• Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Kära fl!

Jag tror att ni här kan hjälpa mig att bearbeta detta fruktansvärt sorgliga, fasansfulla och surrealistiska faktum. Min älskade pappa, den bäste pappa jag ngnsin kunnat få, min starke, sportige, nyttige, humoristiske, rolige, stilige, underbare, vackre pappa har precis fått diagnosen tarmcancer. Vi vet ännu inte om den är spridd, vilken typ av cancer det är, hur aggressiv den är osv osv osv. Vi vet eg inget mer än att det ÄR tarmcancer i tjocktarmen och en stor tumör. Fler undersökningar väntar nästa vecka. Och jag FASAR. Jag fasar för att de får se att cancern spridit sig till andra organ, att prognosen kommer vara dålig och att min far kommer att ge upp i förtid och känna sig som en levande död. Och jag fasar för att se honom lida, krympa och försvinna fr sig själv. Fy fan. Jag kan inte skriva mer just nu för då kommer jag att drabbas av en gråtattack (igen) som kommer vara jättelänge o det är det inte läge för just nu. Jag försöker att bita ihop för det mesta, tänka positivt och ge styrka till min far och mor som tvingas gå igenom detta. men hur kommer det att sluta!??? Vad kommer att hända!?? Jag är så RÄDD för att möta detta, detta ovissa, som kanske blir ännu värre efter fler undersökningar, snälla, var med mig denna svåra tid. Vad har du för erfarenhter? Av cancer? av tarmcancer? av att vara sjuk? närstående? av risken att den spridits? av hur snabbt man får svar efter MR? osv osv. Jag vill läsa så mkt som möjligt om detta, jag antar att jag bearbetar beskedet såhär. Kram, älskade medmänniskor! Jag har nu insett hur otroligt viktigt det är för oss ensamma små individer att finna stöd, att vara stöd. och att hjälpas åt i denna hårda värld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 14:17
    Metastaser på lungorna,
    dålig prognos...

Känner mig helt död inombords..hur ska jag överleva detta? Och vad kommer att hända med min älskade pappa?

Kramar till er alla

• Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Så....nu kom jag till dessa rader som jag har fasat för sedan start...

Pappa somnade in igår

Jag kan inte säga att det var så "lugnt och fridfullt" som vissa beskriver det, det var jättejobbigt för honom (och oss) hela dagen igår innan döden inträffade...

Nu kommer vi vara tvugna att hantera sorgen o saknaden

Men pappa kommer i varje fall inte lida mer, hans lidande den här tiden har varit oerhört

Tänk att man ska behöva lida så mkt, inte nog med att man ska dö och man vet om det, så ska man behöva plågas så svårt sin sista tid

Ngn "lättnad" vet jag inte om jag känner än, givetvis är det "skönt" att slippa oroa sig, tänka på hur han lider, hur olycklig han är, hur ont han har, hur trött han var på sin situation, så ja, om det är det som kallas lättnad så känner jag väl lite av en sådan...

Nu gäller det väl att "landa" i detta nya på ngt sätt. Att ta det lugnt, tänka mkt på pappa och på sig själv, på familjen som finns kvar, o som ngn av er skrev, att sorgen får gå parallellet med det vardagliga livet.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att min pappa finns med oss även nu. Att han ser oss. Innan han gick bort bad jag honom - om han skulle kunna - ge oss ngt tecken fr andra sidan så vi vet att han fortf är med oss. Vi får se om jag ngn gång får ngt sådant tecken. Vi vet inte ens om det är möjligt att ge.

Tack för alla er! Tack för att ni finns och har hjälpt mig fram till dennna dag. Jag hoppas att tråden lever vidare ett tag till och att vi kan ventilera tankar o känslor tillsammans, det dinns ju även ni i denna tråd som är i samma situation som jag varit, denna tråd finns till även för er, kramar till er alla

Anonym (ledsen dotter) skrev 2011-04-10 21:13:39 följande:
    Ja han är inlagd hela tiden, sedan 3 veckor tillbaka.Ja läkaren föreslog Hospice men pappa vill hellre ha SAH, men det vill till att han klarar sig något så när själv hemma och det gör han inte idag.
    Hm, njä jag kan inte säga direkt att vi pratar om det. Emellanåt, men pappa är rätt fåordig när det gäller denna situationen mest för att han pendlar mellan förnekelse och chock tror jag...han vill helst inte prata om det. Och jag tcyker det känns skitjobbigt att ens behöva ta upp meningen " när/om du inte finns mer..."
    ett litet kort inlägg till dig: jag har bara gott att säga om Hospice.
    vi hade aldrig klarat av att ge vår pappa den goda, proffessionella, fina hjälp hemma,
    som han fick av alla fina sköterskor på Hospice.
    Det hade varit en omöjlighet.
    Men klart, om din pappa säkert vill varah emma med SAH, så prova om det går,
    å andra sidan så tror jag att han själv kanske kommer inse att hjälpen och stödet han får
    på Hospice inte går att få ngn annanstans.

Kram på dig!! Hoppas du vill fortsätta skriva i tråden o uppdatera oss
  • Anonym (mamma med cancer)

Vad fort det gick .
    Beklagar sorgen TS!
    Kram.

• Anonym (ledsen dotter)
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-04-11 10:04:45 följande:
    Så....nu kom jag till dessa rader som jag har fasat för sedan start...

Pappa somnade in igår

Jag kan inte säga att det var så "lugnt och fridfullt" som vissa beskriver det, det var jättejobbigt för honom (och oss) hela dagen igår innan döden inträffade...

Nu kommer vi vara tvugna att hantera sorgen o saknaden

Men pappa kommer i varje fall inte lida mer, hans lidande den här tiden har varit oerhört

Tänk att man ska behöva lida så mkt, inte nog med att man ska dö och man vet om det, så ska man behöva plågas så svårt sin sista tid

Ngn "lättnad" vet jag inte om jag känner än, givetvis är det "skönt" att slippa oroa sig, tänka på hur han lider, hur olycklig han är, hur ont han har, hur trött han var på sin situation, så ja, om det är det som kallas lättnad så känner jag väl lite av en sådan...

Nu gäller det väl att "landa" i detta nya på ngt sätt. Att ta det lugnt, tänka mkt på pappa och på sig själv, på familjen som finns kvar, o som ngn av er skrev, att sorgen får gå parallellet med det vardagliga livet.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att min pappa finns med oss även nu. Att han ser oss. Innan han gick bort bad jag honom - om han skulle kunna - ge oss ngt tecken fr andra sidan så vi vet att han fortf är med oss. Vi får se om jag ngn gång får ngt sådant tecken. Vi vet inte ens om det är möjligt att ge.

Tack för alla er! Tack för att ni finns och har hjälpt mig fram till dennna dag. Jag hoppas att tråden lever vidare ett tag till och att vi kan ventilera tankar o känslor tillsammans, det dinns ju även ni i denna tråd som är i samma situation som jag varit, denna tråd finns till även för er, kramar till er alla
    Beklagar sorgen Gråter  jag vet inte ens vad jag ska säga...det finns inget att säga som kan göra det bättre eller lättre för dig. Jag fasar med för denna dagen...
    Styrkekramar till dig!!!!
  • I Am Mine

Beklagar sorgen Det gick verkligen snabbt för din pappa Jag sitter och funderar på vad jag ska skriva men allt känns så futtigt och menigslöst. Vill iaf bara säga att jag tänkt mkt på dig senaste tiden och kollat in varje dag för att se hur det går. Det var väldigt sorgligt att idag läsa det du skrivit. Jag tänkte på det du skrev om att du bad din pappa ge dig små tecken på att han finns med dig även efter döden. När min dotters pappa dog fick jag små tecken på att han fanns kvar omkring oss. Hoppas du också får känna av lite av din pappas närvaro. det känns tryggt att veta att de finns där även efteråt..

Jag skickar en massa kramar till dig och fortsätter gärna hjälpa dig att hålla tråden vid liv

• pikkosiri

Jag beklagar sorgen TS. Jag är så ledsen för din och din familjs skull.

Jag har följt din tråd lite, eftersom min egen mamma länge har varit sjuk i cancer. Hon somnade in i slutet av mars i år. Jag kan därför förstå lite av vad du går igenom. Det är verkligen inte enkelt, men på nåt sätt går tiden ändå framåt. Ett andetag i taget, ett steg i taget.

Orden är inte tillräckliga i stunder som dessa, men jag vill ändå att du ska veta att du är inte ensam.

• ajnas

Kram TS, det är helt fruktansvärt att det kan gå så fort Ta hand om varandra!

• Gustie

Beklagar sorgen! Något av det värsta som kunde hända, har nu hänt...nu har ni ett stort arbete framför er med att bearbeta och sörja, stötta varandra och försöka förstå vad som hänt.

Jag förlorade min mamma för 7 månader sen och jag kan än idag sitta och bara undra om det verkligen kan vara sant, ska jag aldrig mer få se henne och prata med henne...aldrig mer...aldrig är en så otroligt lång tid.

Den "lättnad" du beskriver kände jag med, jag var så lättad för mammas skull, hon var värd så mycket mer, det var en plåga att se henne få mindre och mindre kvalite på sitt liv.
    Nu efteråt är det bara vårt jobb kvar, vi som ska finnas kvar och sakna henne i resten av våra liv.
    Jag kan fortfarande undra om jag verkligen kommer att uppleva total lycka igen..

Men förlåt TS, inte meningen att börja älta det nu, jag ville bara beklaga och jag hoppas att ni nu får lite tid i lugn och ro att smälta detta. I början är det så mycket med begravning och allt praktiskt som ska tas om  hand, men glöm inte att bara sitta och känna sorgen ibland...att ta det lugnt..

Kram på dig och alla andra!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Anonym (Jasmin)

Jag beklagar verkligen sorgen! :(((((

Det är så sorgligt och hemskt, som du skriver, att det inte räcker med att de ska behöva dö och tvingas lämna oss, sina nära och kära, utan de tvingas dessutom lida så mycket innan de dör... Det är något vi anhöriga tvingas leva med och acceptera: att så blev slutet för en älskad person... Sånt är livert som man brukar säga :((((

vi fortsätter hålla kontakten här!

Massa styrkekramar!

• Pernilla75

Beklagar sorgen!
    Har inte förlorat någon förälder själv så jag kan bara försöka förstå hur hemskt det måste vara för dig. Vill tipsa dig om www.cancertjejer.forum24.se där man som anhörig kan få såväl råd som omtanke och någon att ventilera med.

Kram, Pernilla
    (cancerdiagnosticerad 2004)

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta