• Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Kära fl!

Jag tror att ni här kan hjälpa mig att bearbeta detta fruktansvärt sorgliga, fasansfulla och surrealistiska faktum. Min älskade pappa, den bäste pappa jag ngnsin kunnat få, min starke, sportige, nyttige, humoristiske, rolige, stilige, underbare, vackre pappa har precis fått diagnosen tarmcancer. Vi vet ännu inte om den är spridd, vilken typ av cancer det är, hur aggressiv den är osv osv osv. Vi vet eg inget mer än att det ÄR tarmcancer i tjocktarmen och en stor tumör. Fler undersökningar väntar nästa vecka. Och jag FASAR. Jag fasar för att de får se att cancern spridit sig till andra organ, att prognosen kommer vara dålig och att min far kommer att ge upp i förtid och känna sig som en levande död. Och jag fasar för att se honom lida, krympa och försvinna fr sig själv. Fy fan. Jag kan inte skriva mer just nu för då kommer jag att drabbas av en gråtattack (igen) som kommer vara jättelänge o det är det inte läge för just nu. Jag försöker att bita ihop för det mesta, tänka positivt och ge styrka till min far och mor som tvingas gå igenom detta. men hur kommer det att sluta!??? Vad kommer att hända!?? Jag är så RÄDD för att möta detta, detta ovissa, som kanske blir ännu värre efter fler undersökningar, snälla, var med mig denna svåra tid. Vad har du för erfarenhter? Av cancer? av tarmcancer? av att vara sjuk? närstående? av risken att den spridits? av hur snabbt man får svar efter MR? osv osv. Jag vill läsa så mkt som möjligt om detta, jag antar att jag bearbetar beskedet såhär. Kram, älskade medmänniskor! Jag har nu insett hur otroligt viktigt det är för oss ensamma små individer att finna stöd, att vara stöd. och att hjälpas åt i denna hårda värld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 14:17
    Metastaser på lungorna,
    dålig prognos...

Känner mig helt död inombords..hur ska jag överleva detta? Och vad kommer att hända med min älskade pappa?

Kramar till er alla

• Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta
  • Kaosmamma

Stor kram ts och beklagar. Min pappa vred sig i smärtor tills några timmar innan han dog :( jag var 19 år och satt vid hans sida hela tiden i en vecka innan han tog sina sista andetag (men han var sjuk i över två år). Saknar honom varje dag. Men precis efter hans död var det som ett vakum, och den stora sorgen och saknaden kom ganska exakt ett år efter han gått bort. Nu vet jag inte vad jag ska säga mer... Tänker på dig!

Hej alla!

Tack för er omtanke och era varma ord!

Jag känner mig ganska "lugn". Är chockad över det själv faktiskt. Är jag i förnekelse? Gömmer jag bara undan känslorna? Jag tror faktiskt inte det. Men jag vet inte själv. Det värsta som kunde hända, hände. Visst, det finns alltid värre saker, men jag menar i just den här situationen. Första - och kanske värsta - förlusten känns som att den var när pappa fick sin diagnos - obotlig cancer - när vi redan visste hur det skulle sluta. Andra förlusten kom när pappa började försvinna mer o mer, när sjukdomen tog över mer och mer. Både fysiskt och psykiskt. Den tredje förlusten var den definitiva - hans död. Jag grät inte mer när han dog än  vad jag hade gjort innan. Jag har gråtit mkt redan innan, kanske mest när chocken över hans hälsostatus drog undan mattan under mina ben. min pappa - obotlig cancer ??? han var ju helt FRISK. Trodde vi. Från att ha varit en aktiv man, glad, skämtsam, äventyrslusten o sportig, så dog han lite för vaje dag. På drygt 2 månader var han död. Hur i helvete kan det gå så snabbt!?? Å andra sidan så slapp han dra ut på cancerhelvetet. Jag tror inte att han skulle vilja leva med ständig oro, ångest o cellgifter. Hans lidande blev otroligt intensivt - men rel kortvarigt. Och förr eller senare så kommer alla med hans diagnos till samma punkt ändå. Man kanske kan "trösta" sig med det?

Jag kan fortfarande inte förstå att han är borta. Det känns som att mardrömen är över. Dessa helvetiska ångestfyllda 2 månaderna har passerat. Jag tror nästan inte de har inträffat. Jag har redan glömt lukten i hospices korridorer, ångesten när jag cyklade dit och hem, sjukhusmatens lukt kring den blåa brickan osv. Jag minns, men det känns så avlägset. Och det har inte ens gått en vecka. Vad händer med mig? Jag orkar inte mer ngn enorm chock- och sorgvåg som kommer att överrumpla mig bakifrån när jag minst anar det. Jag orkar inte det. Jag sörjer nu, lite i taget, men i stora drag mår jag faktiskt "ok". Är det ens fysiskt möjligt? Eller psykiskt?

Jag gråter ofta, speciellt när jag tänker på ngn spec situation, eller hör min pappas röst inom mig, eller när jag ser bilder. Videoklipp har jag inte vågat titta på än. Eller när jag pratar med pappas vänner som uttrycker sin sorg o chock. Då blir allt än mer verkligt och klumpen i halsen o trycket på bröstkorgen kommer tillbaks. Och gör ont så ont. Men, jag lever i alla fall. Och jag går inte under. Och jag är säker på att det så min pappa hade velat (vill?) att vi ska fortsätta. Han kommer alltid att finnas inom oss. Och jag önskar så att han fortfarande finns med oss. Jag skulle så gärna vilja ha ett tecken från honom. Men det kanske är för tidigt än? Dock känner jag inte den där paniken som jag kände innan, som jag var rädd skulle komma o köra över mig totalt. Jag är som sagt var förvånansvärt lugn. Jag fattar det inte själv. Hur kan det vara möjligt?

Jag har skrivit en nekrolog till min fars ära och jag tror att han skulle känna sig stolt över den. Den fångar honom bra, även om en nekrolog givetvis inte kan berätta exakt hur fantastisk han var och hur mkt jag/vi älskar honom.  Men den fångar hans person på ett intressant sätt, tycker jag själv. Begravningen är om lite mer än en vecka och jag är jättenervös inför den. men som jag skrev innan, innan slutet kom, jag har varit nervös hela tiden. Ett steg i taget, o sen fattar man inte hur man kom upp för den där oändliga trappan. Eller..man kommer nog aldrig helt upp, men man kämpar sig framåt med ett litet steg åt gången. Och däruppe hoppas jag att min älskade pappa står o kollar på oss genom nyckelhålet. Jag önskar bara att han kunde knacka på dörren däruppe som ett litet hej, så att jag kan leva vidare trygg med att han fortf finns där med sin varma famn o sitt stora stöd.

Pappa, jag älskar dig. Nu har du fått ro och behöver inte lida mer. Lidandet var det värsta. Din olyckliga, tomma, lidande blick. I dina annars så vackra stora gröna ögon. Nu lider vi. Men det är lättare att lida själv än att se ngn annan lida, så svårt så svårt.

Hallå tjejer? Finns ni kvar?

• Gustie

Alla känner sorg på olika sätt, jag tror du och jag reagerar ganska lika.

Direkt efter mammas död kände jag mig ganska OK, inga enorma känslostormar utan jag sörjde också lite i taget, grät ofta men ändå ganska stillsamt.
    Precis i början kände jag mig väldigt avtrubbad, nästan känslolös. Men det är nog innan man ens hunnit fatta vad som hänt.

På ett sätt tyckte jag det var värre när vi fick beskedet och förstod att mamma skulle dö...det var grymt. När döden väl kom var den ju på ett sätt befriande, även om man visste att man skulle ha en saknad resten av sitt liv. Men jag ville verkligen inte se mamma sjuk, då är det bättre att hon slipper lida och att vi andra får ta sorgen.

Nu har det ju gått 7,5 månad och sorgen har på ett sätt blivit djupare. När man verkligen inser att jag aldrig mer ska få träffa mamma....när jag börjar minnas friska mamma mer än sjukdomstiden...
    Jag gråter inte lika ofta, men tänker på mamma varje dag, ofta, och om jag tänker för länge då kommer tårarna.

Så du reagerar nog helt normalt. Låt allt ta sin tid, gör vad du vill, det som känns OK. Det tar ett tag att förstå och låta allting sjunka in.
    Begravningen var jag också jättenervös för, men det var så skönt när det var över. Många känner en tomhet då, men jag kände faktiskt bara lättnad. Då kunde man släppa alla måsten och bara få sörja och känna....

Vi kommer att få sakna våra älskade för resten av våra liv, men livet går vidare, det måste ju det. Hur hårt det än känns....

Kram

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Anonym (mamma med cancer)
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-04-18 19:53:18 följande:
    Hallå tjejer? Finns ni kvar?
    Visst, har inte haft tid att skriva bara. Har haft en magsjuk son i helgen.

Vad fint du skriver. Jag är så nervös för att hamna i samma sits som dig.
    Min mamma var på magnetröntgen idag. Hoppas hoppas att tumören inte har växt. Hon har fått öka sin morfindos då hon har fått mer smärtor. Vi ska träffas i påsk iaf, det ser jag fram emot.

Många kramar till dig!
  • Anonym (liknande)

Jag går igenom nåt liknande. Min mamma fick diagnosen lungemfysem för en månad sen. Jag har vetat i en vecka. Jag vet inte alls hur länge hon kommer leva eller ens hur illa det är. Det får jag veta nästa vecka när hon varit hos läkaren igen. I värsta fall har hon ett par år kvar, men vilken kvalitet det är på dom vet jag inte. Hon kanske blir sängliggande med syrgas och kvävs till döds. Jag har ångest och kan inte tänka på nåt annat.

Jag har bara läst det TS skrivit nästan och du har redan upplevt min skräck. Jag beklagar din pappa TS.

• Anonym (Jasmin)

TS, jag grät när jag läste ditt inlägg om hur du reagerat på din älskade pappas död. Så vackert skrivet, jag känner igen mig så väl... Det där "lugnet", tolkade jag hos mig själv som någon slags lättnad... och att sorgefasen är inne i en annan del. Du har hunnit sörja två månader redan... sorgeprocessen börjar inte när de dör utan när man får den hemska dödsdomen... Du är inte i förnekelse, du behöver få lite distans efter den jobbiga tid som varit, ha absolut inget dåligt samvete över det! Det är helt normalt, både jag och mitt syskon reagerade så...
    Unna dig att kunna ha distans och koppla bort sjukhuset och de jobbiga minnena de perioder du kan! Sorgen finns ändå där och kommer som lite starkare vågor ibland, men du kommer kunna hantera de bra, choken är över och kommer aldrig tillbaka igen.
    Jag har släppt in sorgen lite i taget och nu när jag är inne på andra året utan min älskadee pappa kan det tom kännas jobbigare ibland, på vissa sätt, för det blir konkret att hans bortgång är definitiv och inte tillfällig och jag lär mig leva med det, men i min egen takt... jag behöver ha mycket distans också, har fortfarande inte velat se videoklipp på min pappa än och höra hans röst. SAMTIDIGT känns det också lättare att hantera sorgen och livet har normaliserats och forsätter "som vanligt" och jag kan njuta av glädjeämnena som finns...

• Anonym (Jasmin)

TS, hur går det för dig?

• wicci

Jag förlorade min pappa 2005 då var jag 20 år. Pappa led i 4 långa år plågades till döds i njurcancer och dess biverkningar. 
    Han fick oxå en psykos utav medicinerna vilket medförde låst psykanstalt och elchocker i ett år.
    Sex år sedan nu som han fick somna in och det gör fortfarande lika ont. Jag var med honom ända till slutet.
    Hemskt att se ngn ha sådan dödsångest som han hade. Min fina starka pappa..
    Förnekade länge att han var borta, vågar fortfarande inte se videoklipp med pappa. Kort går numera bra men det är jobbigt att åka till graven..
    kram till alla där ute 

Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta