• Anonym (hjälplös dotter)

hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta

Kära fl!

Jag tror att ni här kan hjälpa mig att bearbeta detta fruktansvärt sorgliga, fasansfulla och surrealistiska faktum. Min älskade pappa, den bäste pappa jag ngnsin kunnat få, min starke, sportige, nyttige, humoristiske, rolige, stilige, underbare, vackre pappa har precis fått diagnosen tarmcancer. Vi vet ännu inte om den är spridd, vilken typ av cancer det är, hur aggressiv den är osv osv osv. Vi vet eg inget mer än att det ÄR tarmcancer i tjocktarmen och en stor tumör. Fler undersökningar väntar nästa vecka. Och jag FASAR. Jag fasar för att de får se att cancern spridit sig till andra organ, att prognosen kommer vara dålig och att min far kommer att ge upp i förtid och känna sig som en levande död. Och jag fasar för att se honom lida, krympa och försvinna fr sig själv. Fy fan. Jag kan inte skriva mer just nu för då kommer jag att drabbas av en gråtattack (igen) som kommer vara jättelänge o det är det inte läge för just nu. Jag försöker att bita ihop för det mesta, tänka positivt och ge styrka till min far och mor som tvingas gå igenom detta. men hur kommer det att sluta!??? Vad kommer att hända!?? Jag är så RÄDD för att möta detta, detta ovissa, som kanske blir ännu värre efter fler undersökningar, snälla, var med mig denna svåra tid. Vad har du för erfarenhter? Av cancer? av tarmcancer? av att vara sjuk? närstående? av risken att den spridits? av hur snabbt man får svar efter MR? osv osv. Jag vill läsa så mkt som möjligt om detta, jag antar att jag bearbetar beskedet såhär. Kram, älskade medmänniskor! Jag har nu insett hur otroligt viktigt det är för oss ensamma små individer att finna stöd, att vara stöd. och att hjälpas åt i denna hårda värld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 14:17
    Metastaser på lungorna,
    dålig prognos...

Känner mig helt död inombords..hur ska jag överleva detta? Och vad kommer att hända med min älskade pappa?

Kramar till er alla

• Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta
  • Anonym
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-02-11 14:16:19 följande:
    kanske ska lägga in en uppdatering för prognosen e allt annat än god...

men tack för ditt svar!
    Ja, gör det!! Kram på dig. Vad härligt att du har en sådan fin och bra far!!
  • Anonym (Jasmin)

vad jag är ledsen för din skull TS, beklagar verkligen sorgen och beskedet ni fått!  : (

Jag startade min "resa" i september 2009, då min underbara pappa som var i 50årsåldern fick diagnosen pankreascancer (bukspottkörtelcancer), han var också sportig, humoristisk, stark och full av liv! Han hade en extremt stor betydelse i mitt liv och jag var väldigt fäst vid honom och jag är så tacksam att jag fick ha honom som pappa i mitt liv...

När han fick diagnosen ville han veta hur lång tid han hade kvar. Cancern var obotlig och det enda man kunde göra var att göra det bästa av situationen den tid han hade kvar, med palliativ vård. Ca  3-6 månader hade han kvar i livet sa läkarna. Vi visste alltså att det inte fanns ngn räddning, han fick en dödsdom...

Jag hade alla de tankarna som du, hur ska jag klara det? hur ska jag leva under tiden? hur ska jag klara av att leva utan honom? hur ska jag klara av att se honom tyna bort?
    Jag var dessutom gravid med mitt andra barn så jag hade även tankar som, ska han hinna träffa barnet? hur kommer jag orka föda barn när min pappa är döende eller har dött? NÄR kommer han dö, om en månad om sju månader? Hur ska mitt barn ta det, att förlora sin älskade morfar? osv

Förhoppningsvis ser prognosen bättre ut för din pappa för det är olika cancerformer...

Vad jag kan säga är att jag var i chock när jag fick beskedet och det har varit en svår tid MEN jag tog mig igenom den och är här nu, på andra sidan. Snart har ett år gått sen pappa dog och jag kan njuta av livet och känna mig stark. Det trodde jag aldrig. Det jag har lärt mig i praktiken är att man är mycket starkare än vad man tror, man klarar allt, hur läskigt det än verkar... Min pappa finns i mitt hjärta, han lever i mig och jag tänker på honom varje dag, flera ggr om dagen...

Det här var väldigt kort beskrivning men jag berättar gärna mer, ställ vilka frågor du vill!! Styrkekramar till dig!

• Anonym (mamma med cancer)

Hej TS.
    Här är en till i samma situation som dig. Min mamma fick diagnosen bukspottskörtelcancer i höstas. Den går inte att operera. Hon får behandling med cellgifter en gång i veckan.
    Känns så jobbigt allting.

Tråkigt att det spridit sig till lungorna för din pappa. Har läkarna sagt någonting om det blir någon behandling?

Cancer är sån hemsk sjukdom. Svärfar dog för 2 år sen efter lång tid med prostatacancer och 1 år med skelettcancer. Hjärtat orkade inte mer efter tung tid med många operationer och sen cellgifter och strålning.

Håller tummarna för dig och din pappa.
    Kram!

• Gnap

Beklagar verkligen era dåliga besked TS!

Jag är i nästan samma sits, min mamma har haft tjocktarmscancer i ett år ungefär och nu för några veckor sen fick vi beskedet från kirurgen att hon har nya tumörer och att dom inte vill operera. Hoppet står nu till att onkologen ska vilja ge någon behandlings om kan bromsa sjukdomen men mamma kommer aldrig att bli frisk. Det senaste året har varit som en bergodalbana, ibland har man bra dagar och ibland känns det bara nattsvart. Nu när vi fick dom senaste beskeden har vi äntligen blivit erbjudna en kurator och jag var hos henne första gången igår, även om det är jobbigt att berätta om sina svartaste tankar så var det väldigt skönt. Kuratorn jag träffar är knuten till den vårdavdelning där mamma varit och hon har även hjälpt till en del praktiskt med att ta upp saker med läkarna och dyl som kan vara jobbigt att ta hand om själv.

Kom ihåg att det inte finns något rätt eller fel sätt att ta sig an en sån här situation, gör det som du tycker känns bäst och glöm inte att försöka ta hand om dig själv också annars kraschar man tillslut.
    Om jag kan hjälpa dig på något sätt så tveka inte att säga till, inga frågor är för dumma!
    Kram!

• Anonym (hjälplös dotter)

Kära medmänniskor!
    Hur har ni det?
    Vi har nu fått nya besked om flertalet metastaser i även andra organ :(((
    Konstigt nog känner jag mig "lugnare" nu ändå, ovissheten var extremt energikrävande o
    påfrestande. Nu vet vi. Och även om beskeden är tunga så vet vi vad vi har att utgå ifrån. Eller nja.
    Jag vet eg ingenting. Ingen vet ngnting. Hur det kommer gå? Hur länge han kommer att leva?
    Än så länge mår han "ok". Han kan röra sig nästintill obehindrat, jobbar fortf, är mkt trött men som sagt,
    "ok". Har dock mkt ont stundvis men har fått starka piller utskrivna. Bara han inte får ha mkt ont
    min älskade pappa.... han säger själv att det är det värsta...
    O framtidsscenariot är så ovisst. Vad kommer att hända? När kommer sjukdomen att börja ta kål
    på honom, på riktigt liksom? usch, hur kommer det att bli???
    Kram på er, o godnatt!

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2011-02-11 17:03:43 följande:
    Hej TS.
    Här är en till i samma situation som dig. Min mamma fick diagnosen bukspottskörtelcancer i höstas. Den går inte att operera. Hon får behandling med cellgifter en gång i veckan.
    Känns så jobbigt allting.

Tråkigt att det spridit sig till lungorna för din pappa. Har läkarna sagt någonting om det blir någon behandling?

Cancer är sån hemsk sjukdom. Svärfar dog för 2 år sen efter lång tid med prostatacancer och 1 år med skelettcancer. Hjärtat orkade inte mer efter tung tid med många operationer och sen cellgifter och strålning.

Håller tummarna för dig och din pappa.
    Kram!
    Din mammas cancertyp är ju inte så kul men jag hörde i radio igår om en ny sorts behandling som fungerar på den sorten - hoppas din mammas läkare är uppdaterade!
  • Anonym (kram!)

Lider med dig TS, känner med dig och önskar av hela mitt hjärta att det kommer gå bra för din pappa. Livet är orättvist ibland... 

Min mamma har haft bröstcancer, hon mår bra idag men man vet ju aldrig hur länge hon får vara frisk.

STOR KRAM till dig!!! 

Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-17 23:36:25 följande:
    Din mammas cancertyp är ju inte så kul men jag hörde i radio igår om en ny sorts behandling som fungerar på den sorten - hoppas din mammas läkare är uppdaterade!
    Vad var det för behandlingsform? Finns det länk till programmet du hörde på? Den behandling mamma får är bara cellgifter. Vet inte hur uppdaterade hennes läkare är. Hennes läkare är överläkare i Umeå på universitetssjukhuset där så han borde ju vara bra?
    Anonym (hjälplös dotter) skrev 2011-02-17 23:26:39 följande:

Kära medmänniskor!
    Hur har ni det?
    Vi har nu fått nya besked om flertalet metastaser i även andra organ :(((
    Konstigt nog känner jag mig "lugnare" nu ändå, ovissheten var extremt energikrävande o
    påfrestande. Nu vet vi. Och även om beskeden är tunga så vet vi vad vi har att utgå ifrån. Eller nja.
    Jag vet eg ingenting. Ingen vet ngnting. Hur det kommer gå? Hur länge han kommer att leva?
    Än så länge mår han "ok". Han kan röra sig nästintill obehindrat, jobbar fortf, är mkt trött men som sagt,
    "ok". Har dock mkt ont stundvis men har fått starka piller utskrivna. Bara han inte får ha mkt ont
    min älskade pappa.... han säger själv att det är det värsta...
    O framtidsscenariot är så ovisst. Vad kommer att hända? När kommer sjukdomen att börja ta kål
    på honom, på riktigt liksom? usch, hur kommer det att bli???
    Kram på er, o godnatt!

Jobbigt för er med metastaser. Vilka organ har det spridit sig till?
    Värk är jobbigt. Min mamma har mycket ont. Hon fick från början starka tabletter. Det var inte tillräckligt så hon fick ha morfinplåster. Hon ökade dosen till den högsta och ett svagare till men det var inte heller tillräckligt. Värken blev bara värre. Nu i veckan har hon fått en morfinpump inopererad. Hoppas att det ska hjälpa, ingen ska ju behöva ha värk.
    Kram till dig!
Svar på tråden hjälp! Min pappa har fått cancer! hjälp mig att klara detta