• Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Kära fl!

Jag tror att ni här kan hjälpa mig att bearbeta detta fruktansvärt sorgliga, fasansfulla och surrealistiska faktum. Min älskade pappa, den bäste pappa jag ngnsin kunnat få, min starke, sportige, nyttige, humoristiske, rolige, stilige, underbare, vackre pappa har precis fått diagnosen tarmcancer. Vi vet ännu inte om den är spridd, vilken typ av cancer det är, hur aggressiv den är osv osv osv. Vi vet eg inget mer än att det ÄR tarmcancer i tjocktarmen och en stor tumör. Fler undersökningar väntar nästa vecka. Och jag FASAR. Jag fasar för att de får se att cancern spridit sig till andra organ, att prognosen kommer vara dålig och att min far kommer att ge upp i förtid och känna sig som en levande död. Och jag fasar för att se honom lida, krympa och försvinna fr sig själv. Fy fan. Jag kan inte skriva mer just nu för då kommer jag att drabbas av en gråtattack (igen) som kommer vara jättelänge o det är det inte läge för just nu. Jag försöker att bita ihop för det mesta, tänka positivt och ge styrka till min far och mor som tvingas gå igenom detta. men hur kommer det att sluta!??? Vad kommer att hända!?? Jag är så RÄDD för att möta detta, detta ovissa, som kanske blir ännu värre efter fler undersökningar, snälla, var med mig denna svåra tid. Vad har du för erfarenhter? Av cancer? av tarmcancer? av att vara sjuk? närstående? av risken att den spridits? av hur snabbt man får svar efter MR? osv osv. Jag vill läsa så mkt som möjligt om detta, jag antar att jag bearbetar beskedet såhär. Kram, älskade medmänniskor! Jag har nu insett hur otroligt viktigt det är för oss ensamma små individer att finna stöd, att vara stöd. och att hjälpas åt i denna hårda värld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 14:17
    Metastaser på lungorna,
    dålig prognos...

Känner mig helt död inombords..hur ska jag överleva detta? Och vad kommer att hända med min älskade pappa?

Kramar till er alla

• Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta
  • Anonym (mamma med cancer)
    zophija skrev 2011-03-06 21:11:58 följande:
    Även fast det är tufft å se någon lida sådär så försök å njuta av varandras närvaro så mycket ni kan.

Min mamma har kämpat mot cancer i åtta år. Tyvärr så gick hon bort för lite mer än 1 år sedan. Vilken kamp hon har haft.  
     Sista halvåret mådde hon nog riktigt dåligt. Men någonstans tror jag att hon väntade på min son som föddes 1 månad å 9 dagar innan mamma dog.

Å jag är riktigt glad för varje sekund vi fick tillsammans.
    Jo, det är ju det. Är ju trist barnen eller vi ska bli sjuk så ofta. Går ju inte träffas då när det är cellgiftsbehandling och nedsatt immunförsvar.
    Vad hade din mamma för typ av cancer? Vad hade hon för behandrling?
    Vad bra hon fick träffa din son.
  • Anonym (Jasmin)
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-03-05 08:03:44 följande:
    oh vilka bra råd! Tack! Känner att jag lever ungefär som du beskriver, o att jag ine kan göra mer än så....

Vilken typ av cancer hade din pappa?

Först nu förstår jag att en snabb död är så mkt "bättre". Kanske inte för oss anhöriga (fast jag vet inte där heller) men främst för den drabbade. Som du säger, detta är ett långt sorgligt hemskt ångestfyllt adjö där alla lider :(((((

Min pappa är inlagd nu, vi får se hur det går.......styrkekramar till er alla!!
    MIn pappa hade cancer i bukspottskörteln (pankreascancer) När han fick diagnosen hade han en stor tumör på bukspottkörteln och tumörer även på levern och några få på tarmarna och njurarna. Tumörerna blev fort fler i buken och det var svårt att smärtlindra honom i långa perioder : (

Vi visste att han skulle dö inom ett halvår så vi fick bara acceptera faktum : (

Några till tips... när din pappa är riktigt riktigt dålig och inte har lång kvar i livet, fråga personalen hur döende människor kan reagera, så att ni är förberedda, vi fick tyvärr väldigt dåligt med information... så att ni är beredda på ev. dödsångest och annat...

Ha i åtanke att människor som man tror är "borta" av all tung medicinering ooch långt framskriden cancer och som beteer sig som näst intill okontaktbara ändå kan höra och ta in vad som sägs i rummet! så säg inte saker i en en väldigt sjuk människas närhet som du inte vill att denne ska höra... själv förstod jag inte riktigt det till en början... vi fick ingen info om det heller  : (

Hur tung det än känns nu kommer du/nu komma ut på andra sidan! sänder tankar och kärlek till er!
    Anonym (Jasmin) skrev 2011-03-09 11:05:48 följande:
    MIn pappa hade cancer i bukspottskörteln (pankreascancer) När han fick diagnosen hade han en stor tumör på bukspottkörteln och tumörer även på levern och några få på tarmarna och njurarna. Tumörerna blev fort fler i buken och det var svårt att smärtlindra honom i långa perioder : (

Vi visste att han skulle dö inom ett halvår så vi fick bara acceptera faktum : (

Några till tips... när din pappa är riktigt riktigt dålig och inte har lång kvar i livet, fråga personalen hur döende människor kan reagera, så att ni är förberedda, vi fick tyvärr väldigt dåligt med information... så att ni är beredda på ev. dödsångest och annat...

Ha i åtanke att människor som man tror är "borta" av all tung medicinering ooch långt framskriden cancer och som beteer sig som näst intill okontaktbara ändå kan höra och ta in vad som sägs i rummet! så säg inte saker i en en väldigt sjuk människas närhet som du inte vill att denne ska höra... själv förstod jag inte riktigt det till en början... vi fick ingen info om det heller  : (

Hur tung det än känns nu kommer du/nu komma ut på andra sidan! sänder tankar och kärlek till er!
    Hur reagerade din pappa när han blev riktigt dålig?
    Min pappa har ännu inte uppvisat mkt av ngn dödsångest, men det kommer kanske senare?
    Vilka saker blev också annorlunda än vad du hade trott?

Tack igen för dina råd
  • Anonym (Jasmin)

När det bara var ett par veckor kvar tills han dog sövde de ner honom i ett dygn för att smärtlindra honom, situationen var extrem och det fanns inga andra alternativ... när han vaknade upp ur koman var han inte sig själv mer. Han stirrade framför sig och var svår att nå. Saker han gjorde var

- blev helt sluten i sig själv, när vi anhöriga var hos honom brukade han inte svara vid tilltal. när en läkare eller sköterska pratade med honom svarade han. Det förbryllade oss. Vi frågade varför det var så och då svarade läkaren att han instinktivt slappnar av med välkända människor, med sina nära och kära och därför inte pratar. Med främlingar använder han sina sista krafter för att ge respons.

- han fick vid några tillfällen panikångestattaker (snabb andning och darrningar)

-ville inte ligga ner, utan sitta (en instinkt aktiveras och döende människor vill ibland inte ligga ner för de tror att de ska dö och människans intinkt kan fungera så att de kämpar emot döden in i det sista, sa sköterska när VI frågade....)

- han kunde inte acceptera att hans kropp inte fungerade utan kämpade för att gå själv, dricka själv osv Vilket inte alls är logiskt eftersom kroppen helt havererat, men det verkar vara en instinkt att kämpa för sitt liv på något sätt...

det här är några av de grejerna som hände oss och alla människor är olika, men det finns vissa typiska saker som kan hända och därför är  jag kritisk emot att  vi fick så dåligt med information... min pappa var en vältränad och stolt människa, kanske var det därför han inte kunde acceptera att hans kropp la av, vad vet jag... men jag tror att många har instinkten att kämpa på för sitt liv och det är jobbigt att se för de anhöriga eftersom loppet är helt kört i det stadiet...

trots att han hallucinerade ibland var hans hjärna  mycket klarare än vad man tror. kvällen i nnan han dog frågade min mamma honom om han ville att jag och min sambo skulle hälsa på honom, han nickade, när hon frågade om han ville att vårt barn, hans barnbarn, skulle följa med och hälsa på, skakade han på huvudet, trots att han älskade sitt barnbarn över allt annat. Han ville inte att hans barnbarn skulle se honom i det tillståndet som han var (och bli rädd av uppsynen). Jag känner min pappa väl och hade redan gissat det så de två sista veckorna när han va  "borta" tog jag inte med mitt barn när jag hälsade på

ang frågan om ngt blev annorlundare än vad jag trott, så trodde jag nog inget särskilt eftersom jag var så oförberedd på den så absurda situation jag tvingades in i, att se min älskade pappa tyna bort i cancer...

har du några tankar kring hur du tror att det kommer bli? vill att det ska bli?

• Anonym (mamma med cancer)

Hur går det med din pappa? Ligger han kvar på sjukhuset?

Här har vi då fått lite positiva nyheter. Mamma var på magnetröntgen i tisdags och tumören har då fortfarande inte växt sen cancern upptäcktes. Hon svarar alltså fortfarande bra på cellgifterna. Nu har hon uppehåll i cellgiftsbehandlingen fram till besök hos hennes läkare om 2 veckor. Då ska dom bestämma hur dom ska fortsätta behandling.
    Vi åker dit på lördag är tanken så då får vi äntligen träffas igen. Då ska vi stanna i en vecka då begravningen för min faster är nästa fredag.

• Anonym (också en dotter)

Har inte varit här på ett tag... Vad tråkigt att läsa att din pappa blivit sämre.

Min pappa hade metastaser på skelettet och lungorna (spridd prostatacancer). Han fick strålning den sista veckan 3 gånger för att lätta trycket från de största tumörerna som tryckte på ryggmärgen och gjorde att han fick ont i benen och var totalt orörlig. Detta gjordes dock endast i palliativt syfte, att göra det lite lättare den sista tiden.
    Från att han fick "domen" att cancern var obotlig och dödlig levde han i 12 dagar till.
    Har pratat med överläkaren som hade hand om pappa på urologen, och det som slutligen gjorde att hans kropp gav upp var en blodförgiftning, sepsis, som varken antibiotika eller kortison bet på.

Han var inte kontaktbar under nästan 2 dygn, de två sista dagarna. Men vi vill ändå tro att han hörde vad vi sa och var "med".

Hoppas att din pappas cancer ändå kan bromsas lite av cellgifter eller annat, bara en liten förändring kan göra mycket, om inte annat för humöret.

KRAM.

Anonym (Jasmin) skrev 2011-03-10 09:31:07 följande:
    När det bara var ett par veckor kvar tills han dog sövde de ner honom i ett dygn för att smärtlindra honom, situationen var extrem och det fanns inga andra alternativ... när han vaknade upp ur koman var han inte sig själv mer. Han stirrade framför sig och var svår att nå. Saker han gjorde var

- blev helt sluten i sig själv, när vi anhöriga var hos honom brukade han inte svara vid tilltal. när en läkare eller sköterska pratade med honom svarade han. Det förbryllade oss. Vi frågade varför det var så och då svarade läkaren att han instinktivt slappnar av med välkända människor, med sina nära och kära och därför inte pratar. Med främlingar använder han sina sista krafter för att ge respons.

- han fick vid några tillfällen panikångestattaker (snabb andning och darrningar)

-ville inte ligga ner, utan sitta (en instinkt aktiveras och döende människor vill ibland inte ligga ner för de tror att de ska dö och människans intinkt kan fungera så att de kämpar emot döden in i det sista, sa sköterska när VI frågade....)

- han kunde inte acceptera att hans kropp inte fungerade utan kämpade för att gå själv, dricka själv osv Vilket inte alls är logiskt eftersom kroppen helt havererat, men det verkar vara en instinkt att kämpa för sitt liv på något sätt...

det här är några av de grejerna som hände oss och alla människor är olika, men det finns vissa typiska saker som kan hända och därför är  jag kritisk emot att  vi fick så dåligt med information... min pappa var en vältränad och stolt människa, kanske var det därför han inte kunde acceptera att hans kropp la av, vad vet jag... men jag tror att många har instinkten att kämpa på för sitt liv och det är jobbigt att se för de anhöriga eftersom loppet är helt kört i det stadiet...

trots att han hallucinerade ibland var hans hjärna  mycket klarare än vad man tror. kvällen i nnan han dog frågade min mamma honom om han ville att jag och min sambo skulle hälsa på honom, han nickade, när hon frågade om han ville att vårt barn, hans barnbarn, skulle följa med och hälsa på, skakade han på huvudet, trots att han älskade sitt barnbarn över allt annat. Han ville inte att hans barnbarn skulle se honom i det tillståndet som han var (och bli rädd av uppsynen). Jag känner min pappa väl och hade redan gissat det så de två sista veckorna när han va  "borta" tog jag inte med mitt barn när jag hälsade på

ang frågan om ngt blev annorlundare än vad jag trott, så trodde jag nog inget särskilt eftersom jag var så oförberedd på den så absurda situation jag tvingades in i, att se min älskade pappa tyna bort i cancer...

har du några tankar kring hur du tror att det kommer bli? vill att det ska bli?
    Tack för att berättade om dina erfarenheter. Låter otroligt jobbigt...!

Min pappa har nu tackat nej till cellgifter o ska vårdas hemma.
    Först av oss o sen av avancerad hemsjukvård....

Jag är rädd för att han ska få mer ont, o få sådana attacker du beslriver att din pappa fick tex. Är rädd för att han ska kvävas till döds o ha panik in i det sista. E rädd för att metastaserna ska sprida sig ännu mer o  orsaka ännu mer lidande.

E verkligen rädd.
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-03-10 17:37:15 följande:
    Hur går det med din pappa? Ligger han kvar på sjukhuset?

Här har vi då fått lite positiva nyheter. Mamma var på magnetröntgen i tisdags och tumören har då fortfarande inte växt sen cancern upptäcktes. Hon svarar alltså fortfarande bra på cellgifterna. Nu har hon uppehåll i cellgiftsbehandlingen fram till besök hos hennes läkare om 2 veckor. Då ska dom bestämma hur dom ska fortsätta behandling.
    Vi åker dit på lördag är tanken så då får vi äntligen träffas igen. Då ska vi stanna i en vecka då begravningen för min faster är nästa fredag.
    Oh vad skönt att allt har bromsats upp!!! Håller tummarna! Idag e det lördag o ni e där förmodar jag. Hoppas att ni får en fin tid tillsammans!! KRAM
    Anonym (också en dotter) skrev 2011-03-11 23:22:56 följande:
    Har inte varit här på ett tag... Vad tråkigt att läsa att din pappa blivit sämre.

Min pappa hade metastaser på skelettet och lungorna (spridd prostatacancer). Han fick strålning den sista veckan 3 gånger för att lätta trycket från de största tumörerna som tryckte på ryggmärgen och gjorde att han fick ont i benen och var totalt orörlig. Detta gjordes dock endast i palliativt syfte, att göra det lite lättare den sista tiden.
    Från att han fick "domen" att cancern var obotlig och dödlig levde han i 12 dagar till.
    Har pratat med överläkaren som hade hand om pappa på urologen, och det som slutligen gjorde att hans kropp gav upp var en blodförgiftning, sepsis, som varken antibiotika eller kortison bet på.

Han var inte kontaktbar under nästan 2 dygn, de två sista dagarna. Men vi vill ändå tro att han hörde vad vi sa och var "med".

Hoppas att din pappas cancer ändå kan bromsas lite av cellgifter eller annat, bara en liten förändring kan göra mycket, om inte annat för humöret.

KRAM.
    Min pappa har tackat nej till cellgifter, tycker det känns meningslöst o jag förstår honom helt o hållet. Han e redan så liten o svag, han orkar inte mer. Nu är förhoppningen att han kan få en fin sista tid med oss, med mininal smärta o så bra livskvalitet som möjligt. Att han får vara med oss, äta, dricka, se på tv, läsa, lyssna på musik osv.

Det gör så otroligt ont. Men skönt att veta att man inte är ensam.

Kram på er alla
  • Anonym (Jasmin)
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-03-12 16:53:26 följande:
    Tack för att berättade om dina erfarenheter. Låter otroligt jobbigt...!

Min pappa har nu tackat nej till cellgifter o ska vårdas hemma.
    Först av oss o sen av avancerad hemsjukvård....

Jag är rädd för att han ska få mer ont, o få sådana attacker du beslriver att din pappa fick tex. Är rädd för att han ska kvävas till döds o ha panik in i det sista. E rädd för att metastaserna ska sprida sig ännu mer o  orsaka ännu mer lidande.

E verkligen rädd.
    jag förstår att du är rädd, förstår exakt vad du känner och vad du genomlider... :((( Men man klarar det och är mycket starkare än vad man någonsin kan tro. Er sista tid ihop kommer också innehålla så många fina bra stunder som kommer vara en tröst för dig mitt i allt det jobbiga. Jag tror också att du kommer känna lättnad, stöd och trygghet i att hemsjukvården och läkarna ni kommer i kontakt med är så kunniga och proffsiga.

varma kramar till dig!
Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta