten
    Ät fullkornsbröd och fiberrika grönsaker, som morötter.
    Det hjälper också att motionera och till exempel ta en promenad varje dag.

• majsanna

Jag försöker också dricka mycket vatten. Sedan har jag kokat katrinplommon med vatten så det blivit som en kräm. DEt ser verkligen skitäckligt ut! Jag har sedan några klickar på filen varje morgon. Det tipset fick jag från klinken. Försöker sedan äta så mycket fibrer som möjligt tex frukt, grov bröd grönsaker, linfrön.
    Vet viktiga är också att inte ha bråttom när man är på toaletten utan ha en bok och låta det ta tid.  

• Sommar Fjäril

Jag som hade lovat mig själv att inte bli så nojjig utan njuta av graviditeten som jag så länge längtat efter, men vad gör man. Jo sitter här och är rädd och nojjig. Har ont i höger äggstock som sedan vandrar och blir som en molande mens värk sedan tillbaka till äggstocken, börjar även få ont i höger lår. När kommer man kunna känna sig lugn.. så jobbig när man inget vet, så rädd att något ska vara fel..

• Dramaprincess

Strössel och majsanna: Tack för tipsen! Ska prova lite olika.

Ledstjärna: Du är inte ensam om att vara orolig. Men man får väl inse att det inte är mycket man kan göra åt det. Om man kunde påverka något själv så vore det så mycket lättare. Förmodligen så blir det lättare när man gjort ultraljud och magen börjar växa. Alla vet ju att det är oroligt de första veckorna - men för de allra flesta går det ju bra. Det är naturligt att vara orolig - särskilt om man knappt kan fatta att man äntligen är gravid. Jag försöker att titta på inredning på barnrum och på söta kläder mm (utan att handla så klart). Men bara för att få lite glädjekänslor isf orokänslor. Det funkar några minuter iaf :) Hoppas att allt går bra.

• strössel

Är det nån mer som har svårt att sova ? Jag vaknar runt 04.30 varje morgon och måste gå på toa och sen har jag jättesvårt att somna om. Det är jättejobbigt sen är man trött hela dagen.

Som dramaprincess tror jag det är viktigt att fylla vardagen med roliga saker så att man inte går runt och oroar sig hela tiden. Träffa kompisar, fika, titta på film, shoppa gå på bio ja nåt kul. Vet att det kanske är svårt men försök.

Jag är inte så nervös längre när jag får molvärk, har haft det så mycket att jag tänker det har gått bra de andra gångerna det gör det den här gången oxå. Bra tips med katrinplommon det ska jag komma i ihåg ifall det skulle behövas, och det gör det säkert.

• Sommar Fjäril

Jag försöker hitta på roliga saker som får dagarna att gå, men i bland faller man tillbaka i orohets tankar.. jag vaknar oxå tidigt, men jag vaknar av att jag mår illa..

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !