• Filoso Fisken

Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?

Vore intressant att höra, eftersom att de flesta (i mina ögon) som vurmar för genus och jämlikhet, verkar vara kvinnor. Finns det män som håller med? Om inte - hur tänker ni?

Nu tänker jag genus och jämlikhet både när det gäller barn & ungdomar (det jag själv är mest intresserad av), men också i vuxenlivet.

So long!
    /

• Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-02-12 15:25:02 följande:
    Extremisterna och fundisarna som du kallar dom tycker jag verkar vara tongivande i debatten och media i allmänhet, de verkar också ha beslutsfattarnas öra i högre grad än mera moderata element.

Vi får fortsätta sen, nu är det lördagkväll, jag ska köpa en chokladask och förtrycka min flickvän lite ikväll.
    Onekligen är det så. Att för den sakens skull mobba ut all feminism är lika fånigt som att mobba ut all kristendom för att Åke Green syns mer än den där queerprästen jag känner.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-12 15:44:09 följande:
    Onekligen är det så. Att för den sakens skull mobba ut all feminism är lika fånigt som att mobba ut all kristendom för att Åke Green syns mer än den där queerprästen jag känner.
    Man måste mota Olle i grind om man vill överleva som man, av gnetter blir det löss. Vem bestämmer föresten var gränsen går mellan fundamentalism och berättigade krav? Inte våra politiker hoppas jag.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-02-12 23:32:40 följande:
    Man måste mota Olle i grind om man vill överleva som man, av gnetter blir det löss. Vem bestämmer föresten var gränsen går mellan fundamentalism och berättigade krav? Inte våra politiker hoppas jag.
    Det gör varje individ och organisation. Och hur man tolkar beror helt på ens referensramar.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Nalliwer
    Man måste mota Olle i grind om man vill överleva som man, av gnetter blir det löss. Vem bestämmer föresten var gränsen går mellan fundamentalism och berättigade krav?
    Menar du då att det redan gått för långt? Dags att backa bandet? Skulle Olle ha motats tidigare, var i så fall. Ska vi backa tillbaka och dra in rösträtten till kvinnorna och göra dem omyndigförklara dem igen? Eller, räcker det att vi plockar bort föräldraförsäkringen och återinför moderskapspengen? Låsa dörrarna till högre utbildningar för det (o)täkta könet igen? Hög tid att lagstifta för lönesegration kanske. Vad sägs om att vi ser till att lagstifta om att dina eventuella söner garanteras minst 27% högre lön än dina döttrar och får grundlagsskyddad rätt att aldrig behöva vara ensam och ta eget ansvar för sina barn mer än max 24/dagar i stöten.....

Exakt inom vilket område är det du tycker vi behöver mota Olle inom?
  • Faber
    Nalliwer skrev 2011-02-13 16:08:33 följande:
    Menar du då att det redan gått för långt? Dags att backa bandet? Skulle Olle ha motats tidigare, var i så fall. Ska vi backa tillbaka och dra in rösträtten till kvinnorna och göra dem omyndigförklara dem igen? Eller, räcker det att vi plockar bort föräldraförsäkringen och återinför moderskapspengen? Låsa dörrarna till högre utbildningar för det (o)täkta könet igen? Hög tid att lagstifta för lönesegration kanske. Vad sägs om att vi ser till att lagstifta om att dina eventuella söner garanteras minst 27% högre lön än dina döttrar och får grundlagsskyddad rätt att aldrig behöva vara ensam och ta eget ansvar för sina barn mer än max 24/dagar i stöten.....

Exakt inom vilket område är det du tycker vi behöver mota Olle inom?
    Kärringen skall studsa mellan knytnäven och diskbänken.
  • Nalliwer
    Faber skrev 2011-02-13 16:50:44 följande:
    Kärringen skall studsa mellan knytnäven och diskbänken.
    Ok, då förstår jag varför du verkar så rädd för lite jämställdhet. Du är helt enkelt strykrädd.....
  • Faber
    Nalliwer skrev 2011-02-13 17:22:44 följande:
    Ok, då förstår jag varför du verkar så rädd för lite jämställdhet. Du är helt enkelt strykrädd.....
    Ja för fan
  • BonusPapi

Halloj TS,

Mycket intressant fråga du väcker och enormt komplex.
    I min närhet och vänskapskrets så är strävan efter jämställdhet mellan könen en självklarhet.
    Dock ser man ju exempel varje dag på att vi har en enormt lång väg att gå...

Bara en sådan enkel sak som kommunalt stöd till ungdomsidrott borde ju vara jämlikt.
    Har dock hittat massvis av exempel på kommuner där killdominerade idrotter får betydligt större ekonomiskt stöd trots att en del tjejdominerade idrotter har långt fler utövare.
    Mkt tragiskt och borde egentligen vara ganska enkelt att komma åt via lagstiftning.

En annan grej som jag reagerat starkt över och dessutom "forskat" i är skillnaden i lön mellan könen.
    Trots att de flesta människor tycker att "lika lön för lika arbete" är en självklarhet så verkar det vara enormt svårt att få bukt med problemet. Så länge vi har individuell lönesättning inom de flesta branscher så kommer nog detta problem tyvärr aldrig att lösas.

Löneskillnad mellan kvinnor och män

Skulle dessutom vilja att vi en gång för alla skrotar ordet feminism.
    Det har för många en negativ innebörd och frågan om jämlikhet är allt för viktig för att den ska få smutsas ner av radikala "feminister".

• Trust me
    BonusPapi skrev 2011-02-13 18:28:50 följande:
    Halloj TS,

Skulle dessutom vilja att vi en gång för alla skrotar ordet feminism.
    Det har för många en negativ innebörd och frågan om jämlikhet är allt för viktig för att den ska få smutsas ner av radikala "feminister".
    Absolut inte! Feminismen ska få finnas kvar men ses som en rörelse som arbetar för kvinnor. Män måste få möjligheten att komma fram till vad män vill utifrån hur de ser på livet och samhället.
  • BonusPapi
    Trust me skrev 2011-02-13 19:09:36 följande:
    Absolut inte! Feminismen ska få finnas kvar men ses som en rörelse som arbetar för kvinnor. Män måste få möjligheten att komma fram till vad män vill utifrån hur de ser på livet och samhället.
    Jag håller inte med dig..

Så länge vi delar upp människor i 2 läger och behöver ha en "rörelse" för detta så kommer det alltid att finnas skillnader som vi inte vill ha.

Vi behöver inte ett starkare " vi och dom" -tänk. (som feminismen förespråkar)
    Vi behöver ett enande där alla människor ses som vad vi är - nämligen människor.
    Jag är humanist och anser att alla människor ska ha samma möjligheter/rättigheter..

Dessutom tror jag att du missuppfattade mitt syfte.
    Det var ordet feminism jag var ute efter att skrota, inte målet om ett jämställt samhälle..
Svar på tråden Vad tycker ni män om genus/jämlikhet?